اخبار داغ

صحبتهای مفصل رئیس سازمان خصوصی سازی درباره پرسپولیس و استقلال؛

قربان زاده: 3 مدیرعامل استقلال مجرم هستند/ در جریان هیچکدام از تغییرات نبودم

قربان زاده: 3 مدیرعامل استقلال مجرم هستند/ در جریان هیچکدام از تغییرات نبودم
رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: وقتی 3 مدیرعامل وقتی جرم مرتکب می‌شوند، باید چشم‌مان را ببندیم و بگوییم مگر 3 نفر مرتکب جرم می‌شوند؟

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وضعیت نابسامان باشگاه پرسپولیس و استقلال بعد از خصوصی سازی پای این این سازمان و شخص علی قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی را نیز وسط کشیده است. قربان زاده در ابتدا درباره اظهارات و واکنش های سریالی اش به شرایط دو تیم و علاقه بیش از اندازه اش به حضور در اتمسفر فوتبال اظهار داشت. قول می‌دهم این آخرین باری باشد که در مورد این دو باشگاه توضیحاتی بدهم. به نظرم این کارها بیشتر به عملکرد حرفه‌ای باشگاه‌ها لطمه می‌زند. وقتی صحبت نمی‌کنم یک سری موضوعات مطرح می‌شود و صحبت هم که می‌کنم یک سری دیگر از مسائل را می‌گویند. بخش عمده ای از علت حضورم، نگرانی مردم برای فوتبال است.

وی در ادامه درباره وضعیت هیات مدیره های این دو باشگاه و تغییرات اخیر گفت: برای اینکه انتخاب اعضای هیات مدیره از حالت لابی گری خارج شود، با 30 نفر از هیات مدیره های قبلی و فعلی سرخابی ها مصاحبه کردیم و به آنها امتیاز دادیم. رفتن حجت کریمی را هم از رسانه‌ها فهمیدم و متوجه شدم استعفا داده. من در جریان هیچکدام از این تغییرات نبودم در حالی که من با این نفرات ارتباط داشتم. از ۹ فروردین که معلوم شد در این دو باشگاه در حوزه مدیریتی تصمیمات درستی صورت نمی‌گیرد، وزیر اقتصاد مجمع را لغو تفویض کرد. یک کارگروه تشکیل دادیم و گفتیم که موضوعات باشگاه فقط گردش توپ نیست و باید در مورد موضوعات اقتصادی هم کار شود. وزارت ورزش هر مدیرعاملی را خواست انتخاب کند اما کسی که در حوزه اقتصادی می‌آید، حداقل یکبار باید مصاحبه داده باشد تا بدانیم اصول اولیه را می‌داند یا نه؛ پس با ۳۰ نفر مصاحبه شد. سازمان خصوصی سازی و وزارت ورزش به نمایندگی نمره می‌دادند. عضو هیئت رییسه قبلا با لابی انتخاب می‌شد. البته همیشه وزرا یک معضلی داشتند که باشگاه‌ها همیشه پول می‌خواستند و به همین خاطر می‌رفتند سراغ کسانی که می‌گفتند ما حاضریم پول بدهیم.

وی درباره شاخص های مدیریتی گفت: هوادار می گوید این همه آدم سرشناس وجود دارد، آیا کسی پیدا نمی شود سوءاستفاده شخصی نکند، ریخت و پاش نکند، هوادار را کتک نزند، اوباش مجازی و غیره را جمع نکند، عرضه مدیریتی داشته باشد، دست پاک باشد؟ این‌ها شاخص‌های خیلی سختی نیست. حتما می‌شود پیدا کرد اما نکته اینجاست که شما با ۱۰ عامل مواجه هستید که گزینه‌ها را محدود می‌کنید. خطیر را نمی شناختم اما در رتبه بندی ها در مرتبه یک قرار گرفته بود. تا اینجا هم علی خطیر که انتخاب شده، در مدلی انتخاب شده که امتیازهایش بالا بوده. من خطیر را از قبل نمی شناختم و او را در جلسه مصاحبه دیدم.

وی درباره مشکلات مالی این دو باشگاه و شرایط فعلی گفت: در حال حاضر ۲۰۰ میلیارد در حساب باشگاه پرسپولیس موجود است. از ۳۵۰ میلیارد، ۲۰۰ میلیارد در حساب این باشگاه است. استقلال هم آن ۳۵۹ میلیارد و هم ۱۵۰ میلیارد وام را هزینه کرد و درآمد آنها در فصل قبل ۱۸۰ میلیارد بود و در فصل بعد نصف شد. بخش عمده آن هم در دوره اخیر با کمک خصوصی سازی بود که همراه اول را قانع کند تا بخشی از آن را متقبل شود.

وی با اشاره شاهکار مدیران استقلال در بستن قرارداد با اسپانسر بیان کرد: استقلال بابت تبلیغاتی که برای همراه اول داشت یک ریال هم دریافت نکرد به دلیل اینکه قراردادی وجود نداشت و مدیرعامل همراه اول هم قبول نمی کند. کسی هم نمانده که در این خصوص به او نگفته باشیم که باشگاهی مثل پرسپولیس ۱۳۰ میلیارد بگیرد اما این باشگاه یک ریال هم دریافت نکند. قرار بوده مصطفی آجورلو قراردادی ببندد و رقم های نجومی پیشنهاد داده که قبول نشده. علی فتح الله زاده هم آمده و قرارداد منعقد نشده و در دوره کریمی هم همینطور. در این دوره با کمک با ۵۳ میلیارد توافق شد و آن هم به هیئت مدیره رفت و تصویب نشد. مثل این است که استقلال یک فصل بدون تبلیغ بوده. هیچ کدام از مدیران استقلال درآمدزایی نداشتند و بقیه آن هم وامی بود که برای پرداخت مطالبات ارزی وجود داشت. استقلال در فصلی که قهرمان شد، هزینه های کمتری داشت که فصل بعد آن هزینه هایش نجومی شد و برعکس درآمدهایش کاهش پیدا کرد.

قربان زاده درباره حواشی پیرامون این دو باشگاه و گفت: از حاشیه استقلال همه پول در می آورند جز خود استقلال. فضای مجازی، کانال های هواداری و خیلی جاهای دیگر. من جایی شنیدم کانال های بزرگ هواداری استقلال و پرسپولیس را یک نفر اداره می‌کند. من را به خرید بازیکن نکونام ربط دادند اما من اصلا در این خصوص با او صحبت نکردم. یک بازیکن قدیمی استقلال بوده که من او را نمی‌شناختم و فقط او را در جلسه‌ای دیده بودم. او حالا گفته من با او کری خواندم در صورتی که من اصلا با او حرف نزدم.

وی در پاسخ به این سئوال که ظاهرا وویس او در بین بازیکنان استقلال پخش شده، گفت: حجت کریمی در مورد وویس من در گروه بازیکنان استقلال بی اخلاقی کرد. من پیگیری کردم و حجت کریمی گفت که این بازیکنان به زمین نمی‌روند و بی اخلاقی کرد. او گفت بازیکنان به حرف من اعتماد نمی‌کنند و تو بیا این حرف را بزن. 2 روز بعد هم پول آمد و توزیع شد. شاید من نباید به کریمی اعتماد می‌کردم اما چیزی خلاف واقع انجام ندادم.

رئیس سازمان خصوصی سازی درباره کمک هوادار متمول به پرسپولیس بیان کرد: جزئیات پرداخت‌های هوادار متمول را از پرسپولیس خواسته‌ایم. برخی می‌گویند هوادار خودش خواسته کمک کند اما خیلی مهم است که ثبت شود. کمک‌های مردمی به پرسپولیس ایرادی ندارد ولی باید ثبت شود. وقتی ناهار باشگاه را هم به کمک‌های مردمی وصل می‌کنید، چه اتفاقی برای ملاحظات مالی می‌افتد. در استقلال هم امثال نامداری و خلیل‌زاده به باشگاه کمک کرده‌اند اما امروز تبدیل به قراردادی شده که هر روز کنتور می‌اندازد. چه کسی گفته که یوسفی از پرسپولیس شکایت نخواهد کرد؟

رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به مفقود شدن قراردادها در باشگاه استقلال بعد از تغییرات اخیر گفت: هیچ قراردادی در باشگاه استقلال وجود ندارد و همه را به خانه شان برده‌اند! با حجت کریمی همه افراد کنارش هم رفتند. در زمان کریمی نرم‌افزار حسابداری باشگاه عوض شده و مسئول امور مالی جدید استقلال باید بگوید چه چیزی را اساسا تحویل گرفته. استقلال الان مثل شرکت‌هایی است که تازه تاسیس شده‌اند! اگر قراردادی وجود ندارد، چرا کریمی با نکونام عکس گرفته؟ پس آن روز، چه قراردادی را در مراسم رونمایی، امضا کردند؟

وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به ارزش و محبوبیت این دو باشگاه چرا در مزایده ها برای استقلال و پرسپولیس مشتری پیدا نشد، گفت: واگذاری با وجود زیان‌ده بودن هم در فرابورس ممکن است و استقلال و پرسپولیس به همین نحو سهام‌شان عرضه شد. حدود 1000 میلیارد به سرخابی‌ها رسیده که در تاریخ بی‌سابقه است. هیات واگذاری پیشنهاد داد که این دو باشگاه تعاونی شوند و تسهیلات بدهیم اما باز هم مشتری نیامد. امیدوارم در جلسات بعدی هیات واگذاری  استقلال و پرسپولیس را به صورت بلوکی به شرکتی واگذار کنیم که اهلیت دارد.

رئیس سازمان خصوصی سازی با فاش کردن جزئیات پرونده استراماچونی تاکید کرد که مدیران این باشگاه در این باره تخلف کرده اند و مجرم هستند: 2 بار اجازه دادیم که پول استراماچونی از طریق بانک شهر پرداخت شود. من مجوز 350 میلیارد تومان موجود در خزانه استقلال را دادم. پول‌هایتان را خرج وکیل کنید که لایحه دفاعیه درستی بنویسد. در لایحه نوشتند با استناد به اینکه وارد بورس شده‌اند، نوشته‌اند ما شرکت خصوصی بود اما نمی‌دانند با 10 درصد واگذاری شرکت خصوصی محسوب نمی‌شوند. چه کسی تا الان از مدیرعامل شرکت کرده بود؟ وقتی 3 مدیرعامل وقتی جرم مرتکب می‌شوند، باید چشم‌مان را ببندیم و بگوییم مگر 3 نفر مرتکب جرم می‌شوند؟ شرکت‌های استقلال و پرسپولیس در حال واگذاری است و در قبال آن مسئولم. باید روی عملکرد مالی باشگاه نظارت می‌کردیم. من مسئول گردش مالی‌ام نه مسئول گردش توپ به سمت دروازه. چند بار پول استراماچونی را دادیم؟ وظیفه ما نظارت و شکایت بود که به آن عمل کردیم. مگر من مدیرعامل شرکت بودم؟ چند برابر شدن قراردادهای استقلال طبیعی نبود.

قربان زاده در پاسخ به این سئوال که چرا در همان زمان در این زمیه ورود و اقدام نکردید، گفت: نباید در هیچ شرکتی که در حال واگذاری است دخالت کنیم. اگر از اول در باشگاه دخالت می‌کردیم، سیبل همه هجمه‌ها بودیم. ما که علم و غیب نداریم. نمی‌توانستیم پیش‌بینی کنیم تیم آجورلو موفق می شود یا نه. وظیفه من واگذاری استقلال و پرسپولیس در بورس بود.

وی درباره انتشار مبلغ قرارداد بازیکنان پرسپولیس و استقلال و اینکه آیا فقط باید قراردادهای این دو باشگاه اعلام شود، گفت: قراردادهای پایه استقلال و پرسپولیس منتشر شد و باید قرارداد شامل آپشن‌های عملیاتی شده فصل قبل منتشر شود. سرخابی‌ها باید قرارداد هر بازیکن را حتما اعلام کنند. دیروز به تاج نامه‌زدم که چون استقلال و پرسپولیس قراردادهایشان را منتشر می‌کنند، شما هم از طرف سازمان لیگ بقیه باشگاه‌ها را موظف کنید که رقم‌ها را اعلام کنند از چه کسی می‌ترسیم که قراردادها را شفاف نکنی؟ تاج از پیشنهادم استقبال کرد و گفت به سازمان لیگ دستور می‌دهد. رقم هر بازیکن در هر باشگاهی اعلام می‌شود تا مردم از آن مطلع شوند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه