اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

نیجر و تغییر در ساختار قدرت؛ ماجرای دیدار مقام آمریکایی با کودتاچیان چیست؟

نیجر و تغییر در ساختار قدرت؛ ماجرای دیدار مقام آمریکایی با کودتاچیان چیست؟
رهبران کودتا در نیجر، زین علی محمد را به عنوان نخست وزیر منصوب و تغییراتی در رهبری ارتش ایجاد کردند.

به گزارش خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کودتاچیان در نیجر با ایجاد تغییراتی در سمت بازرس کل ارتش و رئیس ستاد ویژه رئیس جمهور، رئیس جدید گارد ریاست جمهوری را منصوب کردند.

در همین حال، ویکتوریا نولند، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی گفت که بدون هیچ پیشرفت فوری در پایان دادن به کودتا، با رهبران نظامی در نیجر دیدار کرده است.

این مقام آمریکایی دیدار وی با سران کودتا در نیجر را راه را برای ادامه مذاکرات باز کرد و گفت: می‌خواستم برای کودتاچیان تاثیر عدم احیای دموکراسی را بر روابط بین ما توضیح دهم.

بیانیه آمریکا نسبت به تحولات نیجر

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که سفر نولند به نیامی برای ابراز نگرانی شدید در مورد تحولات نیجر و تعهد قاطع واشنگتن به حمایت از دموکراسی و نظم قانون اساسی صورت گرفته است.

در این بیانیه آمده است که نولند به طور جداگانه با رهبران نظامی که قدرت را به دست گرفتند، دیدار کرد تا توضیح دهد که اگر نیجر به نظم قانون اساسی خود احترام نگذارد، چه عواقبی از جمله ضرر احتمالی صدها میلیون دلاری از حمایت اقتصادی و امنیتی در بر خواهد داشت.

این بیانیه می افزاید که ایالات متحده دستورالعمل های کمک به نیجر را به روز می کند تا از سازگاری با محدودیت های قانونی و اهداف سیاست ایالات متحده و در عین حال ادامه ارتباط با متحدان و شرکا از جمله گروه جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا اطمینان حاصل کند. واشنگتن همچنین به درخواست های خود برای آزادی فوری بازداشت شدگان ادامه خواهد داد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای گفت که آنچه در نیجر اتفاق می افتد مانع از نظم قانون اساسی تلقی می شود و افزود که او در تماس با محمد بازوم، رئیس جمهور مخلوع نیجر و بسیاری از رهبران آفریقایی برای بازگرداندن آن است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به نوبه خود گفت که کشورش کمک های صدها میلیون دلاری به نیجر را در پی کودتای اخیر به حالت تعلیق درآورده است. وی افزود که بازگشت این کمک ها منوط به خروج رهبران شورای نظامی از قدرت و اعاده نظم قانون اساسی کشور است.

این در حالی است که شورای نظامی حاکم در نیجر همزمان با تصمیم خود برای بستن حریم هوایی، تدابیر امنیتی در سراسر کشور را اتخاذ کرده است.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا اعلام کرد که پنج شنبه آینده نشست فوق العاده جدیدی را برای بحث در مورد گام های بعدی در مقابله با کودتا در نیجر برگزار خواهد کرد.

سخنگوی این جامعه گفت که دومین اجلاس کمتر از دو هفته دیگر در ابوجا، پایتخت نیجریه، به ریاست پائولا تینوبو، رئیس جمهور نیجریه که کشورش در حال حاضر ریاست سازمان منطقه ای را بر عهده دارد، برگزار خواهد شد.

عبدالرحمن نسبت به عواقب آنچه که وی هر گونه ماجراجویی نظامی یا مداخله جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در امور کشورش توصیف کرد، هشدار داد و گفت که یک کشور فوق العاده خارجی در حال آماده شدن برای حمله به نیجر است و مشخص نیست که آیا منظور سخنگوی ارتش این کشور فرانسه است یا کشوری دیگر.

روز یکشنبه تعدادی از اعضای شورا در تجمعی در استادیوم ورزشی در نیامی شرکت کردند و تایید کردند که از تصمیمات خود عقب نشینی نمی کنند و برای رسیدن به خواسته های مردم تلاش خواهند کرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه