اخبار داغ

تبعات یک پیروزی قاطع در جنگ پنهان؛

جنگ قدرت در استقلال؛ سرمربی و سرپرست علیه یک‌دیگر!

جنگ قدرت در استقلال؛ سرمربی و سرپرست علیه یک‌دیگر!
پیروزی قاطعانه تیم فوتبال استقلال در هفته نخست لیگ برتر، اختیار و ابتکار عمل را در دو گانه خطیر - نکونام در دست سرمربی محبوب آبی‌ها قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع‌رسانی دانا؛ تیم فوتبال استقلال پنج‌شنبه شب در نخستین هفته از فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران علی‌رغم همه حواشی عجیب و غریبی که طی هفته‌های اخیر داشت، صنعت‌نفت را در آبادان با ارائه یک بازی منسجم و دقیق، با نتیجه محکم ۳ بر صفر از پیش برداشت.

این پیروزی اما پیش از این که به کام هواداران استقلال خوش بیاید، ضرب شست و رجزخوانی غیرمستقیمی از سوی کادرفنی تیم فوتبال استقلال، بالاخص جواد نکونام نسبت به تیم مدیریتی این روزهای باشگاه و در رأس آن علی خطیر قلمداد شده است.

بیش‌تر بخوانید؛
لیگ برتر فوتبال| پاگشای پرگل آبی‌ها برای جواد لالیگایی؛ تحقیر نفت در آتش سوزان خانه!

نکونام با وجود این که هنوز مدیران باشگاه موفق به جذب بازیکنان خارجی لیستش نشده‌اند و فعلاً به نیمی از اهداف نقل‌وانتقالاتی‌اش هم نرسیده، تیمش را از فضای بحرانی دور نگه داشت تا رقیبی را در خانه‌اش شکست بدهد که ریکاردو ساپینتو، سرمربی پیشین آبی‌ها در آن وا مانده بود.

بحران سقف قراردادها و چالش‌های پی‌درپی

مسئله جذب بازیکنان جدید با توجه به مشکل سقف قراردادها، به جدیدترین بحران بین دوگانه کادر فنی و کادر مدیریتی باشگاه استقلال تبدیل شده،؛ جایی که نکونام نیازمند خرید حداقل ۲ بازیکن خارجی است و لیستش را هم به باشگاه داده اما خطیر اصرار بر رعایت قانونی دارد که خودش از تدوین‌گرانش بوده و الان در اجرای آن به مشکل خورده است.

با اعلام رسمی نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال قرارداد آریا برزگر، یوسو سسما، مهدی هاشمی‌نسب و منتظر محمد از باشگاه استقلال به دلیل پر بودن سقف قراردادها، ثبت نشده و اصلاً بعید نیست که این بازیکنان مجبور به ترک زودهنگام و اجباری اردوگاه آبی شوند تا در ادامه صورت‌های مالی باشگاه به مشکل جدی برنخورد.

همین موضوع اما اصلاً به مذاق سرمربی محبوب سکوهای آبی خوش نیامده و از طرفی بازیکنی مثل محمد که خارج از نظرات او به وی تحمیل شده تا جای جذب نشدن یاسین سلمانی را بگیرد، اکنون جایی در برنامه‌های جواد نکونام نخواهد داشت و این موضوع به همراه چند موضوع دیگر، محل اختلاف خطیر و نکونام شده است.

سرمربی جوان آبی‌پوشان در آخرین کنفرانس خبری خود، مدعی شد که خبری از جذب بازیکن اهل آمریکای جنوبی ندارد و این موضوع در حالی با بی‌اطلاعی نکونام همراه بوده که از سوی برخی جریانات خبری، بازیکن فوق را در لیست نکونام دانسته بودند.

کاهش توافقات، افزایش کدورت‌ها

علی خطیر که باشگاهش هنوز اسپانسر رسمی پیدا نکرده و عملاً در بحث جذب منابع اقتصادی ناکام مطلق بوده، قرارداد نکونام را با پیک موتوری در فرودگاه به دست وی می‌رساند تا با تغییر چند میلیاردی، راه را برای پیوستن مهدی هاشمی‌نسب به کادر فنی آبی‌ها باز کند که همین مسئله هم اصلاً حاشیه کمی برای استقلال نیست.

بیش‌تر بخوانید؛
نکونام: لیاقت این پیروزی را داشتیم؛ در استقلال چیز جادویی نداریم!

برخی انتصاب‌ها از سوی خطیر در بخش‌های اداری، اجرایی و رسانه‌ای هم در این میان باعث اعتراض و دل‌خوری نکونام شده اما موضوع اصلی این کدورت‌ها به عدم رفع نیازهای سرمربی در فصل نقل‌وانتقالاتی، عدم پرداخت مطالبات بازیکنان از فصل گذشته و هم‌چنین مسائل درون تیمی باز می‌گردد.

یک شایعه محتمل؛ خطیر رفتنی است

حالا که سیدحمید سجادی از مسند وزارت ورزش و جوانان کنار رفته و حسین قربان‌زاده نیز در سازمان خصوصی‌سازی سمتی ندارد، بسیاری از حامیان و افراد نزدیک به نکونام بر این باورند که عمر مدیریتی خطیر به پایان رسیده و حتی از همین حالا شایعاتی مبنی بر مدیرعاملی یکی از پیشکسوتان سابق استقلال را به راه انداخته‌اند.

صرف‌نظر از این که ایجاد چنین فضای ملتهبی بین کادر فنی و مدیریتی یک مجموعه اصلاً به صلاح نیست، تاریخ به همه نشان داده که باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به مدیرانی از جنس سیاسی، دولتی و اقتصادی نیاز بیش‌تری دارند تا یک فرد ورزشی و هرگز یک مدیرعامل پیشکسوت، موفق نبوده است.

ابتکار عمل در دست نکونام

حالا با این پیروزی به موقع و البته یک‌طرفه، نکونام با دستان خالی خودش را پیش چشم هواداران از قبل محبوب‌تر کرده و تیمش را هم در حد یک مدعی نشان داده. از سمت دیگر اما خطیر در تنگناهای موجود، وا مانده و حواشی پی‌درپی نیز گریبان او را گرفته‌اند. به نظر می‌رسد مدیرعامل آبی‌ها چاره‌ای جز کوتاه آمدن نخواهد داشت.

در گام نخست به طور قطع می‌بایست شرایط تعدیل قراردادها به شکل صحیحی پیش برود و ترکیب استقلال در این فرصت کوتاه باقی مانده برای ادامه لیگ تقویت شود تا هم سند بقای خطیر در استقلال امضا شود، هم نکونام با فراغ بال به کارش ادامه بدهد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه