اخبار داغ

محاکمه ابراهیم بازوم توسط کودتاچیان در نیجر؛ قانونی یا غیرقانونی؟

محاکمه ابراهیم بازوم توسط کودتاچیان در نیجر؛ قانونی یا غیرقانونی؟
رهبران کودتا در نیجر اعلام کردند که قصد دارند محمد بازوم رئیس جمهور مخلوع را به اتهام خیانت به کشور و تضعیف امنیت کشور محاکمه کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در بیانیه ای که در تلویزیون ملی نیجر قرائت شد، آمادو عبدالرحمان، عضو ارتش نیجر، گفت که مقامات تا به امروز شواهدی جمع آوری کرده اند تا رئیس جمهور مخلوع و شرکای داخلی و خارجی او را در برابر نهادهای ذیصلاح ملی و بین المللی به اتهام خیانت بزرگ و تضعیف فضای داخلی نیجر تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

در این بیانیه آمده است که این شواهد پس از ارتباط بازوم با شهروندان نیجریه، سران کشورهای خارجی و مقامات سازمان های بین المللی به دست آمده است.

شورای نظامی نیجر تأیید کرد که رئیس جمهور مخلوع هنوز از همه وسایل ارتباطی برخوردار است و ارتش وارد اقامتگاه وی نشده است.

رهبران کودتا در بیانیه خود مجدداً تحریم های اعمال شده توسط جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا را محکوم کردند.

آنها گفتند که مردم نیجر عمیقاً تحت تاثیر تحریم های غیرقانونی، غیرانسانی و تحقیرآمیز اعمال شده توسط جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا هستند که به معنای محروم کردن کشور از تجهیزات دارویی، غذا و برق است.

تلاش های میانجی گری نیجریه در نیجر

از سوی دیگر، هیئتی متشکل از شیوخ و علمای نیجریه که برای حل این بحران میانجیگری می کنند، گفتند که با سران کودتا برای تشدید گفتگو به توافق رسیده و به ابوجا توصیه کرده است که هیچ گونه مداخله نظامی در نیجر انجام ندهد.

شیخ عبدالله بالا لاو، رئیس هیئت میانجی‌گری، در بیانیه‌ای گفت که ژنرال عبدالرحمن تیانی، رهبر کودتا به وی گفته است که درهای گفتگو در مسیر دیپلماسی و صلح به منظور حل بحران باز است.

هیأت شیوخ این میانجیگری را با تأیید رئیس جمهور نیجریه، بولا احمد تینوبو، که در حال حاضر ریاست دوره ای گروه جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا را بر عهده دارد، انجام می دهد.

ECOWAS به دنبال کودتای 26 جولای که رئیس جمهور بازوم را سرنگون کرد، مجموعه ای از تحریم ها را علیه نیجر اعمال کرد و موافقت کرد که "نیروی ذخیره" خود را فعال کند تا آماده استقرار در نیجر برای بازگرداندن نظم قانون اساسی باشد، اقدامی که خشم رهبران کودتا را برانگیخت.

ECOWAS هیچ برنامه زمانی برای مداخله نظامی احتمالی خود مشخص نکرد و روز شنبه جلسه اضطراری روسای ارتش خود را که قرار بود برای بحث در مورد تصمیم برای فعال کردن نیروی ذخیره برگزار شود، لغو کرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه