اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

کودتا در نیجر؛ تشکیل دولت انتقالی یا جنگ داخلی؟

کودتا در نیجر؛ تشکیل دولت انتقالی یا جنگ داخلی؟
کمیسر گروه جامعه اقتصادی غرب آفریقا(ECOWAS) گفت که گزینه نظامی برای مقابله با بحران نیجر هنوز روی میز است و این گروه با کودتاچیانی که قصد تشکیل دولتی برای مدیریت دوره انتقالی ۳ ساله را دارند، مذاکره نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالفتاح موسی، کمیسر گروه جامعه اقتصادی غرب آفریقا(ECOWAS) تاکید کرد که کشورهای این گروه نمی‌خواهند با مردم نیجر بجنگند و مشکل ما با حکومت کودتا است.

موسی تصریح کرد که سازمان منطقه ای وارد معامله با کودتاگران در نیجر نخواهد شد و افزود: ما با شورای نظامی نیجر بر سر پیشنهاد سازماندهی یک دوره انتقالی 3 ساله مذاکره نخواهیم کرد.

وی افزود: اگر متوجه شویم که رهبران کودتا در نیجر در حال دستکاری قانون اساسی هستند، از همه گزینه‌های موجود استفاده خواهیم کرد.

عبدالفتاح موسی مجدداً خواستار آزادی رئیس جمهور بازداشت شده نیجر، محمد بازوم و بازگرداندن نظم قانون اساسی در این کشور شد.

وی با اشاره به اینکه هیئت آکواس توانست موضع این گروه را به رهبران کودتای نیجریه منتقل کند، گفت: این یک تغییر مثبت است.

گفت‌وگو و دوره گذار در نیجر با کودتاچیان

ژنرال عبدالرحمن تیانی، رئیس شورای نظامی نیجر، گفته بود که می‌خواهد یک دولت انتقالی تشکیل دهد که برای مدتی که بیش از 3 سال نباشد در قدرت باقی بماند.

تیانی اضافه کرد که می خواهد قبل از آن ظرف 30 روز یک گفتگوی ملی جامع برگزار کند و با همه نیجریه ها مشورت کند.

تیان ماه گذشته پس از یک کودتای غافلگیرانه، زمانی که گارد ریاست جمهوری، رئیس جمهور محمد بازوم را دستگیر کرد، قدرت را در نیجر به دست گرفت.

اوایل روز یکشنبه، هیئت جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا پس از برگزاری نشست‌هایی که آن را مهم توصیف کرد، با محمد بازوم، رئیس‌جمهور بازداشت شده و عبدالرحمن تیانی، رهبر کودتا، نیامی پایتخت را ترک کردند.

بازوم از زمان سرنگونی در کودتای ۲۶ جولای در کاخ ریاست جمهوری نگهداری می شود، اما آکواس و قدرت های بین المللی اصرار دارند که او همچنان رئیس جمهور قانونی است و خواستار آزادی فوری و بازگشت او به قدرت هستند.

در همین راستا شورای نظامی در نیجر به هیئت آکواس پایبندی قاطع خود را به عدم بازگشت محمد بازوم رئیس جمهور به قدرت اعلام کرده و رهبران کودتا نسبت به هر گونه ماجراجویی نظامی هشدار دادند.

رئیس شورای نظامی با بیان اینکه نه رهبران کودتا و نه مردم نیجر خواهان جنگ نیستند و همچنان آماده گفتگو هستند، هشدار داد که نیجر در صورت لزوم آماده دفاع از خود است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه