اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

تظاهرات بی‌سابقه علیه فرانسه در نیجر؛ «اورانو» مجبور به توقف فعالیت شد

تظاهرات بی‌سابقه علیه فرانسه در نیجر؛ «اورانو» مجبور به توقف فعالیت شد
شرکت فرانسوی سوخت هسته ای اورانو، فرآوری اورانیوم در نیجر را در حالی که اتهامات مبنی بر اینکه به دنبال مداخله نظامی در این کشور است را رد کرده است، متوقف کرد.

به گزارش خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اورانو که یک شرکت فرانسوی است، به دلیل تحریم های بین المللی علیه حکومت نظامی حاکم بر نیجر پس از سرنگونی رئیس جمهور بازداشت شده محمد بازوم در ۲۶ جولای، کار خود را به حالت تعلیق درآورده است.

یک مقام محلی در وزارت مواد معدنی در منطقه آرلیت در شمال نیجر گفت که توقف تولید شرکت فرانسوی اورانو تا پایان ماه وجود دارد.

اورانو مالک بیش از ۶۰ درصد از شرکت معدنی سومیه است که معدن آرلیت را اداره می کند.

آمارهای انجمن جهانی هسته ای نشان می دهد که نیجر دارای بالاترین کیفیت سنگ معدن اورانیوم در آفریقا است، در سال ۲۰۲۲، ۲۰۲۰ تن اورانیوم یا حدود ۵ درصد از سنگ معادن جهان را تولید کرده است.

در پاسخ به اتهامات مقامات کودتا در نیامی، وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه ای، اصرار برای مداخله نظامی را رد کرده است.

پاتریس پائولی، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت که پاریس از ابتکارات و تلاش های منطقه ای برای حل بحران و بازگرداندن مشروعیت در نیجر حمایت می کند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه بر پایبندی پاریس به راه حل دیپلماتیک در نیجر تاکید کرد و هرگونه اتهام علیه فرانسه مبنی بر فشار برای مداخله نظامی در نیجر را رد کرد.

وزیر خارجه منصوب شده توسط نظامیان نیجر گفت: فرانسه صلح و امنیت بین المللی را تهدید کرده و به دنبال راهی برای مداخله نظامی است.

نیروهای امنیتی همچنان به اعمال حصار امنیتی خود بر سفارت فرانسه در نیامی ادامه می دهند و از ورود و خروج بدون بازرسی از مقر نمایندگی دیپلماتیک فرانسه جلوگیری می کنند.

از سوی دیگر، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (آکواس) می‌گوید که علیرغم تصمیم خود برای مداخله نظامی در نیجر، همچنان فضا را برای تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگرداندن نظم قانون اساسی در نیجر باز می‌کند.

عبدالفتاح موسی، کمیسر آکواس تأیید کرد که این گروه، تاریخی برای مداخله نظامی در نیجر تعیین نکرده است و این فرصت را به میانجیگری و عملیات تحریم می دهد تا حکومت نظامی را به پای میز مذاکره بکشاند.

اعتراضات در نیامی

در همین راستا، صدها معترض در شش روز گذشته در مقابل یک پایگاه نظامی فرانسه در نیامی چادر برپا کردند و خواستار خروج نیروها شدند که آخرین نشانه در ماه جولای از افزایش خصومت با فرانسه در میان حامیان کودتای نظامی رخ داده است.

پس از کودتا، فراخوان هایی مبنی بر اخراج ۱۵۰۰ سرباز فرانسوی مستقر در نیجر مطرح شد اما فرانسه تاکنون حاضر به ترک نیروهای خود نیست.

استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در نیجر

از سوی دیگر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از جابجایی برخی از نیروهای خود و خروج پرسنل غیرضروری از نیجر خبر داد.

در همین رابطه، سابرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت دفاع، گفت که جابجایی در نیجر یک اقدام پیشگیرانه است و تاکید کرد که هیچ تهدید ملموسی برای نیروهای کشورش در آنجا وجود ندارد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه