اخبار داغ

تجزیه‌وتحلیل اوضاع کسب‌وکار یزد در بهار 1402؛

نظام بانکی یزد نشردهنده ناامیدی در فضای کسب‌وکار

نظام بانکی یزد نشردهنده ناامیدی در فضای کسب‌وکار
بررسی شاخص‌های کسب‌وکار استان یزد در فصل بهار 1402 نشان از آن دارد که یزد در برخی شاخص‌ها مثل سخت‌گیری اداره‌های بیمه و کار، ممیزی دریافت مالیات و وجود رقابت غیرمنصفانه وضعیت مناسبی ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فضای کسب‌وکار از جمله شاخص‌های تعیین‌کننده وضعیت اقتصادی هر منطقه‌ای است که با استناد به آن می‌توان به بررسی و تجزیه‌وتحلیل شرایط اقتصادی هر کشور پرداخت. محیط فضای کسب‌وکار در کشورها هرچه شفاف‌تر و رقابتی‌تری باشد منجر به افزایش سلامت اقتصاد ی کشورها و اتخاذ سیاست‌های مطلوب شده و روند بهبودی شاخص‌های اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.
شاخص محیط کسب‌وکار توسط اتاق ایران و با استفاده از ۲۸ مؤلفه پیمایشی و ۴۲ مؤلفه آماری که از عوامل مختلف و قابل احصای مؤثر بر اداره واحدهای تولیدی در ایران برای فصل بهار معرفی شده است.
نتایج ارزیابی طرح پایش محیط کسب‌وکار در بهار ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که از منظر وضعیت مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار، استان مرکزی با میانگین ۵.۱۷ و پس از آن استان‌های زنجان و آذربایجان غربی دارای محیط کسب‌وکار مساعدتری نسبت به سایر استان‌ها بوده‌اند و در مقابل اما استان کردستان با میانگین ۶.۸۵ نامساعدترین محیط کسب‌وکار در بهار ۱۴۰۲ ارزیابی شده است. (نمره بدترین ارزیابی ۱۰ است)

وضعیت کسب‌وکار یزد چگونه است؟


بر اساس پژوهش انجام شده شاخص ملی کسب‌وکار در سطح کشور عدد ۶.۰۵ (بدترین عدد ۱۰ است) بوده است که استان یزد بر اساس ۲۸ مؤلفه، مورد ارزیابی قرار گرفته در بهار ۱۴۰۲ عدد ۵.۹۹ را کسب کرده است که نسبت به بهار سال قبل که وضعیت کسب‌وکار در استان عدد ۶.۰۴ بوده بهتر شده است.
بر اساس این پژوهش وضعیت کسب‌وکار در استان یزد حتی نسبت به زمستان ۱۴۰۱ که وضعیت کسب‌وکار استان ۶.۰۱ بوده نیز بهتر شده است.
وضعیت محیط کسب‌وکار در استان یزد برای سال ۱۴۰۰ عدد ۵.۶۵، برای سال ۱۳۹۹ عدد ۵.۶۴ و برای سال ۱۳۹۸ عدد ۵.۷۲ بوده است همچنین در سال ۱۳۹۷ وضعیت کسب‌وکار استان عدد ۶.۰۸ و در سال ۱۳۹۶ عدد ۵.۶۶ بوده است.
وضعیت استان یزد در مقایسه با فصل‌های قبل با وضعیت بهتری روبه‌رو بوده است و در مقایسه با استان‌های دیگر نیز دارای وضعیت به‌شدت بهتری است به‌نحوی‌که در فصل بهار ۱۴۰۲ استان یزد به همراه استان‌های همدان و لرستان در جایگاه ۱۲ قرار دارد.
بررسی گزارش ارزیابی استان یزد در وضعیت محیط کسب‌وکار نشان می‌دهد وضعیت استان یزد در ۱۸ مؤلفه از ۲۸ مؤلفه مورد ارزیابی، جایگاه مناسب‌تری را نسبت به میانگین کشوری دارد.



مخلان کسب‌وکار در یزد کدام مؤلفه‌ها بوده‌اند؟


با بررسی ۲۸ مؤلفه مورد ارزیابی، فعالان اقتصادی استان معتقدند غیرقابل‌پیش‌بینی بودن و تغییرات قيمت مواد اوليه و محصولات، دشواري تأمين مالي از بانك‌ها، وجود انحصار، بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار به‌عنوان ۳ مولفه‌ای که بیشترین نقش را در اخلال محیط کسب‌وکار استان دارند ایفا می‌کنند.
نکته قابل‌تأمل در این سه مؤلفه اینکه در سطح کشور نیز این سه مؤلفه بیشترین نقش را داشته‌اند؛ ولی در استان یزد این اعداد تفاوت‌هایی داشته است.
مؤلفه غیرقابل‌پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات در سطح کشور عدد ۸.۳۹ بوده است؛ اما در استان یزد این عدد مناسب‌تر بوده و ۸.۱۷ بوده است.
دشواري تأمين مالي از بانك‌ها نیز به‌عنوان دومین مؤلفه مخل محیط کسب‌وکار در سطح کشور و یزد شناخته شده است که عدد کشوری این مؤلفه ۷.۵۹ بوده؛ ولی این مؤلفه در استان بهتر بوده و عدد ۷.۵۵ بوده است.
سومین مؤلفه مخل محیط‌های کسب‌وکار در استان یزد بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار بوده است که در استان یزد عدد ۷.۴۹ است که این عدد در استان یزد به‌مانند دو مؤلفه دیگر کمتر از میانگین کشوری بوده و عدد کشوری که ۷.۴۲ است.


کمبود نیروی ماهر در استان یزد


یکی از مؤلفه‌هایی که به نظر می‌رسد در استان یزد به شکل قابل‌توجهی آشکار شده و این موضوع در استان‌های دیگر وجود ندارد، کمبود نیروی ماهر در استان یزد است عدد این مؤلفه در استان یزد ۶.۵۶ است؛ ولی در سطح کشور عدد این مؤلفه ۵.۷۶ است.

فساد و سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی
استان یزد جزو ۶ استانی است که کمترین فساد و سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی در آن صورت می‌گیرد که این موضوع یکی از شاخص‌های بسیار مهم و تأثیرگذار در محیط‌های کسب‌وکار است که استان یزد وضعیت خوبی در این زمینه دارد و در شرایطی که عدد این شاخص در سطح کشور ۶.۵۰ است در استان یزد ۵.۷۶ است.

رویه ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات
استان جزو ۶ استان کشور است که عامل رویه ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات وضعیت بدتری داشته و از شاخص کشوری بسیار بالاتر است.
در شرایطی که عدد این شاخص در سطح کشور ۶.۷۸ است در استان یزد این عدد به ۷.۳۷ رسیده و به‌هیچ‌عنوان وضعیت خوبی در این زمینه در سطح کشور ندارد.

تمايل عمومی به خريد كالاهاي خارجي و بی‌رغبتی به خريد محصولات ايراني
یکی از شاخص‌های قبال تأمل در این گزارش تمایل عمومی به خرید کالاهای خارجی و بی‌رغبتی به خرید محصولات ایرانی است که عدد این شاخص در سطح کشور ۵.۱۶ است؛ اما در استان یزد این عدد بدتر از شاخص کشوری است و عدد ۵.۴۶ است.
استان یزد جزو ۱۱ استانی است که کمترین تمایل را به استفاده از و خرید از محصولات ایرانی را دارند که در این زمینه به نظر می‌رسد باید این موضوع موردتوجه مسئولان قرار گیرد.

در مجموع با بررسی ۲۸ عامل مؤثر در وضعیت کسب‌وکار استان یزد که از پاسخگویی ۱۰۲ نفر از فعالان اقتصادی و تولیدی استان تکمیل شده است به نظر می‌رسد علی‌رغم جایگاه نسبتاً مناسب استان یزد در این زمینه اما در زمینه‌های بانکی دچار نقص‌های فراوانی است که باعث گله‌مندی تولیدکنندگان یزدی شده است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه