اخبار داغ

روزگار خندان پسته قزوین در صادرات

روزگار خندان پسته قزوین در صادرات
حدود ۱۰هزار و ۸۱۰ هکتار باغات استان به کشت پسته اختصاص دارد که بیش از هفت هزار هکتار بارور و حدود سه هزار هکتار آن غیر بارور و نهال است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هرساله با شروع شهریورماه عملیات برداشت محصول پسته در باغات استان قزوین آغاز می‌شود.

پسته قزوین جزو محصولاتی است که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد، از جمله این ویژگی‌های خاص این پسته که آن را میان باغداران محبوب کرده؛ قابلیت ورقه و خلال شدن بالای این پسته و رنگ زیبای سبز آن است.

به گواهی تاریخ پسته اولین بار در اواخر قرن پنجم هجری قمری از دامغان و سمنان و قم به قزوین آورده، سپس به رفسنجان و کرمان و یزد منتقل شده است.

اکنون حدود ۱۰هزار و ۸۱۰ هکتار باغات استان به کشت پسته اختصاص دارد که بیش از هفت هزارهکتار بارور و حدود سه هزارهکتار آن غیربارور و نهال است.

هرچند این باغات در سراسر استان پراکنده هستند، اما بیشترین سهم پسته استان آن متعلق به شهرستان بوئین‌زهرا است.

صادرات پسته قزوین به کشورهای اروپایی

امین آریایی یکی از باغداران با سابقه پسته استان قزوین با اشاره سابقه فعالیت خود در زمینه تولید پسته اظهار کرد: مجموعه کسب‌وکار ما با بیش از 50 سال سابقه فعالیت، سالانه بیش از 700 تن پسته را به کشورهای مختلف صادر می‌کند.

مدیر باغات پسته مجموعه کسب‌وکار نظری ادامه داد: عمده محصول پسته تولیدی این مجموعه از نوع اکبری و احمد اوغلی است که در باغات بوئین‌زهرا کشت شده و به کشورهایی همچون چین و هند صادر می‌شوند.

وی افزود: حدود 31 هکتار نیز به کشت پسته بومی و ارگانیک قزوین اختصاص دادیم که بیشتر از کشورهای اروپایی مشتری دارد و در صنایع غذایی کشور نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این باغدار قزوینی بیان کرد: ما در قسمتی از این واحد کشت سعی داریم به شیوه دانش‌بنیان و با استفاده از دستاوردهای تکنولوژی و تحقیقاتی در سطح ملی و بین‌المللی نهالی سالم و اصیل را تولید کرده و آن را به سایر کشورها صادر کنیم.

وی ادامه داد: در این واحد کشت بافت، پایه رویشی هیبرید آروتا به عنوان اولین پایه هیبرید اصلاح شده پسته در ایران و همچنین پایه و ارقام تجاری گردو و انار در دستور کار قرار دارد.
مدیر باغات پسته مجموعه کسب و کار نظری بیان کرد: حدود 410 هکتار از مزارع این مجموعه به تولید پسته با ارقام اکبری، احمد آقایی، قزوینی و فندقی اختصاص دارد که آبیاری آن به شیوه قطره‌ای است و میزان برداشت محصول آن ۱.۸ تن پسته خشک در هکتار است.

تامین کود و سموم استاندارد، دغدغه باغداران

آریایی عمده‌ترین مشکل کشاورزان در بخش تولید را کمبود کود و سموم مناسب عنوان کرد و گفت: باغداران در بخش تولید علاوه‌بر نگرانی از شرایط تورمی بازار در تامین سموم و کود مناسب دچار مشکل هستند که نیاز است از سوی نهادهای دولتی در این زمینه اقدامات جدی صورت بگیرد.

اکنون قریب به 20 روز است که برداشت پسته در استان قزوین آغاز شده که با توجه به میانگین عملکرد این محصول را یک هزار و ۱۵۰ کیلوگرم پسته خشک در هکتار است، پیش‌بینی می‌شود بیش از هشت هزار تن محصول پسته از این میزان سطح باغات برداشت شود.

بوئین‌زهرا مرکز اصلی تولید پسته در استان قزوین

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در خصوص ویژگی‌های منحصر به فرد پسته قزوین اظهار کرد: پسته قزوین به لحاظ رنگ سبز، اسیدآمینه‌های ضروری، مزه خوب و چربی مناسبی که دارد جزو بهترین‌ گزینه برای صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی محسوب می‌شود و در دنیا خواهان زیادی دارد.
وی ادامه داد: تنها مشکل پسته بومی قزوین اندازه کوچک و متوسط آن می‌باشد که مناسب آجیل و مشتری‌پسند نیست اما در صنایع تبدیلی و شیرینی‌‌پزی نسبت به دیگر پسته‌ها از مطلوبیت بیشتری برخوردار است.

ره‌انجام بیان کرد: به غیر از پسته قزوین که عمدتاً در باغات سنتی یافت می‌شود، ارقامی چون پسته احمدآقایی، اکبری واوحدی نیز در باغات توسعه یافته استان قزوین وجود دارد.

وی با بیان اینکه حدود 10 هزار هکتار باغات بارور و نهالی پسته در استان وجود دارد، تصریح کرد: به دلیل مشکل کمبود آب و نیاز به اصلاح و توسعه ارقام جدید پسته، عمده تولید پسته با ارقام جدید در شهرستان‌ بوئین‌زهرا، بخشی از تاکستان و آبیک صورت می‌گیرد و در قزوین نیز علاوه‌بر تولید پسته‌ بومی در باغات سنتی، در بخش‌های جنوبی شهرستان نیز تعدادی باغات پسته توسعه یافته وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: پسته يکی از مهمترين محصولات صادراتی ايران به شمار می‌رود که علاوه‌بر استان قزوین در استان‌های کرمان، یزد، خراسان، سمنان، مرکزی و غیره نیز کشت می‌شود.

وی با اشاره به لزوم اصلاح باغات پسته خاطرنشان کرد: در اکثر باغات قدیمی استان تولید اقتصادی نیست و درختان در اثر نگهداری و تربیت نادرست باردهی قابل توجهی ندارند و در واقع عمر اقتصادی آنها به پایان رسیده است.
این کارشناس جهاد کشاورزی تاکید کرد: پسته قزوین جزو نژادهای زودرس بوده که با معضل سرمازدگی در اواخر سال همراه است که در چندسال اخیر خسارات فراوانی را متحمل کشاورزان کرده است، نیاز است در زمینه اصلاح و تغییر ارقام آن اقدام کرد.

اصلاح باغات پسته از طریق جوانسازی و تغییر رقم در حال انجام است

ره‌انجام بیان کرد: اصلاح باغات پسته از طریق جوانسازی و تغییر رقم صورت می‌گیرد که عمده باغات پسته بوئین‌زهرا از ارقام جدید اصلاح شده چون احمدآقایی، اکبری، اوحدی هستند که اندازه مناسبی برای آجیل و دیگر مصارف دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهارکرد: طرح سرشاخه کاری و تغییر ارقام مناسب به صورت آزمایشی از سال 1398 در ایستگاه تحقیقات پسته یِزبر در حال انجام است، در این ایستگاه کلکسیونی از انواع پسته کشت می‌شود تا مشخص شود کدام پسته با شرایط آب‌وهوایی و بومی استان ما برای تغییر رقم قابل تعمیم‌تر است.

وی افزود: پسته جزو محصولات میانه بوده که به مقاومت بالا و کم‌آب‌بَری مشهور است، این محصول در مقابل شوری خاک و نوسانات آبیاری مقاوم بوده و نسبت به برخی محصولات کشاورزی کم‌آب‌بَر است.

این کارشناس جهاد کشاورزی با بیان اینکه هفت واحد ضبط و فرآوری بهداشتی پسته به صورت صنعتی در استان فعال است، یادآور شد: علاوه‌بر این مراکز؛ چندین ایستگاه فرآوری خانگی با هدف جمع‌آوری، شستشو و جداسازی پوست‌های مختلف از پسته در سراسر استان وجود دارد.

ره‌انجام در پایان گفت: پسته قزوین یک محصول کشاورزی باکیفیت و مزیت رقابتی بالا است که در بازار جهانی بسیار مورد تقاضا و استقبال قرار گرفته است و سالانه مقدار زیادی از این نوع پسته همراه با پسته شهرهایی چون رفسنجان و کرمان به کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

به گزارش صبح قزوین؛ پسته دومین محصول صادراتی کشور است که از نظر استراتژیک اهمیت بسزایی دارد، به همین دلیل کشت این محصول در این استان قزوین هر روز در حال افزایش است.

با توجه به سابقه کشت پسته در استان و بازار پسندی مناسب این محصول به دلیل رنگ سبز عالی، دانستیته بالا و چربی مناسب و ایجاد زمینه‌های مناسب برای توسعه صادرات محصول پسته استان، امیدواریم در سال‌های آتی بتوانیم با ایجاد بازار فروش مناسب ضمن صادرات این محصول زمینه رونق اقتصادی را برای استان فراهم کنیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه