اخبار داغ

دغدغه والدین از مدارس غیردولتی؛

شهریه‌هایی که با امکانات نمی‌خواند

شهریه‌هایی که با امکانات نمی‌خواند
بوی ماه مهر را می‌توان از تکاپوی خانواده‌ها در خرید لوازم‌التحریر و پوشاک مدرسه حس کرد اما چیزی که بیشتر آنها را نگران کرده افزایش شهریه مدارس غیردولتی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همزمان با شروع سال تحصیلی جدید، دغدغه ثبت‌نام در مدارس شروع شده و برخی خانواده‌ها می‌خواهند فرزندان‌شان را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کنند اما شهریه‌های نامتعارف آنها را نگران کرده است.

 

افزایش آزاردهنده شهریه‌های مدارس غیردولتی

 

گلایه‌های والدین دانش‌آموزان گرگانی در پرداخت شهریه‌های نامتعارف مدارس غیردولتی شنیدنی است، مادر محمد می‌گوید: برای ثبت‌نام پسرم در پیش‌دبستانی ۱۵ میلیون تومان شهریه خواستند و می‌گویند شهریه‌ها بر اساس رتبه‌بندی مدارس اعمال می‌شود.

مادر محمد می‌گوید: برخی مدارس غیردولتی که ماهانه ۶۰ میلیون تومان اجاره مکان می‌دهند و به صورت استیجاری اداره می‌شوند گویا مجبور هستند سنگینی هزینه‌ها را کمی به دوش والدین دانش‌آموزان بگذارند، افزایش بی‌ضابطه شهریه‌ها برای ما هم بسیار سخت و دشوار است.

وی ادامه می‌دهد: خانواده باید بر اساس سطح امکانات مدرسه اقدام به پرداخت شهریه کند، سطح سواد معلم باید به گونه‌ای باشد که دلمان نسوزد پولی که برای شهریه می‌دهیم به دانش و رفتار فرزندمان در حد عالی کمک کند.

 

کم‌توجهی به مسائل فرهنگی در مدارس غیردولتی

 

مادر امیرعلی هم که فرزندش را قرار است به کلاس دوم بفرستد در گفتگو با خبرنگار گلستان ما می‌گوید: پس از اتمام کلاس اول پسرم مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از ما گرفتند تا به عنوان پیش‌ثبت‌نام برای کلاس دوم باشد و اعلام کردند شهریه پسرم تقریبا ۸ میلیون تومان می‌شود و این میزان برای یک خانواده کارمند بسیار زیاد است.

مادر این دانش‌آموز توضیح می‌دهد: چرا باید یک مدرسه غیرانتفاعی انواع و اقسام برنامه‌های مختلف بگیرند و از جیب خانواده‌ها هزینه کنند برنامه‌هایی که شاید خیلی هم به رشد بچه‌ها کمکی نمی‌کند مثل جشن خودکار، جشن همکلاسی و… بچه‌ها برای این برنامه‌ها پول کیک و خوراکی خودشان را بدهند که از توان یک خانواده واقعا خارج است.

مادر امیرعلی می‌گوید: دغدغه خانواده فقط همین شهریه نیست هزینه‌های سرویس مدارس که ماهانه چیزی حدود ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار تومان می‌شود هم جای خود را دارد، کاش نظارت دقیق‌تری بر روند هزینه‌ها شود تا مردم دچار مشقت نشوند.

مادر این دانش‌آموز می‌گوید: متاسفانه در برخی مدارس غیردولتی به مباحث عقیدتی و فرهنگی دانش‌آموزان توجه چندانی نمی‌شود، گاهی برخی دانش‌آموزان با ظاهری خارج از چارچوب مدرسه وارد فضای آموزشی می‌شوند که برخوردی با این دسته افراد نمی‌شود و مدیران مدرسه به دلیل اینکه از خانواده‌ها شهریه دریافت می‌کنند برخی قوانین را نادیده گرفته و به هر قیمتی حاضرند دانش‌آموزان را از دست ندهند.

 

۸۰ درصد مدارس غیرانتفاعی گستان استیجاری است

 

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان گلستان در خصوص افزایش شهریه‌های مدارس غیرانتفاعی در استان گفت: پرداخت شهریه از طریق سامانه انجام می‌شود و وزارتخانه میزان آن را بر اساس امکانات مدرسه تعریف و مشخص می‌کند.

محمدتقی قلی‌نژاد پیرامون استاندارد بودن فضاهای آموزشی مدارس غیرانتفاعی افزود: مجوز احداث مدارس در سنوات گذشته داده شد که برخی از فضاهای آموزشی مدارس غیردولتی استاندارد لازم را هم ندارند.  

به گفته وی؛ ما باید برای سه سال آینده سه مدرسه احداث کنیم، در سال تحصیلی جدید هنرستان افتتاح شده و ثبت‌نام می‌کند تلاش بر این است که نظارت‌ها قوی‌تر شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان گلستان در پاسخ به این سوال که چه تعداد مدارس غیر انتفاعی با هدف مدرسه استاندار بر اساس آموزش و تحصیل احداث شده است، گفت: ۸۰ درصد مدارس استان به شکل استیجاری است.

قلی‌نژاد بیان کرد: از سال گذشته مدارس غیردولتی که بیش از حد گنجایش فضای آموزشی ثبت نام کردند سایت آنها بسته شده است و امکان ثبت‌نام دانش‌آموزان را ندارند.

وی در خصوص دلیل افزایش شهریه‌های نامتعارف برخی مدارس غیردولتی گفت: بر اساس سال مجوز، امکانات آموزشی و مستنداتی که روی سامانه بارگزاری می‌کنند سالانه ۱۰ الی ۲۰ درصد افزایش شهریه دارند.

 

خانواده‌ها دریافت شهریه‌های غیرمتعارف را گزارش کنند

 

دبیر پروژه مهر استان گلستان توضیح داد: خانواده‌هایی که احساس می‌کنند شهریه غیرمتعارف از آنها اخذ شده است می‌توانند در گرگان به امور مشارکت‌ها و یا واحد مدارس غیردولتی و ارزیابی عملکرد مراجعه کنند و شکایت خود را برای پیگیری در آنجا مطرح کنند.

قلی‌نژاد تاکید کرد: مدیران آموزش و پرورش شهرستان بر اساس مصوبه جدید باید نظارت اسناد مالی مدارس غیردولتی را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه از ۳۹ هزار دانش‌آموز کلاس اولی حدود ۳۶ هزار و ۸۰۰ نفر ثبت‌نام کردند، افزود: ۲۰ الی ۳۰ درصد دانش‌آموزان کلاس اولی هنوز نتوانستند مراجعه کنند با توجه به اینکه بافت استان کشاورزی است و برخی خانواده‌ها ییلاق هستند تاکنون موفق به ثبت‌نام فرزندان خود نشدند که باید سریعتر نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

قلی‌نژاد در خصوص دریافت شهریه در مدارس دولتی نیز گفت: مدارس دولتی به جز پول کتاب و بیمه نباید هیچ پولی از خانواده‌ها دریافت کنند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه