اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

سابقه ای درخشان از حضور رئیسی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل

سابقه ای درخشان از حضور رئیسی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل
هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل، بهانه ای است تا رئیس جمهور یک بار دیگر از یک تریبون بین المللی از حقوق حقه ملت دفاع کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حضور رئیس جمهور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در حالی انجام می شود که این دومین سفر آیت الله رئیسی به ایالات متحده آمریکا است.

رئیس جمهور که بامداد امروز به وقت تهران کشور را به مقصد نیویورک ترک کرد قرار است فردا سه شنبه ۲۸ شهریور در نخستین روز از هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

شهریور سال ۱۴۰۱ آیت الله رئیسی برای اولین بار به نیویورک رفت و از این حضور در جمع سران کشورهای عضو برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کرد تا صدای ملت را که قربانی اصلی تروریسم در جهان است به گوش جهانیان برساند.

اپوزیسیون خارج نشین تلاش کرد تا با ایجاد تجمع و کمپین در مقابل مقرر سازمان ملل برای هیئت ایرانی حاشیه سازی کند، اما رئیس جمهور کشورمان از این فرصت استفاده کرد تا از یک تریبون بین المللی به افکار جهان اعلام کند که جمهوری اسلامی ایران، خود قربانی تروریست است.

ملت ایران تکیه‌گاه امنیت در منطقه

رئیسی در جریان سخنرانی در سازمان ملل با اشاره به اینکه ملت ایران خود قربانی تروریسم بوده است، اما امروز به تکیه‌گاه امنیت در منطقه و پیش­تاز راستین مبارزه با تروریسم در جهان تبدیل شده است گفت: ملت ایران برای رسیدن به اهداف متعالی عادلانه خود، هزینه داده است چه آن زمان که صدام قرارداد الجزایر را پاره کرد و جنگِ تمام عیار نظامی را علیه ما آغاز کرد، و چه زمانی که رئیس‌جمهور سابق آمریکا توافق هسته‌ای را زیر پا گذاشت و جنگِ تمام عیارِ اقتصادی راه انداخت و از جلوه جدیدی از جنایت علیه بشریت پرده‌برداری کرد.

محاکمه ترامپ؛ عامل شهادت قهرمان مبارزه با تروریسم

رئیس جمهور در حالی که از پشت تریبون سازمان ملل تصویری از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را بالا برده بود، شهادت سردار سلیمانی را در حقیقت شهادت قهرمان جنگ علیه تروریسم دانست.

او در این باره گفت: مدتی پیش رئیس ‌جمهور سابق آمریکا اعلام کرد که داعش را آمریکا ایجاد کرده است؛ برای ما فرقی نمی‌کند که داعش، ساخته‌ی دستِ کدام‌یک از دولت‌های آمریکا باشد. مساله این است که دولتی از آن طرف کره زمین، تصمیم گرفت که جغرافیای منطقه‌ی ما را به قیمت ریختن خون صدها هزار زن و کودک، دوباره خط‌کشی کند اما جمهوری اسلامی، این پروژه را متوقف کرد و سپس به عقب راند. فرماندهی و قهرمان این جنگ علیه تروریسم و نابودکننده‌ی داعش کسی نبود جز سردار سپهبد قاسم سلیمانی. کسی که در راه آزادی ملت‌های منطقه به شهادت رسید و رئیس جمهور سابق آمریکا سند این جنایت را به اسم خود زد.

رئیس جمهور خواستار محاکمه عامل اصلی ترور سردار سلیمانی یعنی دونالد ترامپ شد و آن را خدمت به بشریت دانست و گفت: رسیدگی عادلانه قضایی به جنایتی که رئیس جمهور سابق آمریکا به آن اعتراف کرده، خدمت به انسانیت است؛ تا از این پس ظلم، زبون گردد و عدالت، سربلند باشد. ما اجرای عدالت و محاکمه آمر و مباشر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی را از طریق یک دادگاه عادلانه، حصول نتیجه را دنبال خواهیم کرد.

فعالیت صلح آمیز هسته ای و بی عدالتی غرب در برخورد دوگانه

رئیس جمهور به عنوان نماینده ملت ایران در سازمان ملل البته در جریان دفاع از حقوق ملت به مسئله فعالیت صلح آمیز هسته ای نیز پرداخت و برخورد دوگانه غرب با این مقوله را نمونه دیگری از بی‌عدالتی و برخورد دوگانه غرب با مقوله فعالیت هسته ایران دانست.

او دنیای غرب را اینگونه به نقد کشید که، رکن اساسیِ امنیتِ جهانی، «خلعِ سلاحِ جهانی» است اما برخی قدرتها تلاش دارند با مسئله‌سازی از فعالیت­های صلح‌آمیز ایران، مساله اصلی یعنی خلع سلاح جهانی، به فراموشی سپرده شود.

رئیسی در این باره گفت: من به عنوان نماینده‌ی ملت بزرگ ایران صریحا اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست و این سلاح جایی در دکترین دفاعی ما ندارد. این حکم حکومتی، در فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی حفظه‌الله اعلام شده است و برای دولت و ملت ایران، فتوای شرعی رهبر معظم انقلاب اسلامی از هر نظارت بین‌المللی نافذتر است.

دولت‌های مدعی، خودشان سلاح‌های هسته‌ای تولید کرده و هم این تسلیحات را به رژیم کودک کش صهیونیستی هدیه می دهند، با این حال کشورهایی که باید خلع سلاح شوند، مورد تمجید دنیای غرب قرار گرفته و کشورهایی که به تعهدات خود پایبند هستند، از حقوق مندرج در ان.پی.تی نیز محروم می شوند.

پایبندی به تعهدات، منطق مذاکراتی ایران

رئیس جمهور در جریان سخنانش در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به موضوع بدعهدی آمریکا در مذامرات نیز اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی با حسن نیت و با قصدی متین، توافق‌نامه‌ای را در سال ۲۰۱۵ پذیرفت و در همان وهله‌ی اول تمام تعهدات خود را انجام داد، اما نتیجه­ آن، عهدشکنی آمریکا و اِعمال تحریم‌هایی بود که به اذعان خودشان بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های تاریخ بود.

تاکید رئیس جمهور بر اینکه آمریکا بود که از توافق خارج شد نه ایران، دفاع از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از تریبون سازمان ملل بود که نشان داد منطق مذاکراتی ایران پایبندی به تعهدات با در نظر گرفتن تحولات است.

سابقه درخشان سخنرانی رئیس جمهور در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل این انتظار را در ملت به وجود آورده است که یک بار دیگر سید ابراهیم رئیسی با حضور در نیویورک و سخنرانی از تریبون بین الملل سازمان ملل، از حقوق حقه ملت در تمام عرصه های دیپلماسی و اقتصادی دفاع تمام عیار کند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه