اخبار داغ

سرهنگ پاشایی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

کلاهبرداران در کمین کاربران فضای مجازی/ آگاه سازی عمومی با اجرای پویش خرید امن 

کلاهبرداران در کمین کاربران فضای مجازی/ آگاه سازی عمومی با اجرای پویش خرید امن 
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا گفت: پویش خرید امن جهت آشنایی کاربران فضای مجازی و شهروندان در خصوص شیوه صحیح خرید امن و ارتقاء آگاهی‌های اجتماعی در موضوعات کلاهبرداری‌های اینترنتی اجرا می‌شود.

سرهنگ رامین پاشایی، معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ضمن گرامی داشت هفته فراجا، گفت: برای من و همکارانم همه روزها و هفته ها، هفته فراجا است و تمام خدماتی که ما در ایام هفته فراجا به هموطنان ارائه میدهیم؛ در طول روزها و ایام معمول سال نیز این خدمات ارائه داده می شود، اما تبلور این موضوع در این هفته بیشتر است.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا از اجرای پویش پیشگیرانه سایبری خرید امن در تهران بزرگ همزمان با هفته فراجا در سراسر کشور خبر داد و گفت: این پویش به منظور افزایش سواد سایبری کاربران فضای مجازی به جهت جلوگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی و همچنین نحوه صحیح خرید‌های امن برخط میباشد.

وی افزود: با اجرای این طرح توسط پلیس فتا در فضای مجازی، نتایجی همچون جلوگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی در خرید‌های آنلاین، افزایش سواد سایبری کاربران، استفاده مناسب و مؤثر از فضای مجازی در خانواده‌ها و همچنین ارتقاء سطح سواد رسانه ای مربوط به فضای مجازی مبتنی بر آموزش‌های پیشگیری از جرائم سایبری در سطح کشور به دست آمد.

این مقام انتظامی گفت: شهروندان در زمان خریدهای حضوری حتماً دستگاه کارت خوان را مشاهده کرده و خودشان اطلاعات و رمز بانکی را وارد کنند و رمز محرمانه و شخصی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند تا از کلاهبرداری به روش اسکیمر در امان بمانند؛ همچنین کارت بانکی مربوط به خریدهای روزانه را متفاوت از کارت بانکی پس انداز خود قرار دهند تا در صورت افشا شدن اطلاعات کارت و یا کپی شدن آن مبلغ زیادی متضرر نشوند.

این مقام مسئول ادامه داد: همه روزه تعدادی از افراد که به هر دلیلی فریب این ترفند مجرمانه را خورده اند با در دست داشتن شکوائیه قضائی به پلیس فتا مراجعه می کنند، این در حالی است که بارها هشدارهای لازم در خصوص اینگونه فعالیت های کلاهبردارانه و توجیهات آموزشی در رسانه‌های گروهی توسط پلیس به شهروندان ارائه شده است.

وی تصریح کرد: صرفا تعداد محدودی سایت دارای مجوز رسمی از وزارت آموزش و جوانان که در امر بهسان‌گزینی و ارائه خدمات مشاوره ای به داوطلبان و متقاضیان در امر ازدواج فعالیت می کنند، دارای اعتبار هستند و سایر تارنماهای موجود در این حوزه فاقد وجاهت قانونی بوده و بعضا با سوءاستفاده از نام اشخاص حقیقی، حقوقی و سازمان های موثر در امر ازدواج از افراد کلاهبرداری می کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا افزود: در راستای اجرای طرح های عملیاتی پلیس فتا در خصوص پاک سازی فضای سایبری تاکنون بیش از ۲۰۰ تارنما با موارد مجرمانه مشابه مورد شناسایی قرار گرفته و اقدام قضائی علیه متخلفان و مجرمان در حال پیگیری و اجرا است.

پاشایی گفت: بر اساس تجزیه و تحلیل پرونده های قضائی مشخص شد، شگرد کلاهبرداران فعال در این حوزه بسیار پیچیده بوده و پس از برقراری ارتباط عاطفی با متقاضیان و جلب اعتماد آنان با به‌ دست آوردن سایر اطلاعات شخصی و خانوادگی و در اختیار قرار گرفتن فیلم و تصاویر خصوصی از فریب خوردگان با تهدید از قربانیان اخاذی می کنند.

این مقام انتظامی در مورد پیامک‌های جعلی بانکی و حقوقی گفت: یکی از شگردها و ترفند‌های مجرمان فضای مجازی هدایت کاربران و فریب‌خوردگان به لینک‌های جعلی و یا حاوی بدافزار است.

پاشایی به پیام‌های ارسال شده توسط کلاهبرداران اشاره کرد و گفت: پیامک‌هایی با این عنوان که از شما شکایتی شده برای شهروندان ارسال می شود؛ این نوع پیام‌ها سبب می‌شود تعادل فکری هموطنان از بین برود و ناخواسته لینک جعلی را باز کنند و در چنین شرایطی است که هموطنان در دام کلاهبرداران می‌افتند و به واسطه پرداخت مبلغ اندکی پول اطلاعات کارت از طریق بدافزارهای نصب شده، در اختیار کلاهبردان قرار می گیرد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه عموم مردم از ورود به این صفحات، کانال ها و همچنین اعتماد به افراد ناشناس اکیدا خودداری کنند، به شهروندان توصیه کرد: در صورت مواجهه با موارد کلاهبرداری، دریافت پیغام های تهدیدآمیز و اخاذی مجرمان بلافاصله با مراجعه به دادسرا یا مراکز انتظامی پلیس فتا در سراسر کشور پیگیر موارد مطروحه باشند و به هیچ عنوان به خواسته‌های تهدیدکنندگان توجه نکنند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه