اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

دیپلماسی فعال در دفاع از طوفان الاقصی/ از تماس های تلفنی تا رایزنی های منطقه ای وزیر امور خارجه

دیپلماسی فعال در دفاع از طوفان الاقصی/ از تماس های تلفنی تا رایزنی های منطقه ای وزیر امور خارجه
در حالی دستگاه دیپلماسی کشورمان از آغاز عملیات طوفان الاقصی مواضع حمایتی از جبهه مقاومت را در پیش گرفت که رئیس دستگاه دیپلماسی در کنار تماس های تلفنی با همتایان خود، سفر منطقه ای به برخی کشورهای اسلامی را در دستور کار قرار داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عملیات طوفان الاقصی در حالی از سوی جبهه مقاومت و گردان های القسام اتفاق افتاد که جامعه جهانی در بهت و حیرت از اراده فلسطینیان فرو رفت.

واکنش ها به این عملیات به اندازه ای گسترده بود که مسئله حمله گروه های مقاومت فلسطینی به مناطق شهرک نشین صهیونیستی به سرعت به موضوع اصلی رسانه های جهان تبدیل شد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از حامیان همیشگی جبهه مقاومت، نسبت به این عملیات واکنش نشان دادند. دستگاه دیپلماسی پس از عملیات طوفان الاقصی با تماس های تلفنی و رایزنی با مقامات سیاسی کشورهای مسلمان از اعلام حمایت خود را از مقاومت فلسطینی اعلام کرد.

رایزنی های منطقه ای وزیر امور خارجه

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در جریان سفر منطقه ای خود، پنج شنبه 20 مهر وارد بغداد شد تا با محمد شیاع السودانی نخست وزیر و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی این کشور دیدار کند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در دیدار با نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه احتمال باز شدن جبهه جدیدی در منطقه بستگی به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه دارد گفت: اقدام گروه‌های مقاومت در عملیات طوفان‌ الاقصی یک اقدام کاملا فلسطینی و خودجوش بود و خود غربی‌ها نیز تاکید می‌کنند که سلوک و رفتار افراطی نتانیاهو این شرایط را ایجاد کرد و کسی در منطقه برای گشایش جبهه‌های جدید از ما اجازه نمی‌گیرد.

 

 

نخست وزیر عراق هم در این دیدار گفت: اگر بخواهیم از منظر سازمان ملل و ادبیات بین المللی نیز صحبت کنیم، دهها قطعنامه در سازمان ملل راجع به فلسطین و علیه اسرائیل تصویب شده و اسرائیل به هیچکدام از آنها پایبند نبوده و ملت فلسطین از اولیه ترین حقوق خود محروم مانده اند، طبیعی است که ملت فلسطین برای برگرداندن حقوق خود دست به انتفاضه می زند.

امیرعبداللهیان سپس به بیروت رفت و با نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار گفت مقاومت فلسطین توانمند است و از توانایی بالایی برخوردار است و اگر جنایات اسرائیل ادامه یابد، مقاومت فلسطین از امکانات دیگر خود استفاده خواهد کرد.

 

 

میقاتی نخست وزیر لبنان نیز شرایط غزه را حزن انگیز توصیف کرد و گفت لبنان از فلسطین بعنوان قضیه حق حمایت می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این دیدار، حمایت آمریکا و اروپا از جنایات جاری رژیم صهیونیستی در عین اعتراف آنان به افراطی گری نتانیاهو، رفتارهای تحریک آمیز او را اقدامی غیرقابل قبول توصیف کرد و‌ گفت، دعوت دیگران در منطقه به خویشتنداری از یک سو و حمایت همه جانبه از رژیم غاصب اسرائیل برای ادامه جنایات جنگی از سوی دیگر، رفتاری متعارض و ناقض ادعایی است که می‌گویند ما خواهان توسعه دامنه جنگ و درگیری نیستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار نبیه بری، رئیس مجلس لبنان نیز، توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه غزه را اولویت اول و فوری دانست و افزود جمهوری اسلامی ایران در این راستا پیشنهاد برگزاری نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی را ارائه کرد و ضمن پیگیری این ایده، از ابتکارات کشورهای اسلامی حمایت می‌کند.

 

 

نبیه بری نیز گفت: آنچه در غزه در حال رخ دادن است، غیرقابل باور است و رژیم صهیونیستی کشتارهای بیرحمانه ای را در حق کودکان و زنان و سالخوردگان و همه شهروندان و نیز زیرساخت‌ها و اماکن عمومی و درمانی و نیز مساجد غزه انجام می دهد که باید این روند متوقف شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در دیدار با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه گفت حمایت ایران و سوریه از مقاومت ملت فلسطین بر کسی پوشیده نیست، اما عملیات اخیر فلسطینی‌ها یک تصمیم، طراحی و اقدام کاملا فلسطینی بود.

بشار اسد نیز در این دیدار با اظهار نگرانی خود از حجم جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه گفت، صهیونیستها و حامیان آنها می خواهند پیروزی بدست آمده مردم فلسطین در تحولات اخیر را به گذشته برگردانند و یا آن را به زمینه ای برای از بین بردن‌ مقاومت بدل کنند و این رویکرد با هدایت و مدیریت امریکا و کشورهای غربی دنبال می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان همچنین با مسئولان عالی جنبش های حماس و جهاد اسلامی در بیروت نیز دیدار کرد و در این دیدار گفت: به اعتراف برخی مقامات غربی، طوفان الاقصی ثابت کرد که فلسطین زنده است و برخلاف برخی تصورها، با عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی،  قضیه فلسطین تمام نمی‌شود.

 

وزیر امور خارجه کشورمان با سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان نیز دیدار و گفتگو کرد.

 

طرفین در این دیدار با محکوم کردن حمایت یکجانبه امریکا و برخی کشورهای غربی از تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار مردم بی‌گناه فلسطین و تجلیل از حمایت‌های گسترده مردمی از مقاومت فلسطینی در اقصی نقاط جهان، بر ضرورت وحدت و انسجام ملت‌ها و دولت‌های اسلامی و آزادیخواهان جهان و اقدام فوری و هماهنگ برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور سپس به دوحه رفت و با مقامات قطر درباره تحولات منطقه به ویژه مسئله فلسطین رایزنی کرد.

وی در دیدار شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر گفت: در حالیکه این حجم از کشتار مردم فلسطین روزانه توسط رژیم صهیونیستی کشته می‌شوند، دولت آمریکا از دیگران دعوت به خویشتنداری می‌کند و در عین حال حمایت‌های نظامی و همه جانبه خود را به رژیم جنایتکار صهیونیستی افزایش داده است.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نیز با اشاره به اتفاقات جاری فلسطین، مشورت‌های میان دو کشور را حائز اهمیت دانست و گفت ادامه این وضعیت و حملات اسرائیل علیه غزه و مردم فلسطین نگران کننده است.

امیرعبداللهیان با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر  نیز دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار با اشاره به گفتگوهای خود با مسؤلان عالیرتبه جنبش حماس در بیروت و دوحه گفت که مسؤلان جنبش یادشده تاکید کردند که با نگاه اسلامی و انسانی، رسیدگی به موضوع اسرای غیرنظامی را با اولویت در برنامه خود دارند و اگر شرایط میدانی فراهم شود، در این زمینه اقدام لازم را انجام خواهند داد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در این دیدار شرایط انسانی غزه را نگران کننده خواند و گفت اولویت ما توقف جنایات در غزه است و موضع ما در خصوص فلسطین تغییری نمی‌کند.

امیرعبداللهیان همچنین در جریان سفر به دوحه با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و تعدادی از رهبران این جنبش دیدار کرد و  با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در رایزنی‌های منطقه ای و بین المللی بمنظور توقف حملات وحشیانه صهیونیست ها علیه مردم مظلوم غزه گفت، ما در این ایام در راستای حمایت از مردم غزه در مقابل جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، پیشنهاد برگزاری اجلاس فوق العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی را مطرح کردیم و به تلاش‌ها و پیگیری‌های خود ادامه خواهیم داد و از هر ابتکار عمل کشورهای اسلامی در حمایت از ملت فلسطین حمایت می‌کنیم.

رایزنی های تلفنی وزیر امور خارجه

ساعاتی پس از آغاز درگیری ها در سرزمین های اشغالی، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با همتای ترکیه ای خود در گفتگوی تلفنی آخرین تحولات فلسطین را ارزیابی کرد.

امیر عبداللهیان در تماس با هاکان فیدان حرکت مقاومت را خودجوش و نتیجه جنایات مستمر رژیم صهیونیستی علیه فلسطین خواند و بر ضرورت همبستگی و انسجام کشورهای اسلامی در حمایت از قدس شریف و پشتیبانی از ملت مظلوم و مقاوم فلسطین تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه مجارستان با اشاره به نقض مکرر قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، ادامه اشغال اراضی فلسطین و تداوم شهرک‌سازی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: تداوم حملات رژیم اسرائیل به غزه در وضعیت کنونی شرایط را پیچیده‌تر و امکان گسترش جنگ را افزایش می دهد.
وزیر امورخارجه مجارستان نیز با اشاره به اینکه گفتگو و همکاری راه حل مناسبی برای حل منازعات منطقه‌ای است، اظهارداشت: مجارستان همواره در چنین شرایطی خواهان برقراری صلح و حفظ جان مردم است.

ادامه بررسی ها از صحنه میدانی فلسطین در تماس تلفنی امیرعبداللهیان با وزیر امور خارجه عراق صورت گرفت.

طرفین در این گفت‌و‌گو بر ضرورت هماهنگی و انسجام کشورهای اسلامی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و درخواست از سازمان همکاری اسلامی‌ برای برگزاری نشست اضطراری این سازمان برای بررسی تحولات جاری فلسطین و حمایت از ملت فلسطین و مسجدالاقصی در برابر اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی تاکید نمودند.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر حق مشروع ملت فلسطین برای مقاومت در برابر تجاوز و اشغال، عملیات خودجوش گروه‌های مقاومت فلسطینی را پاسخ طبیعی به تجاوزات مستمر و اقدامات افراطی رژیم صهیونیستی علیه مقدسات اسلامی و مسجدالاقصی و تداوم جنایات و کشتار علیه ملت فلسطین بویژه زنان و کودکان و اسرای فلسطینی دانست.

امیرعبداللهیان خواستار اقدام هماهنگ و موثر کشورهای اسلامی‌ برای کمک به فلسطین و توقف حملات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی علیه زنان و کودکان غزه و کرانه شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه عمان نیز با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر علیه مردم فلسطین اظهار داشت: در ماه‌های اخیر ۲۶۰ فلسطینی از جمله ۴۰ کودک و ۱۱ زن توسط صهیونیست ها به شهادت رسیدند و بازداشت فلسطینیان در کرانه باختری تشدید شده و تعداد اسرای فلسطینی به حدود ۵ هزار نفر رسیده که حدود ۲۰۰ نفر آنان زنان و کودکان هستند.

سید بدر البوسعیدی هم تاکید کرد مساله فلسطین باید در صدر دستور کار جهانی قرار بگیرد و جامعه جهانی حق فلسطینیان برای تعیین سرنوشت و آزادسازی سرزمین‌های اشغالی را به رسمیت بشناسد.

امیر عبداللهیان همچنین در تماس تلفنی با همتای قطری خود حمایت و دفاع از حقوق ملت فلسطین را وظیفه همه کشورهای اسلامی دانست و تشدید جنایات رژیم صهیونیستی را باعث پیچیده تر شدن شرایط در فلسطین و منطقه عنوان کرد.

محمد بن عبدالرحمان نیز با خطاب قرار دادن کشورهای غربی تأکید کرد، دولت های غربی باید به رژیم صهیونیستی فشار بیاورند تا هر چه زودتر حملات خود را متوقف کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی های تلفنی خود با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتگو کرد و با اشاره به اقدامات افراطی و غیر انسانی نتانیاهو و رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر علیه مردم فلسطین، واکنش مقاومت را بخشی از پاسخ به این جنایات توصیف کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با انتقاد از بی تفاوتی غرب نسبت به جنایات سیستماتیک رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان اظهار داشت: اگر اروپا و غرب بدور از استاندارد دوگانه جنایات نتانیاهو را متوقف می‌کردند، شاید اکنون فلسطین شاهد این وضعیت نبود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفتگو دیدگاه‌های خویش را بیان کرد و گفت: ما نسبت به رفتار نتانیاهو انتقاد داشتیم ولی اکنون باید برای تحقق صلح اندیشید.

آمادگی ایران برای میزبانی از نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی درباره فلسطین

حسین امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با حسین ابراهیم طه دبیر کل سازمان همکاری اسلامی ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران آمادگی برای میزبانی نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی درباره فلسطین، خواستار اقدام عاجل از سوی همه کشورهای اسلامی‌برای کمک به مردم فلسطین شد.

حسین ابراهیم طه نیز با اشاره به برنامه برگزاری کمیته اجرایی سازمان درباره تحولات فلسطین، از پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان برای برگزاری اجلاس فوق العاده وزرای خارجه استقبال و تاکید کرد که پیشنهاد ایران را به اطلاع وزرای خارجه کشورهای عضو خواهد رساند و برای کمک به فلسطین تاکید کرد.

امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر علیه مردم فلسطین اظهار داشت: آنچه در سرزمین‌های فلسطینی رخ می‌دهد، پاسخی است به تندروی و افراط‌گری نتانیاهو و ظلمی‌که در حق مردم فلسطین شده است.

لاوروف هم تاکید کرد: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا تمام مسائل منطقه تحت کنترل آنها انجام شود؛ در حالی که خود کشورهای منطقه ابتکار عمل را در اختیار دارند.

حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران و شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح وزیر خارجه کویت نیز درباره تحولات فلسطین گفتگوی تلفنی انجام دادند و طرفین بر ضرورت اتخاذ موضع قدرتمند درمحکومیت جنایات جنگی رژیم اشغالگر قدس و پایان دادن به محاصره غیرانسانی غزه از سوی اتحادیه عرب را مورد تاکید کردند.

حسین امیرعبداللهیان و سامح شکری وزرای خارجه ایران و مصر نیز در گفتگوی تلفنی ضمن محکوم کردن اقدامات تل آویو در بمباران غزه و کشتار غیرنظامیان بر ضرورت برقراری آتش بس فوری و توقف حملات طرفین تأکید کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز گفت: هم اکنون غزه در محاصره کامل انسانی قرار دارد و آب و برق، و ارسال دارو و غذا به روی کودکان و زنان‌ و آحاد مردم قطع شده است و حملات و جنایات جنگی از سوی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه ادامه دارد.

آنتونیو گوترش نیز گفت شاید هیچ کسی بیشتر از ما از قضایای پیش آمده در غزه ناراحت نباشد، زیرا صدها تن از کارمندان سازمان ملل در این شهر در شرایط بسیار نامناسبی میباشند و تاکنون تعدادی از آنها هم کشته شده اند و در این شرایط به حفاظت از اهالی غزه می‌پردازند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در تماس تلفنی با عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی ضمن تاکید بر لزوم هم صدایی برای حمایت از مردم و غیرنظامیان در غزه گفت: لازم است سازمان ملل متحد و صلیب سرخ جهانی وظایف خود را در حمایت از مردم غزه و ایجاد گذرگاه‌های امن برای خارج کردن مجروحان انجام دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در تماس تلفنی با وانگ ای وزیر خارجه چین با یادآوری مسؤلیت شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه صلح و امنیت بین‌المللی، خواستار آن شد که چین از ظرفیت‌های خود برای متوقف کردن حملات رژیم صهیونیستی علیه شهروندان غزه استفاده کند.

بیشتر بخوانید:

حمایت یکجانبه آمریکا از اسرائیل و شعله‌ور شدن تنش‌ها در منطقه/ عمر رژیم صهیونیستی رو به زوال است

غربی ها با تدارک تسلیحات برای رژيم صهیونیستی خباثت خود را نشان می دهند

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه