اخبار داغ

صفایی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

گسترش بنادر در کریدور جنوب به شمال، راهی برای رشد اقتصادی است

گسترش بنادر در کریدور جنوب به شمال، راهی برای رشد اقتصادی است
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزئیات تکمیل قرارداد گسترش بندر چابهار با کشور هند بر اهمیت تکمیل کریدور جنوب به شمال و آثار آن بر اقتصاد تأکید کرد.

علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره اهمیت موضوع کریدور جنوب به شمال و تکمیل بنادری مثل بندر چابهار و... که نقطه آغاز انتقال کالا و خدمات هستند اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های تکمیل کریدور شمال به جنوب موضوع گسترش بند چابهار است که ۱۲ سال بود معطل نتیجه تکمیل این توافق با هندی‌ها بود و در هفته‌های اخیر به یک جمع‌بندی نهایی در این موضوع رسیدیم.

وی ادامه داد: به‌زودی این جمع‌بندی برای معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری ارسال خواهد شد تا با همت آنها تأییدیه نهایی گرفته شود تا معاونت حقوقی و تیم ناظر بر این قراردادها هم نظر تخصصی خود را بدهند و در صورت تأیید همین روند در هند نیز صورت خواهد پذیرفت تا قرارداد نهایی شود.

گسترش بنادر در کریدور جنوب به شمال، راهی برای رشد اقتصادی است

معاون وزیر راه با اشاره به اینکه گسترش بنادر در کریدور جنوب به شمال راهی برای رشد اقتصادی است افزود: این قرارداد تقریباً با طرف هندی در مرحله نهایی است و نظر ما در سازمان بنادر و کشتیرانی و وزیر راه و شهرسازی نیز بر این است که در این قراردادها، اولویت اصلی منافع کشور ما باشد و هندی‌ها نیز این نکته را در نظر دارند تا با برنامه‌ریزی دقیق یک قرارداد دو سر برد که هم به نفع ما باشد و هم به نفع هندی ها بین این دو کشور به امضا برسد.

وی توضیح داد: بعد از تأیید و امضا ریز جزئیات این قرارداد در اختیار مردم قرار خواهد گرفت؛ ولی نکته‌ای که مهم است این است که به‌موازات پیشرفت این طرح سایر طرح‌های جاده‌ای و ریلی نیز تکمیل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکمیل مسیر ریلی در شمال کشور و تأثیر ویژه این اقدام در انتقال مرسولات ترانزیتی که از جنوب به شمال کشور منتقل می‌شوند گفت: مهم است که در فرصت باقیمانده در مقاطعی که مسیر انتقال ریلی کشور تک خطه است تلاش کنیم با اضافه‌کردن یک خط کمکی ریلی به آن حجم انتقال کالا را افزایش دهیم که این اقدامات در کنار هم مکمل برنامه‌های در حال اجرا خواهند بود.

صفایی افزود: باید مدنظر داشته باشیم که این کریدور یک مسیر ترکیبی از حمل‌ونقل دریایی، جاده‌ای و ریلی است که از کشورهای مختلفی عبور خواهد کرد و اگر از باب فنی، قیمت تمام شده و زمان آن را بررسی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که ممکن است یک سری مباحث سیاسی وزن بیشتری را در تکمیل این کریدور بازی کنند.

وی گفت: تیم وزارت راه و شهرسازی از هر دیدگاهی این اقدام را رصد می‌کند تا از باب فنی و عملیاتی بتوانیم از همه فرصت‌های این کریدور بهره‌مند شویم و در این راستا از همه امکانات و ابزارهای خود استفاده خواهیم نمود.

بیشتر بخوانید:

روسیه با همکاری ایران و سایر کشورها کریدور شمال-جنوب را اجرا می‌کند

تفاهم سه‌جانبه در مسکو برای افزایش ترانزیت در کریدور شمال-جنوب به امضا رسید

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه