حسینی کیا در گفتگو با دانا مطرح کرد؛
واردات خودرو به اهدافی که مدنظر مجلس بود، نرسید/ عدم وجود ارز کافی برای واردات
عضو هیئترئیسه کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به مشکلات واردات خودرو ،گفت: بهواسطه سود کم، واردکنندگان بهطرف واردات خودروهای اقتصادی نرفتند.
سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاعرسانی راه دانا؛ در تشریح دلایل گرانی خودروهای وارداتی که در سامانه یکپارچه خودرو قرار گرفته است، اظهار کرد؛ افزایش قیمت خودرو ها در جامعه یکی از دلایلی بود که مجلس بر اساس آن با واردات خودرو موافقت کرد تا با انجام این سیاست به نابسامانی بازار خودرو دامن زده نشود و تلاطمها در بازار خودرو کاهش یابد.
ضرورت واردات خودروهای اقتصادی زیر ۱۰ هزار دلار
وی با اشاره بهضرورت واردات خودروهای اقتصادی زیر ۱۰ هزار دلار و استفاده از ظرفیت شورای رقابت و سازمان حمایت در کاهش قیمت خودروهای وارداتی ادامه داد: در شرایط اقتصادی کنونی مردم برای حفظ ارزش پول خود به دنبال خرید کالاهایی مثل خودرو هستند، در نتیجه زمینه افزایش قیمتها و سوداگریها در این بازارها فراهم شده است.
بیشتر بخوانید:
عرضۀ خودروهای وارداتی از فردا آغاز میشود
وی افزود: نظر کمیسیون صنایع این بود که واردات کمک کند تا در کنار تولید میزان تقاضای بیش از یک میلیون ۷۰۰ هزار خودرو کشور تأمین شود و تأکید ما هم بر این بود که خودروهای وارداتی زیر ۱۰ هزار دلار و حق گمرکی پایین در اختیار مردم قرار بگیرند تا رقابت در بین سازندگان به وجود آید و کیفیت خودروهای داخلی افزایش یابد.
وی با انتقاد از اینکه واردات خودرو در اختیار افراد و شرکتهای محدودی است، گفت: قرار بود با تدابیر شرایطی به وجود آید که فساد و انحصار از میان برود و افراد بیشتری امکان واردات را داشته باشند و در مرحله بعد حتی امکان واردات برای همه به وجود آید تا دست مافیا از صنعت خودروسازی کوتاه شود و قیمت خودرو سلیقهای افزایش نیابد.
سود کم، فروش خودرو ها اقتصادی موجب شد واردکنندگان بهسوی واردات خودروهای ارزانقیمت نروند
حسینی کیا گفت: افزایش نرخ ارز و بهصرفه نبودن واردات خودروهای اقتصادی ارزان و سود کم، موجب این شده که واردکنندگان بهسوی واردات خودروهای ارزانقیمت نروند و واردکنندگان که اغلب آنها یا همان واردکنندگان سابق هستند و یا تولیدکنندگان و مونتاژکنندگان کنونی روی خوشی به واردات ارزان قیمت نشان ندهند و در نهایت با تکرار اجرای بد یک قانون خوب باز هم شاهد این موضوع باشیم که بهجای خودروهای تجاری ارزانقیمت، خودروهای گرانقیمت وارد کشور شود.
این عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: حال با روند کنونی شاهد این هستیم که باگذشت یک سال از این قانون هنوز ناترازی در بازار خودرو موجود است و انحصار هم از بین نرفته است و کیفیت هم تغییر چشمگیری نداشته است.
عدم وجود ارز کافی برای واردات
وی گفت: با واردات خودروهای ۲۰ هزاردلاری مشکلی که حل نشد هیچ حتی ارز کافی هم برای واردات وجود ندارد و همه اینها موجب شده که به این شکل واردات انجام شود.
وی با اشاره به روند قطره چکانی واردات و عرضه گفت: هنوز بهواسطه همان موضوع سود هیچکدام از واردکنندگان بهسوی واردات خودرو ارزانقیمت نرفتند.
وی در پاسخ به برنامههای کمیسیون صنایع برای نظارت بر این روند و کاهش عوارض گمرکی برای اقتصادی شدن خودروهای وارداتی گفت: قانون واردات خودرو نوشته شده و اکنون عملاً عنان کار به دولت سپرده شده و بر اساس قانون تصمیمگیری درباره این موضوع به دولت سپرده شده تا بر اساس مقررات موجود اقدام به واردات نمایند و فعلاً برنامهای برای ورود به این حوزه در دستور کار مجلس نیست.
بیشتر بخوانید:
النترا وارداتی، چند برابر قیمت جهانی با کم ترین آپشن ممکن در اختیار مردم!
ارسال دیدگاه