اخبار داغ

سایه‌روشن‌های ورزش‌های آبی در بازی‌های آسیایی؛

هانگ‌ژو زیر ذره‌بین؛ از وعده‌های پرطمطراق قایقرانی تا ناکامی در استخر!

هانگ‌ژو زیر ذره‌بین؛ از وعده‌های پرطمطراق قایقرانی تا ناکامی در استخر!
ورزش‌های آبی ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگ‌ژو، از رشته‌هایی بودند که به موفقیت چندانی دست پیدا نکردند.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع‌رسانی دانا؛ با وجود قرار گرفتن کاروان اعزامی ورزش ایران به نوزدهمین دوره از بازی‌های آسیایی در هانگ‌ژوی چین، برخی از فدراسیون‌ها و تیم‌های ملی بسیار پائین‌تر از حد انتظار ظاهر شده و برخلاف وعده‌هایی که پیش از سفر به چین مدعی شده بودند، در عمل به آن قول‌ها جامۀ عمل نپوشانیدند.

رشته‌ها و مواد مختلف قایقرانی و شنا، شیرجه و واترپلو؛ از آن دست فدراسیون‌ها و رشته‌هایی هستند که در بازی‌های آسیایی اصلاً در حد انتظاراتی که داشتیم، ظاهر نشدند و از وعده‌های پرطمطراق رؤسا تا پیش‌بینی‌ها، هیچ‌کدام با واقعیت سنخیتی نداشت تا بتوانیم بدون اغماض، ورزش‌های آبی ایران را از ناکام‌ها بخوانیم.

قایقرانی؛ وعدۀ بزرگ و توان کوچک!

قایقرانی ایران در ۳ بخش روئینگ، آب‌های آرام و اسلالوم در بازی‌های آسیایی هانگ‌ژو شرکت کرد که حاصل آن ۲ مدال نقره و ۳ نشان برنز بود. علیرضا سهرابیان، رئیس فدراسیون قایقرانی از سال ۱۴۰۱ نوید این را داده بود که مدال‌های قایقرانی ۲ رقمی می‌شود اما قایقرانی ایران فقط نصف آن تعداد مدال وعده داده شده را گرفت.

در این دوره تعداد مدال‌های قایقرانی نسبت به بازی‌های آسیایی جاکارتا کمتر بود. در ۲۰۱۸ ایران به ۷ مدال شامل ۴ نقره و ۳ برنز رسید. همچنین پاروزنان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگ‌ژوی چین ۲ مدال طلا، یک نقره و ۲ برنز کسب کردند و این تعداد مدال در ۲۰۱۴ اینچئون کره‌جنوبی به یک مدال طلا، ۲ نقره و ۶ برنز افزایش یافت.

بیش‌تر بخوانید؛
هانگ‌ژو زیر ذره‌بین؛ شلیک بهانه‌ها در دهکده/ تیرهایی که به سیبل ننشست!

این بار رویینگ ایران در ۳ ماده زنان و دو ماده مردان شرکت کرد که تنها زنان مدال‌آور بودند و توانستند ۲ مدال نقره بگیرند. تیم رویینگ مردان همانند دوره پیش بازی‌ها به مدال دست نیافت. در آب‌های آرام، با وجود اینکه تمام قایق‌های ایران به فینال رسیدند اما تنها ۳ قایق موفق به گرفتن مدال برنز شدند.

اگر چه کانو و کایاک دو نفره مدال گرفتند اما قایق چهار نفره مردان و کانو تک نفره ۱۰۰۰ متر مردان که دوره پیش بازی‌های آسیایی برای کاروان ایران مدال داشت، نتوانستند دوباره روی سکو بروند. هدیه کاظمی شاخص‌ترین دختر کایاک ایران بهترین عملکرد را در میان دختران داشت و همانند دوره قبل روی سکوی سومی رفت. 

سهرابیان پیش از سفر به هانگ‌ژو به دلیل مشکلات آب دریاچه ورزشگاه آزادی، خط و نشان کشیده بود که کسی نباید با مدال‌های ایران فخر بفروشد چون کسی به قایقرانی کمک نکرده اما بخت با آقای رئیس جوان در این دوره یار نبود تا هم مدال‌ها دو رقمی نشوند، هم حتی یک مدال طلا نگیریم و هم قایقرانی افت نسبی را تجربه کرده باشد.

شنا و شیرجه؛ خبر خاصی نیست!

 تیم‌ملی شنای ایران با ترکیب هومر عباسی، متین سهران، مهرشاد افقری، سامیار عبدلی و با سرمربی‌گری گامر دیلانچیان به بازی‌های آسیایی هانگ‌ژو رفت و محمد مقدسی با مربی‌گری شهنام نظرپور تنها شیرجه‌رو ایران در این دوره از بازی‌ها لقب گرفت که البته از ابتدا، شانس مدالی برای این ورزشکاران وجود نداشت.

ملی پوشان شنای ایران در دور قبل از بازی‌های آسیایی موفق به جابجایی دو رکورد ملی در ماده‌های ۱۰۰ متر و ۴ در ۱۰۰ متر آزاد شدند. شناگران ایران در این دوره از بازی‌های آسیایی هانگژو موفق شدند در دو ماده رکورد شکنی کنند که ابتدا متین سهران موفق شد در ماده ۲۰۰ متر مختلط انفرادی رکورد ایران را که در سال ۲۰۰۹ به ثبت رسیده بود، جابجا کند. در ادامه سامیار عبدلی در ماده ۵۰ متر آزاد موفق شد بار دیگر رکورد این ماده را جابجا کند.

بی‌تردید اعزام شناگران و شیرجه‌روی کشورمان به بازی‌های آسیایی، امری حمایتی و در راستای پیشرفت این نمایندگان جوان ورزش آبی ایران در تلاطم با رقبای سرسخت چینی و ژاپنی بوده. کار از این به بعد برای شنا و شیرجه کشورمان البته سخت‌تر هم شده؛ چرا که رقبا نشان دادند سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ما در اندرخم کوچه هستیم.

واترپلو؛ امان از این پنالتی‌های لعنتی!

تیم ملی واترپلوی کشورمان با هدایت الکساندر چیریچ در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ یکی از شگفتانه‌های کاروان ایران را رقم زد و به مدال برنز تاریخی برای نخستین بار دست یافت. همین موضوع باعث آن شد تا این دوره هم از تیم ملی ایران انتظار تکرار همان نتیجه و یا بهبودش وجود داشته باشد؛ حتی بدون چیریچ.

تیم‌ملی واترپلوی ایران نیز با ترکیب حامد کریمی، سهیل رستمیان، پیمان اسدی آقاجاری، مهدی برزگری، مهدی دایی‌تقی، خشایار قره ضیاءالدین، امیرحسین رهبر، مهدی یزدان‌خواه، امیررضا جلیل‌پور، علیرضا مهری، امین قویدل، ارشیا الماسی و امیرعطا خزائی با سرمربی‌گری مهدی پنام‌تاش و حضور دژان میلاکوویچ به عنوان مدیر فنی عازم بازی‌های آسیایی هانگ‌ژو شد.

واترپلوی ایران علی‌رغم چند بازی و نمایش خوب، در نیمه‌نهایی مقابل ژاپن شکست خورد تا همانند دوره قبل راهی مرحله رده‌بندی شوند و برای کسب بزنز تلاش کنند. در دیدار رده‌بندی نیز تیم ملی واترپلوی ایران با شکست مقابل قزاقستان از کسب مدال برنز بازی‌های آسیایی بازماند. بازی در مجموع ۴ کوارتر با تساوی ۷ بر ۷ تمام و کار به ضربات پنالتی کشیده شد که ایران با بدشانسی ۴ بر ۲ باخت.

البته این تیم در این دوره حاشیه‌های عجیبی را هم داشت؛ از انتظار یک بیانیه توسط ۸ نفر از اعضای تیم ملی برای خروج از تیم به جهت فراهم نبودن شرایط در آستانه بازی‌ها گرفته تا بازگشت ۶ نفر و پافشاری ۲ نفر دیگر برای عدم حضور در هانگ‌ژو، از مسائلی بوده‌اند که بی‌تردید روی نتیجه تیم ملی تأثیرگذار بوده و سرنوشت واترپلوی ایران را تغییر داده‌اند.

بیش‌تر بخوانید؛
هانگ‌ژو زیر ذره‌بین؛ پرواز پینگ‌پنگ بر فراز آسمان آرزو، تنیس و بدمینتون در چاه ناکامی

شاید بتوان یکی از اصلی‌ترین موانع پیش‌روی تیم‌ملی واترپلوی ایران در بازی‌های آسیایی را همین عصیان برخی ملی‌پوشان به دفاع از الکساندر چیریچ صربستانی سرمربی سابق تیم‌ملی واترپلو دانست. با این حال تیم‌ملی واترپلوی ایران در اکثر دیدارهای خود در بازی‌های آسیایی هانگژو نمایش خوبی داشت و حتی مقابل ژاپن در مرحله نیمه‌نهایی هر چند با نتیجه ۱۸ بر ۱۱ بازی را واگذار کرد اما عملکرد مطلوبی داشت.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه