اخبار داغ

غفلت از فرصتی ارزآور و صنعتی پرسود؛

قطب پرورش شترمرغ در جنوب شرق کشور

قطب پرورش شترمرغ در جنوب شرق کشور
شمال سیستان و بلوچستان به دلیل اقلیمی که دارد بهترین قطب پرورش شترمرغ در کشور به شمار می‌رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از عصرهامون،  شترمرغ از آن دسته از پرندگان با ارزشی است که پرورش آن صنعت اقتصادی سودآور همراه با گردش مالی مناسبی را به همراه دارد و علاوه‌برآن زمینه اشتغال‌زایی مناسب و مطلوبی را برای علاقه‌مندان به این صنعت فراهم می‌کند.

این حیوان باارزش که تمامی اعضای بدنش قابل‌استفاده است و هر شترمرغ باتوجه‌به تغذیه و جثه آن حدود ۳۵ تا ۴۵ کیلوگرم گوشت، یک متر و ۲۰ سانتی‌متر پوست خام، ۳۰ عدد شاه پر، حدود ۲ کیلوگرم پر معمولی، ۴ تا ۶ کیلوگرم چربی و حدود ۷۰ تا ۸۰ تخم، به دست می‌آید که می‌توان از هر کدام صنعتی مجزا راه‌اندازی کرد که علاوه بر مصارف خوراکی، در صنایع پوشاک، آرایشی، بهداشتی، درمانی و زیورآلات و دکوراسیون نیز جایگاه خاصی را می‌تواند از آن خود کند.

منطقه سیستان در جنوب شرق کشور یکی از مناطق پرورش شترمرغ هست که از سال ۸۰ توسط مرکز پژوهشگاهی دانشگاه زابل کلید خود، اما هنوز توجه خاصی به صنایع تبدیلی و تکمیلی این حوزه و ارزش‌افزوده، درآمدزایی و اشتغال‌آفرینی بالای در خصوص این صنعت در سیستان و بلوچستان صورت نگرفته است.

توجه‌به بروز خشکسالی پرورش شترمرغ تنها صنعتی که توانست ماندگاری خود را حفظ کند
محمود قزاقی، کارشناس پژوهشکده دام‌های خاص دانشگاه زابل با اشاره به اینکه در دهه ۸۰ با واردکردن ۱۲۰ قطعه جوجه شترمرغ از ایتالیا کار پرورش این پرنده در منطقه سیستان آغاز شد بیان کرد: مطالعات اولیه در همان سال نخست نشان داد که شترمرغ با شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی سیستان سازگاری دارد و حتی افزایش وزن بالاتر از نرم معمولی را نیز داشته است.

وی افزود: باتوجه‌به بروز خشکسالی چندین دهه در سیستان تنها صنعتی که در بحث پرورش توانست ماندگاری خود را حفظ و ادامه دارد باشد پرورش شترمرغ است که سازگاری این پرنده با اقلیم منطقه و عدم وابستگی آن به محصولات استراتژیک مثل سویا و ذرت از جمله عوامل موفقیت‌آمیز در پرورش موفق این پرنده است.

کارشناس پژوهشکده دام‌های خاص دانشگاه زابل خاطرنشان کرد: امروز جوجه تولید شده در سیستان به‌عنوان یک برند در کشور مطرح است و به سایر شهرستان‌ها و استان‌های دیگر جهت پرورش ارسال می‌شود.
 قزاقی نبود مکان مستقل و کشتارگاه برای ذبح و فروش یا ارسال پوست‌ها برای دباغی و رنگ‌آمیزی را از جمله مشکلات پیشروی پرورش‌دهندگان شترمرغ در این منطقه عنوان کرد و اظهار کرد: در این زمینه نیاز است تا مسئولین برای حمایت از پرورش‌دهندگان اقدامات مناسبی را انجام دهند.

این کارشناس امور دامی ادامه داد: عدم وجود کشتارگاه مستقل یکی دیگر از مشکلات عمده پیشروی صنعت شترمرغ در استان است که باعث شده شترمرغ‌های پرورش‌یافته برای کشتار به اصفهان منتقل شوند.

قزاقی با اشاره به اینکه سیستان ظرفیت این را دارد که به قطب صنعت شترمرغ در کشور تبدیل شود اظهار کرد: نیاز است تا صنایع جانبی از جمله واحدها و کارخانه‌های صنعتی تولید چرم، کیف و کفش و همچنین دباغی پوست در منطقه سیستان ایجاد شود تا این صنعت رونق مضاعفی گیرد.

وی بر حمایت‌های دولتی از بخش خصوصی در پرورش شترمرغ در منطقه سیستان تأکید کرد و گفت: صنعت پرورش شترمرغ از صنایعی است که در صورت حمایت دولت از بخش خصوصی بازدهی مناسبی در اقتصاد کشورمان به دنبال خواهد داشت.

طبق گفته کارشناسان اشتغال‌زایی، تجهیزات کم و تغذیه آسان، تنوع محصولات و همچنین خواص درمانی و دارویی فرآورده‌های شترمرغ از مهم‌ترین دلایل رونق پرورش این پرنده بزرگ است که طی سالیان اخیر باتوجه‌به تأکیدات مقام معظم رهبری کارآفرینان داخلی با ورود به این عرصه گام ارزشمندی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برداشتند.

محمدرضا سید حسینی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد: در حال حاضر ۱۸ واحد پرورش شترمرغ صنعتی و ۳۹ سنتی با ظرفیت سالانه تولید ۴۱ تن گوشت در استان مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: این واحدها شامل پنج واحد پرورش شترمرغ توأم «پرواری و مولد» و ۱۳ واحد شترمرغ پرواری است که جمعاً ظرفیت پرورش ۶ هزار و ۴۰۰ قطعه شترمرغ پرواری و مولد را دارا هستند.

منطقه سیستان بیشترین واحدهای پرورش شترمرغ را دارا است و ظرفیت این را دارد که به قطب صنعت شترمرغ در کشور تبدیل شود که برای محقق‌شدن این امر نیاز است تا صنایع جانبی از جمله واحدها و کارخانه‌های صنعتی تولید چرم، کیف و کفش و همچنین دباغی پوست در منطقه ایجاد شود تا این صنعت رونق مضاعفی گیرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه