اخبار داغ

آمادگی «مهربانوی گلستان» برای تعیین سرنوشت

آمادگی «مهربانوی گلستان» برای تعیین سرنوشت
۱۱ اسفند امسال دو انتخابات مهم برای تعیین سرنوشت کشور باعث شده است تا «مهربانوی گلستان» از طریق برنامه رادیوی استانی به رسالت جهاد تبیین بپردازد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از گلستان ما، کمتر از سه ماه دیگر تا برگزاری دو انتخابات مهم برای تعیین سرنوشت کشور باقی مانده است، در یازدهمین روز اسفندماه جاری قرار است مردم پای صندوق‌های رای بیایند و بار دیگر «مردمسالاری دینی» را به رخ بکشند، احزاب سیاسی و مسئولان هر کدام در تکاپوی ایجاد بستری مناسب در این ماراتن بزرگ سیاسی هستند رسانه‌ها هم از این قافله عقب نمانده و به جهاد تبیین در جامعه می‌پردازند.

رادیو گلستان با همکاری پایگاه خبری «گلستان ما» میزگردی با موضوع «سبک زندگی، رسانه و انتخابات» برگزار کرد که در این برنامه «لیلا هاشمی» دبیر نهضت سواد رسانه استان گلستان، «زهره رجبی» خبرنگار گلستان ما و «زهرا قزلسفلو» یک فعال رسانه در استان حضور داشتند این برنامه به تهیه‌کنندگی «حمید کاویانی» و کارشناس مجری «شهده شاکری‌نژاد» انجام شد تا نقش رسانه را در تغییر ذائقه جامعه و مولفه‌هایی که باعث تاثیرگذاری افراد در انتخاب‌های زندگی‌شان می‌شود بررسی کنند، یکی از این انتخاب‌های مهم مشارکت در سرنوشت سیاسی است.

هیچ رسانه‌ای بی‌طرف نیست

دبیر نهضت سواد رسانه استان گلستان پیرامون واکاوی نقش زنان در مهمترین انتخاب‌های زندگی گفت: بانوان در کشور ما بیشتر محور جنگ روانی و شناختی قرار دارند و به لحاظ عاطفی تحت تاثیر فضای مجازی هستند.

لیلا هاشمی افزود: از این رو با توجه به جولان فیک‌نیوزها و اطلاعات گمراه کننده در این فضا اگر سواد رسانه‌ای نداشته باشند بیشترین آسیب را خواهند دید و این آسیب می‌تواند به سایر اعضای خانواده منتقل شود.

وی توضیح داد: هوشیاری مخاطب در ارتباط با رسانه و آگاهی از اینکه پیام با چه هدف و موقعیتی ارائه می‌شود می‌تواند در تفسیر درست و انتخاب آگاهانه افراد نقش داشته باشد، در این صورت مخاطب منفعل به مخاطب فعال تبدیل شده و پیام‌هایی که دریافت میک‌ند را می‌تواند تجزیه و تحلیل کند و بعد آن را باور و برای دیگران به اشتراک بگذارد.

دبیر نهضت سواد رسانه استان گلستان ادامه داد: مطمئنا این روش در انتخاب‌های کوچک تا بزرگ زندگی موثر و لازم است و چنین فردی تسلیم بی‌چون و چرای شبکه‌های اجتماعی و افرادی که می‌خواهند نظر خود را در این فضا به او القاء کنند قرار نمی‌گیرد.

هاشمی یکی از آسیب‌های دیگری که رسانه‌ها به آن دامن می‌زنند، فرد گرایی خواند و گفت: با این روش رسانه‌ها می‌توانند بر شیوه زندگی و سلیقه افراد تاثیر بگذارند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها به صورت غیرمستقیم گزینه‌های خود را به مخاطب القاء می‌کنند، بیان کرد: رسانه‌ها اکثرا مدعی بی‌طرفی هستند اما باید گفت هیچ رسانه‌ای بی‌طرف نیست و رسانه با تغییر نگرش در بزنگاه‌ها می‌تواند آنچه را که خود می‌خواهد به باور مخاطب برساند.  

هاشمی توضیح داد: رسانه با القاء ناامیدی نسبت به آینده و برجسته‌سازی دروغین از وضعیت سایر کشورها درصدد است تا مخاطب را نسبت به انتخاب‌هایی که می‌تواند سرنوشت یک کشور را رقم بزند بی‌رغبت کند.

بانوان محور تصمیم گیری‌های مهم اجتماعی و سیاسی هستند

یک فعال رسانه نیز در این میزگرد تخصصی پیرامون نقش زنان به عنوان محور و اثرگذار در خانواده گفت: برای کشتن یک جامعه کافی است ابتدا روی فرهنگ آن متمرکز شد و بعد از آن کتاب از آنها بگیرید و بعد سرشان را در رسانه فرو ببرید هر اندازه استفاده از رسانه در خانواده بالا برود روابط بین اعضای خانواده سردتر و افراد خشن‌تر می‌شوند.

زهرا قزلسفلو تاکید کرد: افراد خشن و عصبانی مطمئنا قدرت تفکر و تعقل کمتری دارند و تحت تاثیر بیشتری قرار خواهند گرفت که این می‌تواند برای انتخاب‌هایی که دارند مضر باشد.

وی یادآور شد: رسانه‌ها به طور مستقیم روی جامعه اثر می‌گذارند، بیشترین اثرگذاری را روی کانون خانواده می‌توان به وضوح دید همانطوری که می‌دانیم رسانه ابزارهای گوناگونی در راستای برنامه‌سازی دارد و می‌تواند مفاهیم مختلفی در قالب‌های متنوع و جذاب به مخاطب ارائه دهد.

این فعال رسانه با اشاره به اینکه نقش رسانه به ویژه بانوان در افزایش مشارکت‌های مختلف بسیار زیاد و قطعا بااهمیت است، گفت: بانوان نیمی از جمعیت جامعه را شامل می‌شوند، به عنوان یک بانو و فعال رسانه از قشر فرهیخته بانوان انتظار است تا در زندگی همانطور که محور خانواده هستند در تصمیم گیری‌های مهم اجتماعی و سیاسی محور قرار بگیرند و خانواده و جامعه را ترغیب به حضور و مشارکت کنند.

مشارکت حداکثری در گرو پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم است

خبرنگار «گلستان ما» نیز در این میزگرد تخصصی با اشاره به اینکه دشمن برای حضور کمرنگ مردم در انتخابات پیش‌رو برنامه دارد، گفت: ما باید هوشیار باشیم رسانه‌های دشمن نتوانند هویت و ذائقه ما را تغییر دهند.

زهره رجبی توضیح داد: هویت جامعه ما به جمع‌گرایی رغبت دارد اما رسانه‌ها توانستند در برخی موارد به آن خدشه وارد کنند که در این میان بانوان بیشتر از سایرین می‌توانند با افزایش آگاهی و مهارت‌های ارتباطی مانع از بروز این آسیب شوند چراکه اگر در این مهم کم کاری شود رسانه می‌تواند یک سبک زندگی را بر ما القاء کند و همان مدل انتخاب زندگی فردی و اجتماعی ما شود.  

وی با اشاره به اینکه ضریب نفوذ اینترنت در دو گروه بانوان و جوانان ۱۵ تا ۲۵ سال بیشتر از سایر اقشار است، گفت: نفوذ اجتماعی زمانی رخ می‌دهد که عواطف و باورهای شخص متاثر از دیگران شود و این سه پیامد «پذیرش، اطاعت و بعد همرنگی» را به دنبال دارد که در نهایت ممکن است موجب تغییر نگرش فرد شود.

خبرنگار «گلستان ما» تاکید کرد: مردم با وجود مشکلات و مطالبات اقتصادی و معیشتی ثابت کردند متعهد به خون شهدا و حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند، بانوان نیز همواره جلوتر از مردان در صحنه‌های مختلف نقش‌آفرینی خود را نشان دادند.

رجبی گفت: رقابت، مشارکت، سلامت و امنیت جزو چهار مولفه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است و تحقق این مهم در گرو تداوم ارتباط مسئولان و مردم است وقتی پاسخگویی به نیازهای مردم اولویت مسئولان باشد قطعا تاثیر آن در انتخابات و مشارکت حداکثری از سوی اقشار مختلف جامعه دیده خواهد شد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه