اخبار داغ
  1. دشمن به دنبال ناامید کردن مردم و ایجاد اختلاف و دودستگی است
  2. وزارت خارجه از هیچ کوششی برای مساعدت به فعالان اقتصادی فروگذار نخواهد کرد
  3. نگرانی‌ غرب از توسعه یافتن ایران در حوزه هسته‌ای است/ نمی‌خواهند ایران از مزایای برجام در سال دهم بهره‌مند شود
  4. هوشیاری و همکاری ایران و عراق درباره خطر فعال شدن هسته‌های تروریستی ضرورت دارد
  5. حجم بالای کار نباید ما را از خدمات‌رسانی باز دارد
  6. حکم مربوط به مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی مغایر قانون اساسی نیست
  7. HMPV مثل کرونا نیست؛ این ویروس نه جدید است و نه خطرناک/ رعایت نکات بهداشتی همچنان ضروری است
  8. دیدار اعضای کمیسیون عمران با رئیس‌جمهور
  9. قیمت جهانی طلا امروز ۱۹ دی ۱۴۰۳
  10. قالیباف سالروز قیام خونین مردم قم را گرامی داشت
  11. نگذارید تبلیغات دشمن بر افکار عمومی اثر کند/کینۀ آمریکا نسبت به ایران کینۀ شتری است
  12. آمادگی ما برای دفاع از کشور در بالاترین سطح قرار دارد
  13. سردرگم بین اسامی؛ کسی حاضر به سرمربی‌گری تیم فوتبال امید نیست!
  14. آغاز جلسه علنی مجلس/ طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها در دستور کار
  15. نرخ ارز و معادلات پیچیده بازار مسکن/ بازار اجاره در تنگنای عرضه
  16. ارجاع پرونده FATF به مجمع نشانه موافقت رهبری با آن نیست/ مجمع بدون نگاه سیاسی مصلحت معاهده را بررسی می کند
  17. طرح تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی برای پرمصرف ها بر مبنای عدالت محوری طراحی شده‌است
  18. طلاق اینستاگرامی؛ تبلیغ سبک زندگی یا فاجعه‌ای برای ارزش‌های خانوادگی؟
  19. نتانیاهو در تلاش برای خروج از انفعال/ دنیای غرب از تاکتیک‌ها و راهبردهای ایران در جنگ بی‌خبر است
  20. قیام ۱۹ دی قم؛ جرقه‌ای که به شعله انقلاب اسلامی بدل شد و سلطنت را لرزاند

دانا گزارش می دهد؛

تراژدی آلودگی هوا؛ نفس شهر به شماره افتاده است

تراژدی آلودگی هوا؛ نفس شهر به شماره افتاده است
هرساله آلودگی هوا خسارات جانی برجای می‌گذارد، گاهی به‌قدری شدت می‌گیرد که حتی نفس کشیدن در آن هم سخت می‌شود، اما ذرات ریز معلق در تمام هوا نفوذ کرده و راهی برای فرار از آن نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مردم در کلانشهرهای ایران هوا برای نفس کشیدن ندارند. این صریح‌ترین جمله‌ای است که می‌توان در خصوص معضل این روزها به کار برد. اما این سختی در نفس کشیدن مانند برخی دیگر از معضلات کشور هنوز متولی و پاسخگوی مشخصی ندارد. مازوت، مصرف گاز خانگی زیاد و یا حتی نوزیدن باد هم می‌تواند مقصر باشد؛ اما مسئولان هنوز بابت رفع این معضل راهکار جدی طی سال‌های اخیر نداشته‌اند.

در حالیکه با وزش باد و بارش باران در روزهای گذشته، وضعیت کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول و حتی ساعاتی پاک بود، اما با توقف وزش باد اکنون شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا بر روی عدد ۱۱۵ و وضعیت نارنجی قرار دارد. در این وضعیت به کودکان، بیماران قلبی و ریوی و همچنین زنان باردار توصیه می‌شود از تردد در فضای باز خودداری کنند.

از ابتدای سال جاری تا امروز ۹ روز هوای پاک، ۱۸۵ روز هوای قابل قبول، ۷۸ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۰ روز هوای ناسالم برای تمامی گروه‌ها در روز شمار شاخص آلودگی هوای پایتخت ثبت شده است.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

علت اصلی آلودگی هوا، خودروها و فرسودگی وسایل حمل و نقل عمومی

به گفته کارشناسان  علت اصلی آلودگی هوا، خودروها و همچنین فرسودگی وسایل حمل و نقل عمومی است و باید خیلی زود فکری برای آنها شود. این در حالی است که در سال‌های متمادی، مسئله نوسازی وسایل حمل و نقل عمومی توسط دولت‌ها نادیده گرفته شده، اما دولت سیزدهم به این مسئله توجه داشته است. با این حال متاسفانه 80 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده است و نوسازی آن، زمان زیادی احتیاج دارد. به همین دلیل مشخص نیست تا نوسازی کامل وسایل حمل و نقل عمومی چند نفر دیگر بیمار می‌شوند یا قرار است جان خود را از دست بدهند.

حجت الاسلام سیدمحمد آقامیری، رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره چرایی حل نشدن معضل آلودگی هوا گفت: خودروها مهمترین آلوده کنندگان هوا هستند و ساماندهی خودروها زیر نظر وزارت صنعت است و در اختیار شهرداری نیست و شهرداری نمی‌تواند به یک شرکت خودروساز امر و نهی کند.

شهرداری در بحث فضای سبز با مازاد ظرفیت موجودکار کرده است

او در ادامه اظهار کرد: در آلودگی هوا ۲۵ دستگاه و سازمان مسئول هستند که یکی از آن‌ها شهرداری تهران است که اتفاقا مسئول اصلی نیست، اما وظایفی دارد. اولین وظیفه شهرداری تهران در بحث آلودگی هوا تامین فضای سبز برای فیلتر کردن هوای آلوده است. در حال حاضر تهران ۴۷۰ هزار هکتار پارک و بوستان دارد، یعنی اینقدر با مازاد ظرفیت موجود شهرداری کار کرده است که برای تامین آب آبیاری این پارک‌ها و بوستان‌ها با مشکل مواجه هستیم و فاضلاب را تصفیه و از پساب‌ها برای آبیاری این بوستان استفاده می‌کنیم تا از آب شرب استفاده نکنیم و بتوانیم خرمی و شادابی را در سطح شهر حفظ کنیم. سالانه نیز به صورت چند ده هکتاری بوستان احداث می‌شود.

اگر کل اتوبان‌ها و بزرگراه‌های تهران را دوبرابر کنیم باز هم ۷ برابر از تعداد خودروهای موجود عقب تریم

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین وظیفه شهرداری تهران در مناسب‌سازی وضعیت هوای تهران ایجاد پارک‌ها و بوستان‌ها است، گفت: در آلودگی هوا خودروها مهمترین آلوده کننده هوا هستند ساماندهی خودروها زیر نظر وزارت صنعت است و در اختیار شهرداری نیست و شهرداری نمی‌تواند به یک شرکت خودروساز امر و نهی کند حتی نمی‌تواند به آن‌ها بگوید این خودروها را وارد شهر تهران نکنید. سالانه ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار خودرو به شهر تهران اضافه می‌شود. تعداد خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند ۸ برابر ظرفیت معابر شهر تهران است، یعنی اگر ما کل اتوبان‌ها و بزرگراه‌های تهران را دوبرابر کنیم باز هم ۷ برابر از تعداد خودروهایی که در سطح شهر تهران است عقب هستیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه

نظرات
مامان رها -> 1402/10/11
پاسخ

این هوا دیگه از آلودگی گذشته ها!!!!!!!!

مهلقا -> 1402/10/11
پاسخ

هوای بسیار خطرناکیه تو رو خدا شیر و سبزیجات و ... رو تو دستور غذایی تون قرار بدین

مهدی -> 1402/10/11
پاسخ

هوای آلوده هم شاخصه ایی داره این هوا دیگه والا شاخص ماخصی بجا نذاشته همه رو درنوردیده:/

آمنه -> 1402/10/11
پاسخ

آلودگی هوا دیگه فقط تهران نیست همه ی ایران رو گرفته