اخبار داغ

یادداشت؛

غول اعتیاد را مهار کنیم

غول اعتیاد را مهار کنیم
سردبیر پایگاه خبری تحلیلی تهران پرس نوشت: آموزش و پرورش با ارائه برنامه‌های آموزشی و فرهنگی و خانواده‌ها با نوع رفتارشان و همچنین سایرنهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی و آموزشی می‌توانند شرایط جامعه را در حوزه اعتیاد به سمت پیشگیری پیش ببرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «تهران پرس»؛ مصطفی قهرمانی سردبیر پایگاه خبری تحلیلی تهران پرس در یادداشتی نوشت: موضوع آسیب‌های اجتماعی یکی از موضوعات مهم و اساسی در هر کشوری محسوب می‌شود که برای حل آن نیاز به همفکری با نخبگان و کارشناسان متخصص حس می‌شود؛ اهمیت این موضوع به حدی است که در طول سال‌های گذشته شاهد جلسات متعدد نخبگان، کارشناسان متخصص و همچنین مسئولان کشور با رهبرمعظم انقلاب اسلامی در موضوع چگونگی رفع معضلات و مشکلات اجتماعی بودیم. رهبرمعظم انقلاب اسلامی بار‌ها بر حل معضلات اجتماعی تاکیده داشته‌اند و تعدد جلسات در این موضوع، نشان دهنده اهمیت موضوع برای ایشان است. یکی از موضوعات و مسائلی که بار‌ها در این جلسات مطرح شده است، موضوع اعتیاد است. مسئله‌ای که به سادگی نمی‌توان از آن گذشت و رهبرمعظم انقلاب اسلامی برای حل آن بار‌ها از مسئولان مطالباتی داشته‌اند. 

 

اعتیاد وابستگی جسمی و روانی یک فرد به مواد مخدر محسوب می‌شود که برای فرد ضرر دارد و به همین دلیل دولت‌ها مصرف آن را ممنوع کرده‌اند چرا که باعث آسیب جسمی و روحی در فرد مصرف‌کننده دارد. هر زمان صحبت از اعتیاد و فرد معتاد به میان می‌آید، ذهن انسان به سمت نیروی انتظامی و چگونگی مقابله این نهاد انقلابی با این پدیده و معضل می‌افتد، اما چیزی که مسلم است، همکاری و همبستگی کلیه نهاد‌ها و سازمان برای حل این معضل اجتماعی است و نمی‌توان از نیروی انتظامی انتظارداشت که به تنهایی قادر به رفع این مشکل باشد. این موضوع به منزله این است که با دستگیری و بازداشت فرد معتاد، به تنهایی نمی‌توان با پدیده اعتیاد مقابله کرد، بلکه برخی نهاد‌ها باید با فرهنگ‌سازی و آموزش‌های اجتماعی، از رشد اعتیاد در جامعه جلوگیری کنند و به نوعی پیشگیری‌های لازم را انجام دهند، از سوی دیگر سازمان‌های بهداشت و درمان می‌توانند با ارائه راهکار‌های عملی و علمی، روند بهبود فرد معتاد را سرعت ببخشند و در نهایت مراکز نگهداری از معتادان متجاهر جهت ترک آنان با روش‌های گفتاردرمانی و NA می‌توان موثر واقع شود چرا که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان جامعه، فقط اراده راه را برای فرد معتاد ممکن می‌سازد تا به زندگی گذشته‌اش بازگردد. در این میان، همه سازمان‌ها و نهاد‌ها باید دست به دست هم دهند تا بتوانند با این معضل مقابله کنند و برای این موضوع، پیشگیری بهترین راهکار عملی محسوب می‌شود که کارشناسان هم بر آن تاکید دارند. پیشگیری شامل مواردی آموزشی و فرهنگی برای خانواده هاست که می‌تواند از رده سنی نوجوانان و دانش‌آموزان آغاز شده و تا بزرگسال ادامه داشته باشد. 

 

علیرضا زاکانی شهردار تهران در جدیدترین اظهارنظرش در خصوص ضرورت ساماندهی معتادان متجاهر، بر افزایش ظرفیت پذیرش و تکمیل ظرفیت مراکز با جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر پیش از پایان سال تاکید کرده است. همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سراسر کشور با ساخت مراکز درمانی برای معتادان متجاهر، در تلاش برای بهبود و ساماندهی وضعیت آنان در سراسر کشور است و در این میان، اگر هر سازمانی سهمی در رفع این مشکل داشته باشد، هم به منویات رهبرمعظم انقلاب اسلامی جامه عمل پوشانده و هم اینکه در راستای رفع یکی از معضلات اجتماعی کشور قدم جدی برداشته است و یقیناً جامعه‌ای عاری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی، می‌تواند منجر به رشد، توسعه علم، فناوری، صنعت و فرهنگ شود.

 

به گفته علیرضا کاظمی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در پژوهشی که اخیراً بین جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال انجام شده است، ۹۱ درصد بالاترین دغدغه خود را موضوع اعتیاد مطرح کرده‌اند. اکنون به دلیل پیچیدگی‌هایی که در حوزه اعتیاد ایجاد شده کار پیشگیری و مبارزه بسیار سخت شده است. به گفته این مقام مسئول، خانواده و آموزش و پرورش دو رکن اساسی در پیشگیری از اعتیاد محسوب می‌شوند که می‌توانند نقش اساسی در رفع این مشکل در سطح کشور ایجاد کنند. آموزش و پرورش با ارائه برنامه‌های آموزشی و فرهنگی و خانواده‌ها با نوع رفتارشان و همچنین سایرنهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی و آموزشی می‌توانند شرایط جامعه را در حوزه اعتیاد به سمت پیشگیری پیش ببرند و در این شرایط، جامعه‌ای عاری از اعتیاد خواهیم داشت.

 

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه