اخبار داغ

مهد میوه‌های لاکچری فرصتی برای خودکفایی کشور در تولید موز

 مهد میوه‌های لاکچری فرصتی برای خودکفایی کشور در تولید موز
سیستان و بلوچستان که به مهد میوه‌های گرمسیری در کشور شهرت دارد، فرصت بی‌نظیری برای خودکفایی کشور در تولید موز است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری «عصرهامون»، سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران یکی از استان‌های گرمسیری کشور به شمار می‌رود، این استان به دلیل اقلیم آب‌وهوایی خاصی که دارد یکی از متنوع‌ترین مناطق برای تولید انواع محصولات کشاورزی در هر فصل از سال است.
 
نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا باعث شده است تا جنوب سیستان و بلوچستان یکی از مناطق مستعد برای تولید محصولات گرمسیری به شمار آید.
 
میوه‌های گرمسیری خاص که نظیر آن را در هیچ نقطه از کشور نمی‌توان یافت، و این ظرفیت بی‌نظیر باعث شده است تا سیستان و بلوچستان به‌عنوان خاستگاه میوه‌های گرمسیری در کشور شهرت یابد.
 
این استان در حالی خاستگاه تولید میوه‌های گرمسیری کشور نام دارد که میوه‌هایی همچون کُنار، چیکو، تمرهندی، نارگیل و گواوا، پاپایا، بیدام، پالسا، جمبولان، سیتاپل، موز و آناناس در آن کشت شده و این میوه‌های لاکچری که مشتریان پروپاقرص و بازارپسندی مناسب دارند در صورت حمایت و پشتیبانی می‌توانند نیاز کشور را تأمین و از واردات بی‌رویه جلوگیری کنند.
 
اما یکی از میوه‌های گرمسیری که علاوه بر کشت قابل‌توجهی که دارد طرف‌داران زیادی هم در خود استان و هم در خارج از استان دارد، موز است، میوه‌ای زردرنگ، مقوی و سرشار از خاصیت که هر خوردنی که با آن درست می‌شود، مزه‌ای فوق‌العاده به خود می‌گیرد.
 
مناطق دشتیاری، باهوکالت، کهیر و زرآباد در شهرستان‌های چابهار و کنارک باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی گرم و مرطوب و واقع‌شدن در ساحل دریای عمان از جمله مناطق مناسب برای کشت موز در سیستان و بلوچستان هستند.
 
کارشناسان حوزه کشاورزی توسعه کشت زارهای موز در جنوب سیستان و بلوچستان را راهکاری مناسب برای جلوگیری از واردات و خروج ارز از کشور عنوان می‌کنند.
 

به گفته اردشیر شهرکی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ۵ هزار هکتار باغ موز در جنوب این استان وجود دارد که از این تعداد ۳ هزار هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور هستند.
 
شهرکی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان رتبه نخست تولید و سطح زیر کشت موز در کشور را به نام خود ثبت کرده است، افزود: امسال بیش از ۲۰۳ هزار تن موز از سطح ۳ هزار هکتار باغات موز استان برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود.
 
وی تصریح کرد: سطح زیر کشت موزستان‌های استان به همت کشاورزان منطقه و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی امسال یک هزار و ۱۰۰ هکتار افزایش‌یافته است، چنانچه به ۱۵ هزار هکتار یعنی دوبرابر وضعیت کنونی افزایش پیدا کند علاوه بر خودکفایی کشور زمینه برای صادرات این محصول از استان نیز فراهم خواهد شد.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اظهار کرد: در هر هکتار از موزستان‌های استان به طور متوسط برای سه نفر به‌صورت مستقیم و دو نفر غیرمستقیم در مراحل مختلف کاشت، برداشت و فروش اشتغال‌زایی ایجاد شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به اینکه توسعه باغات جدید، تولید نهال موز با ارقام تجاری و بازارپسند و جایگزینی باغات فرسوده و درجه پایین موز با ارقام مرغوب موردتوجه است، ۴۰ هزار اصله نهال کشت بافت موز در تنها واحد کشت بافت استان مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی بلوچستان بمپور تولید شده است.
 
گفتنی است؛ استان سیستان و بلوچستان ظرفیت منحصربه‌فردی در زمینه تولید موز و میوه‌های گرمسیری دارد که حمایت از آن نتایج درخشانی همچون ایجاد اشتغال، جلوگیری از خروج ارز و رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه