اخبار داغ

دکترای اقتصاد کشاورزی در گفتگو با «تیتر یک»:

واردات ۸۵ درصدی موادغذایی «تولید ملی» را قفل کرد

واردات ۸۵ درصدی موادغذایی «تولید ملی» را قفل کرد
دکترای اقتصاد کشاورزی گفت: تضعیف بدنه تولید غذا و کشاورزی، تخلیه روستا و کاهش مشارکت مردم در تولید واردات را افزایش داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حامد رفیعی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «تیتر یک»، مردمی‌سازی اقتصاد را یک ضرورت دانست و گفت: ۸۵ درصد ظرفیت اشتغالزایی در کشور توسط بخش خصوصی ایجاد می‌شود.


دکترای اقتصاد کشاورزی در البرز با اشاره به سهم ۱۵ درصدی دولت از اشتغال، افزود: نخبگان با‌ایده‌ها یا هشدار‌ها به سیاست‌گذاری تولید جهت می‌دهند، بخشی از مردم هم تولیدکننده و کارآفرین هستند.


وی اظهار داشت: ۲۵ درصد جمعیت ایران در سال ۱۳۴۵ شهرنشین بودند و ۷۵ درصد آن‌ها در روستا یا همان قطب‌های تولید سکونت داشتند، در واقع آن‌ها برای مردم شهر تولید می‌کردند.


عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: امروز ۷۷ درصد جامعه شهرنشین بوده و مابقی در روستا سکونت دارند، البته آمار شهرنشینی در البرز بیش از ۹۵ درصد است. 


رفیعی با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت تمام تولید در روستا‌ها انجام می‌شود اما قطب تولید غذا در روستا‌ها است، گفت: سال ۱۳۹۰ جمعیت ایران ۷۵ میلون نفر بود و امروز به ۸۵ میلیون نفر رسیده است.


وی به افزایش ۱۳ درصدی جمعیت کشور اشاره کرد و افزود: واردات غذا و موادغذایی ۸۵ درصد افزایش پیدا کرده و این رقم با روند رشد جمعیت ایران همخوانی ندارد.


این استاد دانشگاه تأکید کرد: اگر از منافع واردات بگذریم، تضعیف بدنه تولید غذا و کشاورزی، تخلیه روستا و کاهش مشارکت مردم در تولید واردات را افزایش داده است.


رفیعی گفت: بخشی از بدنه تولید به دلیل سیاست‌های نادرست و اشتباه آسیب دیده است، البته در اینکه سال‌های اخیر رشد تولید داشته باشیم هم نباید فراموش کرد.


وی افزود: رشد تولیدِ سال‌های اخیر در حد و اندازه عقب افتادگی در سال‌های گذشته نیست و باید شتاب بیشتری داشته باشد لذا اگر بازار برای تولیدکننده فراهم نباشد، فرد شکست می‌خورد.


دکترای اقتصاد کشاورزی اظهار داشت: سهم تولیدکننده از قیمت نهایی محصول کم است و مصرف‌کننده هم از افزایش قیمت‌ها گلایه دارد، این یعنی زنجیره تأمین کارایی لازم را ندارد. 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه