اخبار داغ

تقویت اقتدار اقتصادی کشور، دستاورد دولت سیزدهم

 تقویت اقتدار اقتصادی کشور، دستاورد دولت سیزدهم
تقویت اقتدار اقتصادی کشور از طریق درون‌زایی، برون‌گرایی، تلاش برای تشریک مسائل مردم بخشی از اقدامات دولت سیزدهم بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از

پایگاه خبری تحلیلی «صاحب نیوز»؛ در دولت سیزدهم فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و… مهمی در عرصه بین‌الملل صورت گرفت که به مردم و دولت در جهت اعتلا و پیشرفت کشور کمک کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به احیای کارخانه‌های راکد، عملیاتی‌کردن رتبه‌بندی معلمین پس از چهار سال، پرداخت وام فرزندآوری، پرداخت وام درمان ناباروری و راه‌اندازی سامانه صدور برخط صدور مجوزها و حذف امضای طلایی اشاره کرد. البته موارد مذکور تنها گوشه‌ای از اقدامات این دولت مردمی در جهت مشارکت بیشتر مردم در امر اقتصاد و دیگر مسائل کشور و همچنین رشد اقتصادی کشور بود.

محمدرضا حیدری خوراسگانی در خصوص فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در زمینه اقتصاد، جهت‌گیری‌ها را طریقی متفاوت‌تر از دولت‌های یازدهم و دوازدهم دانست و بیان کرد: برآیند هدف‌گذاری دولت سیزدهم مدل متفاوتی از نگاه سیاسی در نحوهٔ ادارهٔ کشور است.

عضو هیئات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم نگاهی که حل مسائل کشور را به ادغام در معادلات جهانی گره می‌زد تجربه شد عنوان کرد: دولت سیزدهم دیدگاهی متفاوت به این قضیه داشت. براین‌اساس نگاه دولت سیزدهم زمین‌بازی ما متفاوت از زمینی است که در قالب معادلات ناشی از جنگ جهانی دوم با ساختار سازمان ملل، شورای امنیت و..‌. تعریف شده است در نتیجه به لحاظ گفتمان کلان تفاوت مشهودی در راهبرد، رویکرد و الگوی سرمشق این دولت با دولت پیشین است.

وی افزود: در دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد کشور به سمت تکیه بر توانایی‌های داخلی پیش رفت. این دولت از برجام شروع نشد و اقتصاد را به برجام گره نزد. بر این مبنا حل مسائل اقتصادی کشور از طریقی غیر از الحاق به پیمان‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی صورت گرفت.

حیدری عنوان کرد: دولت شهید آیت‌الله رئیسی چشم‌انداز بهتر و راهگشایی نسبت به کشورهای همسایه مانند محور مقاومت، توجه ویژه به جنوب آسیای شرقی، آفریقا، آمریکای لاتین، کشورهای شمالی ایران (آسیای مرکزی و قفقاز) و احیای روابط با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و به طور مشخص عربستان و مصر داشت که برآیند آنها پیمان‌هایی مثل شانگهای و بریکس و تقویت حضور ایران در سایر پیمان‌ها همچون: اکو، مبادله با اوراسیا، D۸ و… بود و در نتیجه ما با وجود تحریم‌ها شاهد رونق بیشتری در تجارت خارجی بودیم.

به گفتهٔ عضو هیئات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان دیپلماسی خارجی کشور در دولت سیزدهم در مسائل مختلفی همچون دیپلماسی علمی، فرهنگی، اقتصادی، عمومی و… برآیندهایی همچون تقویت جبهه مقاومت در فضای گفتمانی ای متفاوت از غرب بوده است.

حیدری خوراسگانی با بیان اینکه در چند سال گذشته باتوجه‌به رشد بالاتر اقتصاد بودیم که میانگین آن حدود ۵ درصد بوده است گفت: برآیند آن بهبود وضعیت توزیع درآمد در کشور، کاهش نرخ بیکاری و حتی تک‌رقمی شدن آن، مهار روند فزایندهٔ تورم بود. اگرچه تورم حدود ۴۰ درصد داریم؛ اما جهت‌گیری‌ها به سمت کاهش نرخ شتابان تورم است که از طریق کنترل پایهٔ پولی منجر تا کنترل نرخ رشد نقدینگی و سایر سیاست‌های کنترلی بانک مرکزی، تلاش برای حفظ ثبات بازار ارز و… در دولت سیزدهم وجود داشته است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: شهید جمهور و همکارانش کمک کردند تا فضای کسب‌وکار فضایی عادلانه‌تر، باثبات‌تر و رقابتی‌تری شود و با سفرهای استانی سعی داشتند تا از نزدیک هم مسائل استان‌ها، شهرستان‌ها و… را رصد و پایش کنند.

وی بیان کرد: در ۸ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم تقریباً اقدام جدی ای در حوزه تولید مسکن صورت نگرفت؛ اما در دولت سیزدهم تسکینی بر وضعیت مسکن بود. اگرچه هنوز مشکل برخی از مردم به‌خصوص در کلان‌شهرها و بالاخص تهران در حوزه مسکن حل نشده؛ اما جهت‌گیری دولت سیزدهم به سمت بهبود این مسئله بود.

حیدری یادآور شد: جهت‌گیری دولت سیزدهم روی فروش نفت برای تأمین و فراوری نیازهای کشور و عرصه محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی از فراورده‌های نفتی بود تا از این طریق مسائل مرتبط با نیازهای ارزی کشور، درآمدهای دولت و… حل شود.

عضو هیئات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان بیان کرد: جهت‌گیری و هدف‌گذاری‌های دولت سیزدهم منجر شد تا بخشی از مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در کشور حل شود. به‌طورکلی تقویت اقتدار اقتصادی کشور از طریق درون‌زایی، برون‌گرایی، تلاش برای تشریک مسائل مردم، توجه ویژه به محرومین و نقاط دور دستی که صدای آنها کمتر شنیده شده است تنها بخشی از اقدامات دولت سیزدهم بود.

وی افزود: بهبود وضعیت در حوزه علم و فناوری و رشد مناسب شرکت‌های دانش‌بنیان، احیای کارخانجاتی که به دلایل مختلف رو به تعطیلی بوده‌اند هم از جمله اهداف و عملیات های صورت‌گرفته در دولت سیزدهم بود.

حیدری خوراسگانی در پایان اذعان داشت: از دیگر دغدغه‌مندی‌های دولت سیزدهم بهبود فضای کسب‌وکار از طریق درگاه ملی مجوزها و ایجاد شرایط شفاف برای رقابت بین کنشگران اقتصادی بود.

دکتر محمدعلی بصیری، عضو هیئات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: گسترش روابط کشورمان در سه سال گذشته با کشورها، سازمان‌ها و نهادها خروجی‌هایی در میدان عمل برای کشور داشت که از جمله باعث شد فشار حداکثری تحریم که صادرات نفت ایران را که فروش روزانه ۲۰۰ هزار بشکه تقلیل داده بود بهبود پیدا کند و فروش روزانه نفت ما تا روزانه دو میلیون افزایش پیدا کند که اگر این تعاملات نبود این نتایج حاصل نمی‌شد.

وی ادامه داد: این تعاملات باعث شد طلب‌های ایران که در کشورهای مختلف مانند کره، عراق، قطر و غیره بلوکه شده بود وصول شود و درآمد ارزی خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

بصیری اظهار کرد: این ارتباطات باعث شد مبادلات ما که عمدتاً با دلار قفل بود و یا با تحریم بانکی و سوئیفت مواجه بود به سمت مبادلات ارزهای جایگزین مثل روبل، روپیه و غیره حرکت کند و دراین‌رابطه توافق‌هایی بین بانک مرکزی ایران و بانک‌های عراق، اربیل، دبی، هند، روسیه و غیره حاصل شد.

این استاد دانشگاه، خروجی کلی تعاملات خارجی دولت سیزدهم در حوزه روابط بین‌الملل را متمرکز بر اقتصاد کشور دانست که منجر به گشایش‌های مهمی شد و بسیاری از بی‌ثباتی‌ها، تنش‌ها، کبودها، کاستی‌ها در تأمین مواد اولیه، نهاده‌ها، بحران صادرات در گمرکات و غیره را برطرف کرده و شرایط را به حالت عادی برگرداند.

وی حجم تسلیتی که در پی سانحه بالگرد و شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش به سمت ایران روانه شد و همچنین اعلام عزای عمومی در کشورهای مختلفی که یک‌چهارم جمعیت دنیا را شامل می‌شوند را نشان‌دهنده جایگاه بالای کشورمان در بین کشورهای دنیا دانست که جز با گسترش روابط گرم دیپلماتیک در این سه سال به دست نیامده است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه