اخبار داغ

بعد از گذشت ۱۵ سال رخ داد؛

احیای ابر پروژه بوشهر توسط دولت سیزدهم

احیای ابر پروژه بوشهر توسط دولت سیزدهم
بعد از گذشت بیش از ۱۵ سال از شروع به کار طرح راه آهن بوشهر به شیراز، سرانجام این طرح توسط دولت سیزدهم احیا شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «سپاس خبر» سال‌ها از طرح مصوب شده راه‌آهن شیراز – بوشهر می‌گذرد، اما تأمین منابع مالی آن مانع از پیشرفت طرح شده پیشرفت این طرح ۱۵ درصد بود تا این‌که در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر و با موافقت رهبر معظم انقلاب یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو به آن اختصاص یافت. این خط راه‌آهن از بخش بوشکان هم‌مرز با استان فارس آغاز می‌شود و بعد از عبور از شهر کلمه در دشتستان و سپس شهر اهرم به دو شاخه تقسیم که یکی به چغادک و دیگری به عسلویه می‌رسد.

خط راه‌آهن بوشهر_ شیراز ادامه خط راه‌آهن سراسری شمال به جنوب کشور است که از تهران، اصفهان و شیراز عبور می‌کند و سپس به بوشهر می‌رسد پروژه راه‌آهن شیراز – بوشهر – عسلویه با طول ۶۵۵ کیلومتر در ۱۱ قطعه تعریف شده است که قطعات ۸-ب الی ۱۱ در استان بوشهر و مابقی در استان فارس واقع شده و یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم است حدود ۱۳۳ کیلومتر این خط ریلی در استان بوشهر قرار دارد و محور بوشهر به سمت عسلویه به طول ۲۰۵ کیلومتر طراحی شده است.

این قطعات از سال ۹۷ شروع شده است. همچنین قطعه ۱۰ ب دارای ۱۰ دستگاه پل خاص به طول ۲. ۴۴۰ متر است که عملیات اجرایی ۲ دستگاه آغاز شده ۱۷درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات اجرایی ۲ دستگاه تونل به طول ۲۷۶ متر آغاز شده است. ۲ دستگاه گالری به طول ۳۸۶ متر که یک دستگاه عملیات اجرایی آن آغاز شده با پیشرفت فیزیکی ۶۳ درصد است.

اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری می‌تواند امتیازی برای همه استان‌ها باشد و با توجه به ظرفیت‌های بندری و تجاری استان بوشهر، این خط ریلی به توسعه تجارت کمک شایانی خواهد کرد.

در حالی که تا پیش از این دولت شاهد پیشرفت فیزیکی متوسط ۱۰ درصدی این طرح طی حدود ۲ دهه بودیم اما در این دولت رشد پیشرفت فیزیکی قطعات در حال انجام تا ۴۰ درصد گزارش شده است تخصیص ۱. ۲ میلیارد یورو اعتبار برای راه آهن بوشهر – شیراز از محل تهاتر نفت، اتفاق خوبی بوده که در این دولت محقق شد.

در حالی‌که در دولت قبل، فقط چهار قطعه از این طرح ۱۱ قطعه‌ای دارای پیمانکار بود، دولت سیزدهم همه قطعات آن را به پیمانکاران سپرده است. راه‌آهن شیراز – بوشهر – عسلویه با طول ۶۵۵ کیلومتر در ۱۱ قطعه تعریف شده که سه قطعه از این خط در استان بوشهر و بقیه در استان فارس قرار دارد. طول قطعه ۱۰ الف این خط ۷.۵ کیلومتر است که از پیشرفت فیزیکی ۲۸ درصدی و قطعه ۱۰، ۱۸ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد در حال انجام است.

تأمین مالی یکی از مهم‌ترین دلایل کند‌بودن پیشرفت این پروژه بوده است و راهکار‌های مختلفی از جمله فاینانس خارجی و تهاتر نفت از مهم‌ترین وعده‌ها برای تأمین این اَبَر پروژه بوده است.

احمد لطفی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «سپاس خبر»، در بازدید از راه آهن در دست احداث شیراز – بوشهر – عسلویه در منطقه شهرستان ضمن تسلیت شهادت آیت‌الله شهید رئیسی در سانحه هوایی و همراهانش اظهار کرد: یکی از کار‌های خوبی که رئیس جمهور آیت‌الله شهید رئیسی در ابتدای مسئولیتش به عنوان رئیس جمهور انجام داد رفت آمد‌های پر تکراری به استان، شهرستان و در مناطق روستایی بود که در واقع می‌خواست وضع موجود را شناسایی و شناخت بهتری داشته باشد.

فرماندار تنگستان گفت: آیت‌الله شهید رئیسی گفتمان و مشاوره‌ای که از مردم می‌گرفت تا برای تصمیم‌سازی بهتر در دولت بتوانند تصمیماتی بهتری اتخاذ کند. در واقع پروژه راه آهن شیراز – بوشهر – عسلویه که از ۱۵ سال پیش شروع شده بود به علت اینکه منابع به اندازه کافی تأمین نمی‌شد کارگاه در وضعیت غیر فعال و کمترین پیشرفت فیزیکی داشت که تا ابتدای دولت سیزدهم در حدود تنها ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

احمد لطفی ادامه داد: با نشست خوبی که با  آیت‌الله شهید رئیسی در کارگاه راه آهن شیراز – بوشهر – عسلویه برگزار شد مقدمه تأمین منابع و اعتبارات هموار شد و با پیشنهاد آیت‌الله شهید رئیسی به مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه منابع لازم تأمین شد و با تهاتری که از طریق نفت صورت گرفت و امروز پروژه راه آهن شیراز – بوشهر – عسلویه خصوصاً قطعه‌ای که در تنگستان به عنوان مهم‌ترین و سخت‌ترین قطعه راه آهن است فعال و به صورت مستمر کار آن در حال انجام است.

وی افزود: تنگستان پیشرفت فیزیکی راه آهن شیراز – بوشهر – عسلویه در منطقه تنگستان را ۳۳ درصد اعلام کرد ابراز‌امیدواری کرد طی سه سال آینده تکمیل و آماده بهره‌برداری باشد. طول راه آهن شیراز – بوشهر-عسلویه ۴۵۰ کیلومتر است و در حوزه و در استان ۱۴۰ کیلومتر ۲۵ که کیلومتر در حوزه تنگستان که سخت‌ترین قطعه کاری به لحاظ احداث تونل و پل‌های آن است.

با توجه به اینکه این استان از جمله استان‌های کرانه‌ای به شمار می‌رود و بخش زیادی از اقتصاد آن سنگین و به صورت کانتینری جابه جا می‌شود خط ریلی برای این استان بعنوان یک شریان حیاتی و از جمله نیاز‌های اساسی برای توسعه و پیشرفت قلمداد می‌شود. استان بوشهر بخاطر اینکه یک استان کانتینری است، ضروری است که دارای راه آهن باشد.

پروژه راه‌آهن بوشهر – شیراز در دولت نهم کلید خورد؛ اما چنان کند پیش رفت که انتظار برای تکمیل آن حالا ۱۴ ساله شده و با این همه تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی را تجربه کرده است.

بزرگراه بوشهر – شیراز ( دالکی به کنارتخته) که بخشی از کریدور شمال به جنوب کشور است و بندر بوشهر را به استان‌های مرکزی و شمال کشور متصل می‌کند، به طول ۱۸ کیلومتر در ۲ قطعه طراحی شده است اما تا کنون تنها ۴ کیلومتر از آن به بهره‌برداری رسیده است.

تا پایان سال گذشته یک‌هزارو ۲۵۰ میلیارد تومان از مصوبات سفر رئیس جمهور و هیأت دولت سیزدهم به استان بوشهر تخصیص یافته و به این استان ابلاغ شده است. پروژه راه‌آهن بوشهر – شیراز در دولت نهم کلید خورد اما چنان کند پیش رفت که انتظار برای تکمیل آن حالا ۱۴ ساله شده و با این همه تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی را تجربه کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در بازدید می‌دانی با هدف رفع موانع تکمیل راه‌آهن شیراز- بوشهر- عسلویه، پیشرفت ۲۰ درصدی این طرح را پس از حدود ۱۴ سال غیرقابل توجیه دانست و گفت: مدیران طرح باید برای تکمیل و راه‌اندازی این خط آهن تلاش مضاعف کنند و لازم است در روند تکمیل آن جهش ایجاد شود.

آیت‌الله شهید سید ابراهیم رئیسی پیش از این در سفر استانی خود به بوشهر اظهار کرد: تأخیر در اجرای پروژه‌ها موجب اتلاف منابع و فرسودگی تجهیزات می‌شود؛ بنابراین باید برای اتمام پروژه‌ها همت جدی وجود داشته باشد و اعتبارات این پروژه حتماً در بودجه سال آینده گنجانده شود.

با ظرفیت‌های عظیمی که در استان وجود دارد، نباید مردم این منطقه با مشکلاتی همانند کم‌آبی مواجه باشند و همه باید تلاش کنیم شرایط مطلوب برای آرامش خاطر مردم ایجاد شود.

وی ادامه داد: مشکلات استان بوشهر قابل حل است و در دولت مصمم هستیم طرح‌هایی را که در سطح استان به سرانجام نرسیده، پیگیری و نهایی کنیم.

هدف اصلی طرح راه آهن شیراز – بوشهر، اتصال استان بوشهر به شبکه ریلی، جابه‌جایی ۳ میلیون تن بار در سال اول بهره‌برداری و افزایش تا ۶ میلیون تن طی ۱۰ سال، جابه‌جای یک میلیون مسافر در سال اول بهره‌برداری و افزایش تا ۲ میلیون نفر طی ۱۰ سال و رونق اقتصادی و اجتماعی این استان است.

بنابر این با سه سفر استانی شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به استان بوشهر، این طرح ملی در بوشهر رونق بهتری پیدا کرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه