اخبار داغ

دلیل نام گذاری گاز های برودتی

دلیل نام گذاری گاز های برودتی
گاز‌های مبرد به دو دسته ی مبردهای فریونی و آمونیاکی تقسیم می‌شوند. نام گذاری گاز های برودتی فریونی مانند R134، R22 و غیره با پیشوند R به معنی رفریجرانت Refrigerant است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گاز‌های مبرد به دو دسته ی مبردهای فریونی و آمونیاکی تقسیم می‌شوند. نام گذاری گاز های برودتی فریونی مانند R134، R22 و غیره با پیشوند R به معنی رفریجرانت Refrigerant است. این نام‌گذاری استاندارد توسط انجمن حرفه‌ای آمریکایی (ASHRAE) Refrigerating and Air-Conditioning Engineers و American Society of Heating انجام می‌شود. در این روش با استفاده از حرف R پیش از شماره مشخصه، معنی برودتی بودن مواد را نشان می‌دهد و به تعریف و شناسایی مواد برودتی کمک می‌کند. در این مقاله تخصصی، به موضوع دلیل نام‌گذاری انواع گاز‌های برودتی، معرفی ویژگی و کاربرد آنها خواهیم پرداخت. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نام گذاری گاز های برودتی

درباره نام گذاری گاز های برودتی

نام گذاری گاز های برودتی در صنعت مهندسی حرارتی و برودتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مهمترین دلیل انتخاب نام‌های (کد) درچنین گازهایی، ارتباط فوری ذهنی و آگاهی فنی است. این نام‌ها از عناصری مانند نوع و ساختار مولکولی، property فیزیکی مانند فشار بخار و دمای کشش تشکیل خواهند شد. همچنین این نام‌ها اطلاعاتی درباره استفاده و شرایط تاثیرات بر محیط زیست را نیز معرفی می‌کند.

نام‌گذاری گازهای برودتی و تسهیل در ارتباطات فنی

نام‌گذاری گازهای برودتی بین تولیدکننده‌گان، مهندسان و کاربران، موجب تسهیل در تعامل و ایجاد ارتباطات فنی را فراهم خواهد آورد. زمانی که یک گاز برای یک سیستم مشخص نام‌گذاری و انتخاب شود، نام آن می‌تواند اطلاعات مفصلی در مورد خواص آن گاز به مهندسان ارائه دهد. حتی این فرایند از بروز اشتباهات و سو تفاهم‌ها نیز جلوگیری خواد کرد.

به طور کلی نام‌گذاری گازهای برودتی، یک عنصر کلیدی در ارتباطات فنی در این صنعت است. توجه به فرایند نام‌گذاری، اهمیت بسزایی در تضمین عملکرد بهینه و ایمنی سیستم‌های خنک کننده دارد. این مدل گاز‌ها به گازهای R134a، R22، R404A و R410A تقسیم‌بندی می‌شوند. هرکدام از خواص، تعریف و کاربرد مشخصی برخودارند.

دلیل نام‌گذاری گاز R134a

نام گذاری گاز های برودتی از جمله مراحل حیاتی و موثر در فرایند انتخاب و استفاده از گازها در صنعت برودتی محسوب می‌شود. گاز R134a نیز یکی از گازهای مهم و برتر در این زمینه است. مدل گاز R134a، از خانواده هیدروکربن‌های فلوره آلی بوده و یکی از گازهای برودتی محبوب است. عدد 134 نیز نشان دهنده خواص شیمیایی و فیزیکی منحصر به فرد در این گاز است. این گاز یک هیدروفلوروکربن (HFC) بی‌رنگ، بدون بو و غیر‌سمی است. می‌تواند جایگزین مناسبی برای گازهای مخرب مثل کلروفلوروکربن‌ها (CFCs) باشد. از طرف دیگر این گاز از خواص برودتی بالا برخوردار بوده و پایداری حرارتی مناسبی دارد. استفاده از این گاز در سیستم‌های خنک کننده به منظور حفظ محیط زیست و اعمال استانداردهای محیطی انجام می‌شود. گاز R134 به عنوان یک گاز خنک‌کننده در سیستم‌های تهویه مطبوع، یخچال‌ها، فریزرها، و سیستم‌های خنک‌کننده صنعتی کابرد دارد.

مزایای استفاده از گاز R134a

از مزایای این گاز می‌توان به عدم تاثیرات مخرب بر روی لایه اوزون و خواص برودتی مطلوب اشاره کرد. همچنین R134a با فشار کاری معمولی و در دماهای محیطی قابل استفاده است. علاوه بر آن این گاز، در ترکیب با روغن‌های خاصی برای حفظ عملکرد بهینه در سیستم‌های خنک کننده استفاده می‌شود. به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی مطلوبی که دارد، R134a به عنوان یکی از گازهای برودتی پرکاربرد و مطرح در صنعت خنک‌کننده معرفی خواهد شد. استفاده از نام گذاری استاندارد مانند R134a می‌تواند، رد پذیری و شناسایی دقیق‌تری برای این گاز در سیستم‌های خنک کننده را به دنبال داشته باشد.

انواع گاز برودتی R134 :

R134a-honeywell، R134a-westron، R134a-floron، R134a-refron، R134a-JH، R134a-maxron، R134a-MA، R134a-icecon، R134a-coolib، R134a-DY

دلیل نام‌گذاری گاز R22

در ادامه موضوع نام گذاری گاز های برودتی، به یکی دیگر از گازهای برودتی مهم که در گذشته عمدتا مورد استفاده قرار می‌گرفت اشاره می‌کنیم. نام این گاز R22 نام دارد. اما در حال حاضر به دلیل خطرات زیست‌محیطی و جایگزین شدن با گازهای غیرمضر، محبوبیت آن کاهش یافته است.

نام گاز برودتی R22 به معنی دسته R به عنوان گونه‌ای از گازهای برودتی اشاره دارد. عدد 22 که در این نام مشاهده می‌شود نیز، به ساختار مولکولی خاص و منحصر به فرد در این گاز اشاره دارد. گاز R22 شناخته شده به عنوان کلرودیفلوئرومتان، یک گاز هیدروکربنی فلوره است. این مدل گاز برودتی برای سال‌های زیادی به عنوان یک گزینه معتبر به هدف سیستم‌های خنک کننده استفاده می‌شد. اما وجود مشکلات زیست‌محیطی جدی، باعث شد R22 به عنوان یک گاز مضر و زیان‌بار برای انسان و محیط‌زیست شناخته شود.

مزایای استفاده از گاز R22

یکی از مهم‌ترین کاربردهای گاز برودتی R22 در صنعت، استفاده در سیستم‌های تهویه مطبوع ساختمانی است. این گاز باعث تولید سردی موردنیاز می‌شود و برای سیستم‌های تهویه مطبوع و تهویه‌ی هوای ساختمان‌ها کاربرد دارد. از طرفی می‌تواند حرارت را از داخل ساختمان جذب کرده و آن را به خارج منتقل کند. بنابراین منجر به ایجاد آب و هوای دلخواه و راحت در داخل فضاهای ساختمانی می‌شود. اگر می‌خواهید در خصوص گازهای جایگرین به جای گاز R22 اطلاعات بیشتری داشته باشید، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

https://www.damoon-co.com/replacement-of-r22-in-air-conditioning-system/

انواع گاز برودتی R22 :

R22-honeywell، R22-westron، R22-floron، R22-MA، R22-alfa

دلیل نام‌گذاری گاز R404A

نام گذاری گاز های برودتی، نقش بسیار مهمی در تعیین و شناسایی ویژگی‌ها و استفاده‌های مختلف این گازها دارد. یکی از گازهای برودتی معتبر و شناخته شده در این زمینه، R404A است. این گاز نام گذاری منحصر به فرد خود را از روی ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی خود به‌دست آورده است. گاز برودتی R404A نام خود را از ترکیب مخلوط اجزای اصلی خود، یعنی HFC-125، HFC-143a و H FC-134a، گرفته است. هر کدام از این اجزا ویژگی‌ها و کارایی خاص خود را دارند. این اجزا می‌توانند ترکیبی بهینه و مناسب، برای ایجاد یک گاز برودتی با عملکرد بالا و کارایی مناسب را تولید کنند. ترکیب منحصر به فرد اجزای شیمیایی در R404A وجود دارد. به همین منظور این گاز را به یک گزینه پرکاربرد و موثر، در صنایع تهویه مطبوع، خنک کننده و سرمایش تبدیل کرده است.

مزایای استفاده از گاز R404A

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گاز برودتی R404A، وجود ضریب انتقال حرارت بالا و عملکرد پایدار در شرایط مختلف دمایی است. پس توانایی خنک‌سازی و سرمایش‌دهی به صورت بسیار کارآمد و مؤثر را دارد. علاوه بر این این گاز برودتی از فشار کاری مناسب و دمای اشباع کمتر نسبت به بسیاری از گازهای برودتی دیگر برخوردار است. این گاز می‌تواند انتخاب مناسبی برای سیستم‌های تهویه مطبوع و خنک‌کننده در محیط‌های صنعتی و تجاری باشد. همچنین از مقاومت بالا در برابر فشارهای مختلف و دماهای زیاد برخوردار است. این ویژگی آن را به گزینه ایده‌آل برای استفاده صنایع آشپزخانه‌های صنعتی، سردخانه‌ها، واحدهای تولیدی و سایر مکان‌های صنعتی تبدیل می‌کند.

انواع گاز برودتی R404A:

R404A-honeywell، R404A-westron، R404A-floron، R404A-MA، R404A-icecon، R404-alfa، R404-coolib، R404-refron، R404A-maxron، R404A-isecon

دلیل نام‌گذاری گاز R410A

نام گذاری گاز های برودتی نه تنها ویژگی‌ها و خواص آن گاز را توصیف می‌کند، بلکه در تشخیص و استفاده از آن نیز تاثیرگذار است. در این راستا گاز برودتی R410A یکی از گازهای پرکاربرد و مورد توجه در صنایع تهویه مطبوع و سرمایش است. اسم اختصاری آن در واقع از مزیت‌های فنی آن نشات گرفته است. فرایند نام گذاری R410A به عنوان یک سامانه خنک‌کننده با کارایی و کاربرد بسیار پررنگ، اعتماد جامعه فنی و صنعتی را جلب کرده است. نام این گاز حاوی پیامی است که نشان می‌دهد R410A به عنوان یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین گازهای برودتی شناخته می‌شود. این مدل گاز برودتی از کارایی بسیار بالا و قابلیت خنک کنندگی مناسب برخوردار است. علاوه بر آن به عنوان یک گاز پایدار و با اثر جانبی کمتر معرفی می‌شود. از نظر بهره‌وری عملکردی نیز، بهبود و افزایش راندمان سیستم‌های سرمایش را فراهم می‌آورد.

مزایای استفاده از گاز R410A

استفاده از گاز برودتی R410A به عنوان یکی از گازهای هیدروفلوروکربن (HFC) در سیستم‌های خنک‌کنند، از مزیت‌ زیست محیطی نیز برخوردار است. یعنی این کاربری از این مدل گاز اثر گلخانه‌ای کمتری نسبت به گازهای دیگر دارد. پس به عنوان یک گزینه پایدار و برتر در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، می‌تواند انتخاب شود و کاربرد داشته باشد. این مدل گاز به خوبی با سیستم‌های جدید تهویه مطبوع و سرمایشی نیز سازگار است. از قابلیت انطباق با فناوری‌های مدرن نیز برخوردار بوده که این مزیت، استفاده موثر و کارآمد این گاز در سیستم‌های خنک‌کننده را تضمین می‌کند.

انواع گاز برودتی R410A:

R410A-honeywell، R410A-westron، R410A-floron، R410A-refron، R410A-maxron، R410A-MA، R410A-icecon، R410a-coolib، R410A-isecon، R410A-DY

نتیجه گیری

همان‌طور که متوجه شدید، نام گذاری گاز های برودتی از جمله موضوعات موثر بر عملکرد و کارایی سیستم‌های خنک‌کننده است. حتی می‌توان آن را به عنوان یکی از مراحل حیاتی در فرایند طراحی و انتخاب گازهای برودتی نیز معرفی نمود. نام‌گذاری صحیح گازهای برودتی، در شناسایی و تشخیص سریع این گازها نیز موثر است. بنابراین توجه به آن برای ایجاد تفاوت و تفکر سازنده در میان صنعتگران و مصرف‌کنندگان کاربردی خواهد بود. بررسی دقیق و شناخت عمیق تاثیرات و ویژگی‌های هر گاز بر محیط زیست و عملکرد سیستم‌های خنک‌کننده، امری لازم و حیاتی به شمار می‌رود. به همین منظور نام گذاری گاز‌های برودتی را می‌توان یک وظیفه مهم در صنعت برودتی نامید. چرا که نماد اهمیت و توجه به محیط زیست و بهره‌وری انرژی در تکنولوژی‌های هوشمند مدرن است. مشاهده اطلاعات بیشتر در خصوص گاز مبرد و همچنین دلیل رنگ هر کپسول گاز.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه