اخبار داغ

روکش شکلاتی عدالت و دفاع از محرومین جریان اصلاحات

روکش شکلاتی عدالت و دفاع از محرومین جریان اصلاحات
دکتر صدرا شکرچیان در یادداشت نوشت: جریان اصلاحات که می‌دانند گفتمان و شعارهای سابق آنها در بین مردم جایگاهی ندارد سعی در مصادره شعارهای جریان انقلابی نظیر عدالت و انصاف و حمایت از محرومین دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «صاحب نیوز»؛ در روزهای اخیر شاهد آخرین روزهای تبلیغات انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری هستیم و بسیاری از کاندیداها مواضع و شعارهای خود را اعلام کرده‌اند. اما برای اصحاب سیاست این ترکیب پنج در مقابل یک نبود، بلکه تقابل دو جریان اصلی سیاسی اصلاحات و انقلابی بود. چرا که شخصیت کاندیدای اصلاحات خود شخصیتی قابل‌احترام و طبق نظر خودش سرباز رهبری است؛ اما مسئله حامیان و تیم اجرایی وی است که کارنامه سیاهی در دوران اصلاحات و اعتدال به‌جای گذاشته‌اند.

اما این بار جریان اصلاحات که می‌دانند گفتمان و شعارهای سابق آنها در بین مردم جایگاهی ندارد سعی در مصادره شعارهای جریان انقلابی نظیر عدالت و انصاف و حمایت از محرومین دارند؛ اما از خرد و کلان، کودک و پیر همه می‌دانند که این گرز خورند این پهلوان‌پنبه نیست. البته ازآنجاکه از کوزه همان تراود که در اوست. گاهی به خواست خدای متعال از اندیشه و ماهیت فکری و شیوه عملی آنها را پرده برداشته می‌شود که حوادث میزگرد فرهنگی و حاشیه‌های وزیر سابق امور خارجه را می‌توان از جمله آنها نام برد.

در این دوره انتخابات جریان اصلاحات گفتمان اصلی خود یعنی لیبرالیسم و خودباختگی غربی را فریاد نمی‌زند؛ بلکه در روکش شکلاتی عدالت و انصاف مدام دم از پیشبرد کارها بر اساس نظر کارشناسی می‌زند غافل از اینکه نظرات کارشناسان در حوزه علوم‌انسانی مثل اقتصاد و سیاست بستگی به آن پارادیمی دارد که در آن فضا سیر می‌کنند به طور مثال فضای کارشناسی نئولیبرالیسمی با فضای نئورئالیسمی کاملاً متفاوت است.

این موضوع بر اساس رویکرد کوانتومی در مقابل رویکرد کلاسیک و نیوتونی که اخیر در علوم‌انسانی وجود دارد قابل‌اثبات است. در رویکرد کوانتومی ماهیت یک پدیده به نحوه نگرش ناظر نیز بستگی دارد و فرض عدم قطعیت در تفسیر و تحلیل پدیده‌های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی حاکم است.

اما ناگفته پیداست که منظور از جریان اصلاحات از کار کارشناسی مدل توسعه غربی والت دبلیوروستو است که توسعه مطلقاً از روش لیبرالیسمی غربی می‌بینند که نمونه اجرایی آن را در ایران می‌توان در صنایع خودروسازی دانست و دلیل نقض این مدل و ظهور مدل اقتصاد مقاومتی را می‌توان در صنایع پیشرفته نظامی ما دانست.

در این دوره اصلاحات با شعارهای انقلابی با ماهیت تفکر لیبرالیسم سیاسی و اقتصادی خود به مقابله با جریان اصیل انقلابی روی آورده‌اند که عموم مردم را فریب دهند و آرای خاکستری برای احیای خود در سبد نامزد تبلیغاتی خود بریزند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه