فانی،رسانه و پارادایم تدبیر و امید
به نظر می رسد لازم است فانی با ایجاد یک گروه منسجم رسانه ای و تعیین خط ومشی آن نحوه مواجهه با رسانه ها در این وزارتخانه عریض و طویل را که گاهی در اظهار نظرهای معاونین ، وسایر مدیران زیر مجموعه برخلاف نظر و سیاستهای وزارتخانه جلوه می کند را انسجام بخشد.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، علی سلیمانی کارشناس ارشد روابط عمومی طی یادداشتی چنین نوشت: علی اصغر فانی در طول مدت حضور موثر خود در آموزش وپرورش نشان داده است که با آرامش و طمانینه مثال زدنی خود می تواند به دور از شتابزدگی های معمول در حوزه رسانه حرفهاو برنامه های خود را به گوش و چشم مخاطبین برساند .
, شبکه اطلاع رسانی دانا,او با مهارت سعی نموده در راستای پارادایم همسو حرکت کند و تا کنون توانسته ضمن حفظ حرمت خبرنگاران فعال حوزه اجتماعی رسانه های مکتوب ، سایتها ، و خبرگزاری ها و البته صدا و سیما ، به جمعیت کثیر مخاطبان خود که معلمان هستند نیز احترام واقعی و به دور از لفاظی ها ی رایج را منتقل کند .
,او با بیانی ساده وبی تکلف شان مخاطبان را رعایت می کند و از سوی دیگر با عباراتی عجیب وغریب به رویا های ساختگی وآرمانگرایی های خیالی گرفتار نمی شود.
,امروز اما دکتر فانی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده است. و به نظر می رسد که این شگرد وی لازم ، اما کافی نیست . وی باید بتواند در وزارتخانه ای که عدد مسئولان آن در سطح معاونین وزیر ، مدیران کل و روسای ادارات به بیش از 1000 نفر می رسد چاره اندیشی کند . چاره اندیشی مبتنی بر همان پارادایم . اما این بار با ایجاد ساختار مناسب در مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی سازمان خویش . کانونی که پل ارتباطی و موثر برای مخاطبین و خیل کثیر مدیران بعد از خود در وزارت آموزش وپرورش خواهد بود .
,تا به حال ما در مقاطعی کوتاه این نقش را در روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش شاهد بوده ایم . شاید تنزل این نقش در دوره ی گذشته به حدی بوده که از چاپ عکس بالاترین مقام تشکیلاتی در پوستر همراه بخشنامه و همچنین چاپ چندین باره عکس وی در نشریه تخصصی آموزش و پرورش ((نگاه)) بتوان به عمق آن پی برد .
,یکی از اساتید بنام حوزه تعلیم و تربیت که زمانی نه چندان دور در نشریه نگاه کار می کرد چندی پیش در رسانه ها به موضوع جالبی اشاره می کرد. وی تذکر دکتر نجفی در زمان وزارتش را برای چاپ تنها دوبار عکس خود در نشریه نگاه یاد آور شده و حرفه ای بودن ایشان را به همگان تذکر می داد . بهظر می رسد بخشی از محبوبیت او از درایت وی و تیم رسانه ای که در خدمتش بود نشات گرفته باشد .
,به هر حال به نظر می رسد لازم است دکتر فانی با ایجاد یک گروه منسجم رسانه ای و تعیین خط ومشی آن نحوه مواجهه با رسانه ها در این وزارتخانه عریض و طویل را که گاهی در اظهار نظرهای معاونین ، وسایر مدیران زیر مجموعه برخلاف نظر و سیاستهای وزارتخانه جلوه می کند را انسجام بخشد .
,او باید با تعیین خط مشی اصولی رسانه ای خویش زیر مجموعه مرتبط با رسانه ها را به تنظیم برنامه ای عملیاتی ترغیب نماید. برنامه ای که تعریف علمی مشخص داشته و از اصولی از پیش تعیین شده تبعیت می کند.کیفیت این برنامه ها در کتاب نویسنده با نام (تدوین برنامه عملیاتی در روابط عمومی ) به تفصیل آمده است. در ادامه جهت تنویر نظر مخاطبان گرامی به قسمتی از آن اشاره می کنم
,برنامه عملیاتی:
, برنامه عملیاتی:, برنامه عملیاتی:,برنامه عملیاتی یک اقدام قهرمانانه است که کمک میکند رویاها و تصوراتمان به واقعیت تبدیل شود. برنامه عملیاتی روشی است که شما را اطمینان میبخشد تا چشم انداز سازمانتان را بطور دقیق و روشن مشخص کنید، همچنین روشی را توضیح میدهد که گروه شما بکار میگیرد تا استراتژیها را به تحقق اهداف منتهی کند. یک برنامه عملیاتی شامل مجموعهای از گامهای عملیاتی است که انجام میگیرد تا به اهداف از پیش تعیین شدهمان برسیم.
,هر گام عملیاتی میبایست اطلاعات زیر را در برگیرد:
,- چه اقداماتی میبایست انجام شود
- چه کسی مسئول انجام اقدامات تعیین شده می شود
- چه زمانی هر یک از اقدامات و فعالیت ها بایستی انجام گیرند و هر فعالیت تا چه زمانی بطول میانجامند
- چه منابعی نیاز است تا اقدامات و فعالیت های مربوطه انجام پذیرد
- اطلاعات حاصل به چه کسانی باید منتقل شود؟
,
گام های طراحی برنامه عملیاتی
, گام های طراحی برنامه عملیاتی , گام های طراحی برنامه عملیاتی ,- در گام اول برای طراحی و تدوین برنامه عملیاتی، اهداف و مقاصد سازمان را تعیین میکنیم.
اهداف کلی تلاش ما را به سمت آینده متمرکز میکنند. چارچوبی برای تفصیلیتر کردن برنامه ریزی بوده و اختصاصیتر از رسالت هستند. نتایج مطلوبی هستند که بعد از سه تا پنج سال حاصل میشوند. بیانگر جهت گیری کلی سازمان هستند، مشکلات و موضوعات اولویتدار را نشان میدهد. بیانگر اولویت ها و نتایج حاصل از ارزیابی داخلی و خارجی هستند و در پاسخ به مسائل و مشکلات استراتژیک تعیین میشوند. بیانگر شکاف بین وضع فعلی و مطلوب هستند. قابل سنجش بوده اما کلیتر از مقاصد هستند. در راستای عملکردهای کلیدی سازمان بوده و چالشی میباشند.
,بهمنظور تعیین هدف ابتدا به ارزیابی اطلاعات حاصل از ارزیابی محیط داخلی و خارجی میپردازیم. سپس پس خوراندهای دریافتی از ذینفعان را ترکیب میکنیم. به تحلیل شکاف بین خدمات موجود و مطلوب میپردازیم. برای نیل به اهداف و نتایج مطلوب جهتگیری میکنیم و آنگاه به اصلاح و طراحی اهداف سازمان میپردازیم.
,- در گام دوم مقاصد و اهداف اختصاصی سازمان را تعیین میکنیم. مقاصد، اجزای قابل سنجشتر و اختصاصیتر برای نیل به اهداف هستند، کمی بوده و بهتر میتوان در چارچوب زمان آنها را اجرا و پیشرفت را تعقیب نمود. مقاصد باید SMART باشند یعنی اختصاصی، قابل سنجش، قابل دسترس، مبتنی بر نتیجه و زماندار باشد. مقاصد نحوه نیل به نتایج را نمیگوید بلکه نتایج مطلوب را بیان میدارند.
مقاصد چگونه تنظیم میشوند؟
,- بازبینی رسالت و اهداف
- تصمیم گیری در مورد نتایجی که میخواهید به آن برسیم
- تعیین چارچوب زمانی
- تعریف چارچوبی برای پاسخگویی (شاخص سنجش عملکرد)
- در گام سوم استراتژی تدوین میشود: استراتژی راه و روش رسیدن به هدف است. برای تهیه برنامه عملیاتی مدیران، سرپرستان و اعضای کلیدی دخالت دارند. هزینهها و مزایای احتمالی هر استراتژی ارزشیابی میشود تا استراتژی کارا انتخاب گردد. استراتژی نشان میدهد نتایج چگونه حاصل شوند. استراتژیها در قالب روش، نگرش و پاسخ هایی میباشند که برای رسیدن به هدف بکار میروند. استراتژی منجر به تهیه برنامه اجرایی میشود. تعیین استراتژی مستلزم ارزشیابی هزینهها، مزایا و پیامدهای هر روش است.
- در گام چهارم گامهای عملیاتی برای انجام فعالیتها تعیین میشود
- در گام پنجم چارچوب زمانی برای انجام هر گام اجرایی تعیین میشود
- در گام ششم منابع ضروری و موردنیاز تعیین میشود
- در گام هفتم شاخصهای سنجش و پایش عملکرد تعیین میگردد: مشکلترین و مهمترین بعد فرایند برنامه ریزی استراتژیک، انتخاب و برقراری شاخص سنجش عملکرد میباشد. لزوم سنجش عملکرد آن است که کیفیت خدمات ارتقاء یافته و هزینهها کاهش یابند، همچنین بر ابعاد مهم کار توجه شود و میزان پیشرفت برنامه محاسبه گردد. سنجش عملکرد به سازمانها کمک میکند تا اطمینان یابیم که منابع صرف فعالیتهایی میشود که ارزش آن را دارد. سنجش عملکرد فرایندها را روشن میکند و ذینفعان را با نتایجی که از انجام امور بدست میآید آگاه میکند.
- در گام هشتم پایش عملکرد انجام میگیرد
در جهت قوام و تسلط اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش و توجه به این امر که نوشتن(( تقویم اجرایی)) هیچ ارتباطی به داشتن برنامه عملیاتی ندارد پیشنهاد تشکیل شورای اطلاع رسانی ، تصویب برنامه عملیاتی در آن ، تعیین سخنگو و... از دیگر امیدهایی است که ما فرهنگیان به تدبیر دکتر علی اصغر فانی سپرده ایم .
,انتهای پیام/
]
ارسال دیدگاه