اخبار داغ

چرا این روزها حملات به ایرنا و ایسنا از سوی جریانات خاص سیاسی شدت گرفته است

چرا این روزها حملات به ایرنا و ایسنا از سوی جریانات خاص سیاسی شدت گرفته است
از نکات عجیب این چند روز، پس از انتخاب پزشکیان به عنوان رئیس جمهور، حملات بی وقفه یک جریان سیاسی خاص به ایرنا و ایسنا است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابوذر شاکرنژاد در یادداشتی نوشت:  از نکات عجیب این چند روز، پس از انتخاب پزشکیان به عنوان رئیس جمهور، حملات بی وقفه یک جریان سیاسی خاص به ایرنا و ایسنا است. گویی دولت فقط این دو رسانه بوده و تغییرات در آن باید اولویت باشد و تمرکزها را می خواهند هرطور که شده به این بخش معطوف کنند.
چند دلیل برای این اتفاق میتوان متصور بود:
1- مدیریت‌های ایرنا و ایسنا، در دوره دولت سیزدهم توانستند، تاحدودی خط تخریب علیه ارکان حاکمیت و به ویژه دولت را با دفاع همه جانبه، خنثی کنند. همچنین در تبینن دست آوردهای نظام و دولت شهید رئیسی، خط مقدم بودند، لذا تخریب و حذف آنها توسط رقیب امروز دور از ذهن نیست و برخلاف اینکه عده ای می گفتند دولت رسانه نداشته، امروز با تخریب این دو رسانه متوجه اثرگذاری و کارکرد آنها بیش از پیش می شویم.
2- خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) بزرگترین خبرگزاری کشور و با بودجه ای بیش از 300 میلیارد تومان است و در سراسر کشور و تعدادی از کشورهای جهان دفتر رسمی دارد، چنین ظرفیتی اگر به دست گروه‌های نزدیک به جریانات تندروی اصلاح طلب بی افتد، فرصتی بی نظیر برای آنها خواهد بود. پایگاهی که می تواند، پشتیبانی مناسب برای حمایت از جریانات خاص اصلاحات باشد و از سویی با امکانات ایرنا و اتصال آن به رسانه های زنجیره‌ای متعلق به اصلاحات و کارگزاران که عموما از بودجه های نفتی و دولتی به طور غیرمستقیم ارتزاق می کنند، ظرفیت کم سابقه‌ای بعد از دهه 70 برای این طیف ایجاد خواهد شد. از آن جهت این فرصت برای آنها طلایی است که حتی دوره حسن روحانی نیز خیلی توفیق زیادی در فتح ایرنا و ایسنا نداشتند و دولت اعتدال سعی در مهار آنها داشت و باتوجه به تجربیات گذشته، تمایلی نداشت، درگیر وقایع رسانه‌ای-امنیتی دهه 70 شود.
3- خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) وابسته به جهاد دانشگاهی با اینکه اولین خبرگزاری غیردولتی پس از انقلاب محسوب می شود و بودجه  آن یک پنجم ایرنا است، اما به دلیل ماهیت دانشجویی و شبکه جهاد دانشگاهی در کشور، با اهمیت محسوب می شود. از بدو تاسیس هم به دلیل حضور ابوالفضل فاتح به طور کامل در طیف جریان چپ دسته بندی می شد. گرچه فاتح بعد از سال 83 از جریان اصلاحات و بدنه مشارکت فاصله گرفت و در ایسنا کمپین دعوت و حمایت از کروبی را در انتخابات 84 به راه انداخت و بعد از اتفاقات سال 88 و نزدیکی وی به میرحسین موسوی، از کشور خارج و ساکن لندن شد، ولیکن بازهم ردپای او را می توان در بسیاری از تحولات رسانه‌ای ایسنا مشاهده کرد و شاکله نیروهای وی که همگی در چند نوبت با اعمال نفوذش در جهاد دانشگاهی، بدون ضوابط گزینش و استعلام های لازم استخدام شدند، پایگاه جریان تندرو تشکیلاتی وی را در ایسنا حفظ کردند. در همین راستا، رسانه‌های اقماری چون جماران، شفقنا و انصاف نیوز بصورت مستقیم همچنان با خط دهی فاتح فعالیت می کنند و باوجود اطلاع از ماهیت غیردولتی این خبرگزاری درصدد تصاحب مجدد آن به هر قیمتی هستند.
4- بی بی سی، اینترنشنال، من و تو، VOA، رادیو فردا، رادیو آزادی و بسیاری از رسانه های ضد ایرانی، بدنه خود را از رسانه‌های اصلاح طلب و به طور خاص ایرنا و ایسنا دوره خاتمی و تاحدودی دوره روحانی تامین کردند و پس از آن نیز سالها از طریق رابط‌های خبری و شبکه نفوذ در این دو خبرگزاری اصلی کشور، محتوای مورد نیاز خود را سفارش می داند و علیه کشور فتنه انگیزی می کردند و حالا می خواهند با تغییرات دولت و به سرعت نسل سوم خود را روی کار بی‌آوردند و توپخانه اصلاحات را در رسانه تکمیل کنند. ازین جهت، خیلی به حوزه هایی که صدها برابر ایرنا و ایسنا، نیرو، نفوذ و بودجه دارند، محلی نمی گذارند و می دانند با فتح این دو رسانه، رسیدن به آن مناصب دیگر خیلی سخت نخواهد بود.
و حالا چند توصیه:
1- آقای پزشکیان به عنوان منتخب ملت ایران، مراقبت کند که ایرنا و ایسنا به عنوان دو خبرگزاری باسابقه کشور مجدد محل تاخت و تاز جریانات سیاسی مسئله دار اصلاحات نشود که در اینصورت اول مشکلات خود ایشان است. هرگاه این جریانات توانسته اند به سکوهای اصلی رسانه ای کشور دست پیدا کنند، به سرعت راه اپوزسیون و گروهک های فشار به دولت را در پیش گرفته اند و مبلغ تفکراتی شده اند که از اساس با ماهیت جمهوری اسلامی و یا دولت انقلاب اسلامی مشکلات جدی گفتمانی داشته اند. به عبارتی با پاتوق کردن این دو رسانه برای جریان اصلاحات، «شمشیر تیز در دست زنگی مَست» داده خواهد شد و متضرر اصلی آن شخص آقای پزشکیان و دولتش خواهد بود و بخش اعظم انرژی او صرف جمع و جور کردن حواشی رسانه های منتسب به خودش خواهد شد.

2- مجلس شورای اسلامی و شورای انقلابی فرهنگی نیازمند بروزرسانی نگاه خود به رسانه‌های رسمی کشور هستند. برای مثال اگر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ذیل جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی انقلابی تعریف می شود، دست دخالت دولتها ازین مجموعه مهم را قطع کنند و نظارت دقیق تری نسبت به این ظرفیت رسانه ای کشور داشته باشند. کما اینکه ایسنا در این سالها از بودجه های دولتی ارتزاق کرده، اما بصورت نیابتی در اختیار جریاناتی بوده که خیلی اهداف انقلاب اسلامی را پیگیری نکرده اند. نحوه رفت و آمدها و خط و ربط نیروهای فعال در آن نیز موید این موضوع است که خبرگزاری دانشجویان ایران بصورت باندی و با مدیریت یک گروه کوچک متصل به فاتح اداره میشده است.
از سویی دیگر، اگر ایرنا خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران است، می باست، بازتاب دهنده خدمات و دست آوردها و مواضع جمهوری اسلامی ایران باشد، نه کانون کارمندسالاری وابسته به یک جریان سیاسی خاص بجا مانده از دوره کارگزاران و اصلاحات که متاسفانه در این سه سال نیز باقی ماندند و ایرنا از کمند همان جریانات رهایی پیدا نکرد و دچار مشکلات عدیده و ضعف های ساختاری شده است. در این زمینه نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی با بازبینی اساسنامه و ترکیب هیئت مدیره آن، می بایست از اعضای حقیقی و حقوقی متشکل از دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی با ابزارهای نظارتی جدی تری استفاده کنند. همچنین به دلیل ماهیت بودجه ای ایرنا و ایسنا و ارتزاق آنها از بیت المال تمامی نیروها و کادر این مجموعه‌ها طی فرآیندهایی مشخص بکارگیری شوند و نیروهای موجود نیز مورد ارزیابی مجدد قرار گیرند، به ویژه نفراتی که در دولتهای آقایان خاتمی، احمدی نژاد و روحانی بکارگیری شده اند و اخبار خوبی از ارتباطات بیرون سازمانی آنها به گوش نمی رسد.
مطلب را با سخنی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در 14 خردادماه 1401 خاتمه می دهم:
«میخواهم چند توصیه بکنم به فعّالان عرصه‌ی انقلابی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی؛ افراد فعّال، چه جوانان و چه دیگران، چند توصیه میخواهم عرض بکنم... نگذارید رده‌های ارتجاع در کشور نفوذ کنند و جاگیر بشوند. «مرتجع» یعنی چه؟ ما وقتی میگوییم «مرتجع»، ذهن بعضی‌ها میرود به کسی که یک عرقچینی بر سرش است؛ نه، مرتجع آن کسی است که در سیاست و سبک زندگی، تابع سیاست و سبک زندگی غربی است؛ این مرتجع است.»

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه