اخبار داغ

طلای ترش سیستان‌وبلوچستان در انتظار توجه مسئولان

 طلای ترش سیستان‌وبلوچستان در انتظار توجه مسئولان
سیستان و بلوچستان به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید لیموترش ارگانیک نیازمند نگاه ویژه مسئولین است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛از عصر هامون، یکی از مرکباتی که امروزه کاربرد زیادی در خوراکی‌ها و درمان دارد، لیموترش است؛ لیموترش میوه‌ای با طعم و بوی بی‌نظیر است و سرشار از مواد مغذی برای بدن است.
 
لیموترش که به‌عنوان طلای ترش به‌حساب می‌آید یکی از مرکبات پرخاصیت است که علاوه بر فواید غذایی باعث افزایش سلامتی، طراوت، شادابی، جوانی و نیروی حیات است. لیموترش یکی از گونه‌های مرکبات مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری به‌حساب می‌آید.
 
 این محصول در طب سنتی در درمان روماتیسم، نقرس، یرقان، چاقی، سرماخوردگی، التهاب، آفتاب‌سوختگی، مالاریا، و خون‌ریزی بینی استفاده می‌شود. همچنین به‌صورت موضعی در رفع التهاب مخاط دهان و زبان، آفت و شکننده شدن ناخن‌ها مؤثر است. از طرفی اسانس لیمو که از پوست آن استخراج می‌شود دارای خاصیت آنتی‌باکتریال، آنتی‌سپتیک و کاهش‌دهنده فشارخون است.
 
سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص آب‌وهوایی ظرفیت بی‌نظیری برای تولید لیموترش در کشور را دارد. لیموی تولیدی سیستان و بلوچستان علاوه بر فراوری خانگی شامل‌ترشی و آبگیری در منطقه، برای مصرف تازه‌خوری به سایر شهرستان‌های استان نیز ارسال می‌شود.
 
سؤال اینجاست حال که سیستان و بلوچستان این ظرفیت ویژه در تولید لیموترش را دارد، تا چه مقدار برای ارزآوری و معرفی این محصول در کشور تلاش شده است؟
یکی از موضوعات مهمی که باید موردتوجه مسئولین قرار بگیرد، حوزه کشاورزی و توسعه اقتصادی آن است. سیستان و بلوچستان باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی خاص خود می‌تواند به مهم‌ترین قطب کشاورزی کشور از جمله لیموترش تبدیل شود که این مسئله نیازمند نگاه ویژه مسئولین استان و کشور است.
 


 ۵ هزار و ۵۰۰ تن انواع لیمو در استان برداشت شده است
  مصیب سیاسر معاون مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، بیان کرد: سطح باغات لیموترش استان هزار و ۲۳۵ هکتار است که از این مقدار هزار و ۱۵۰ هکتار آن بارور است. پیش‌بینی تولید محصول امسال ۱۰ هزار و ۵۰ تن است.
 
وی افزود: شروع برداشت لیمو از اویل تیرماه است و تا شهریورماه ادامه دارد. تاکنون ۵ هزار و ۵۰۰ تن انواع لیموترش برداشت و روانه بازارهای مصرف داخلی و استان‌های هم‌جوار شده است.
 
 این مسئول خاطرنشان کرد: مناطق تولید این محصول ایرانشهر. دلگان، راسک، لاشا، نیکشهر، فنوج، قصرقند، سرباز، دشتیاری، کنارک، چابهار و زرآباد هستند. محصول لیمو استان در کشور شناخته شده است و لیمو سرباز به‌عنوان برند استانی معروف است.
 
وی با اشاره به برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در تولید و معرفی این محصول افزود: تولید نهال سالم و استاندارد و معرفی ارقام جدید مثل رقم لیمو پرشین لایم و تولید در زیر شید (سایبان) از برنامه این سازمان است.
 
معاون مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: باتوجه‌به شرایط خاص منطقه فعلاً امکان برگزاری جشنواره برای معرفی این محصول نیست.
 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه