اخبار داغ

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر خبر داد:

اجرای ۶ پروژه سد‌سازی در استان بوشهر

اجرای ۶ پروژه سد‌سازی در استان بوشهر
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: در حال حاضر ۶ پروژه سد‌سازی در استان بوشهر در مراحل مختلف ساخت هستند و آبگیری و بهره‌برداری از آب برخی از این سد‌ها در سنوات اخیر انجام شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی محمدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سپاس خبر»  با بیان اینکه به‌منظور تأمین و افزایش بهره‌وری منابع آب و همچنین صیانت و حفاظت این مایع ارزشمند طرح‌های متعددی در استان بوشهر در دست اجرا و برنامه‌ریزی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر  گفت: در حال حاضر ۶ پروژه سد‌سازی در استان بوشهر در مراحل مختلف ساخت هستند و آبگیری و بهره‌برداری از آب برخی از این سد‌ها در سنوات اخیر انجام شده است.

وی سد خاییز تنگستان را یکی از پروژه‌های مهم در توسعه کشاورزی و اقتصادی این شهرستان دانست و افزود: شهرستان تنگستان یکی از قطب‌های نخل‌داری در استان بوشهر است.

محمدی با یادآوری اینکه شبکه آبیاری و زهکشی اهرم با قدمتی بیش از ۱۴۰ سال گواهی بر این مدعاست تصریح کرد: آبیاری بیش از یک هزار و ۲۰۰ هکتار از نخلستان‌های اهرم از طریق منابع آب زیرزمینی و یا سد انحرافی اهرم به صورت فصلی انجام می‌شد؛ اما با رهاسازی آب از سد خاییز در تابستان ۱۴۰۲ این نخیلات برای نخستین بار از آبی پایدار و با کیفیت بهره‌مند شدند و به‌صورت دوره‌های برنامه‌ریزی شده ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر آبگیری دو سد دیگر در استان بوشهر در سال ۱۴۰۱ را بخشی دیگر از دستاورد‌های صنعت آب استان بوشهر خواند و خاطرنشان کرد: سد باغان و اخند دو پروژه مهم تأمین آب شرب و صنعت هستند که بهره‌گیری آن به مردم شهرستان‌های«عسلویه، دشتی و جم» می‌رسد.

محمدی اضافه کرد: سد باغان با حجم مخزن ۳۲ میلیون مترمکعب با هدف تأمین آب شرب و صنعت در شهرستان جم و آب کشاورزی در شهرستان دشتی و سد اخند با حجم مخزن ۲ میلیون مترمکعب با هدف تأمین آب شرب و کشاورزی در شهرستان عسلویه به مرحله آبگیری رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به سد دالکی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی استان بوشهر بیان کرد: این سد با حجم مخزن ۲۷۰ میلیون مترمکعب با هدف آبیاری بیش از ۲ میلیون اصله نخل در شهرستان دشتستان در حال احداث است و تکمیل آن موجب احیاء نخلستان‌های این منطقه خواهد شد.

محمدی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های تکمیل این پروژه را تأمین منابع مالی دانست و گفت: با توجه به راهبرد‌های شهید رئیسی در حوزه تأمین آب این پروژه که در ابتدای دولت سیزدهم ۲۳ درصد پیشرفت داشته، هم اکنون با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارای کارگاهی فعال و پویا است.

وی با اشاره به شروع عملیات اجرایی دو سد مهم در شهرستان‌های تنگستان و دشتستان اظهار کرد: شروع عملیات اجرایی سد «دهرود» در شهرستان دشتستان در سال ۱۴۰۲ و سد «باهوش» در شهرستان تنگستان در سال ۱۴۰۱ و همچنین تکمیل مطالعات چهار سد دیگر در مناطق مختلف استان بوشهر گامی بلند در تأمین آب پایدار این استان است و افقی روشن پیش‌روی آب شرب، صنعت و کشاورزی قرار خواهد داد.

محمدی اظهار کرد: لایروبی شاخه شمالی و جنوبی رودخانه حله، لایروبی زهکش‌های شهرستان دشتستان، احیا و مدرن‌سازی بند مقسم بصری، تکمیل و بهره‌برداری از‌ایستگاه پمپاژ «حاج مهدی» در شهرستان دشتستان، تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی «دالکی-کلل» و اجرای فاز اول خط انتقال سد خاییز از جمله  طرح‌هایی با رویکرد مدیریت مصرف و افزایش بهره‌وری آب در استان بوشهر است که در حال اجراست.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه