اخبار داغ

با چند نمره منفی گواهینامه باطل می‌شود؟

با چند نمره منفی گواهینامه باطل می‌شود؟
طبق قانون راهنمایی و رانندگی برای رانندگانی که تخلفات رانندگی پرخطر انجام می‌دهند، نمره منفی در نظر گرفته می‌شود. این نمره منفی در سوابق راننده ثبت خواهد شد و در صورت انباشته شدن به تعداد مشخصی می‌تواند ابطال گواهینامه رانندگی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طبق قانون راهنمایی و رانندگی برای رانندگانی که تخلفات رانندگی پرخطر انجام می‌دهند، نمره منفی در نظر گرفته می‌شود. این نمره منفی در سوابق راننده ثبت خواهد شد و در صورت انباشته شدن به تعداد مشخصی می‌تواند ابطال گواهینامه رانندگی را به دنبال داشته باشد. اگر نمی‌دانید که با چند نمره منفی گواهینامه باطل می‌شود، با ما در این مطلب همراه باشید تا به این پرسش پاسخ دهیم.

نمره منفی گواهینامه چیست؟

نمره منفی گواهینامه

فرض کنید راننده‌ای بارها قوانین رانندگی را زیر پا می‌گذارد و به جریمه‌های نقدی هم توجهی نمی‌کند؛ در چنین شرایطی، نمره منفی گواهینامه مانند ترمز عمل خواهد کرد تا او را به سمت رانندگی ایمن‌تر هدایت کند. این جریمه غیرنقدی به صورت امتیاز منفی در سوابق راننده ثبت می‌شود و با افزایش نمرات منفی، محدودیت‌هایی برای رانندگی او اعمال خواهد شد. در نهایت اگر رفتارهای راننده ادامه پیدا کند، محدودیت‌های بیشتری برای راننده ایجاد می‌شوند. موضوع مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که ثبت نمره منفی برای آن دسته از تخلفات رانندگی در نظر گرفته شده است که خطر بیشتری برای جان و مال راننده و دیگران دارند.

جدول نمره منفی 

موضوعی که باید آن را مدنظر قرار دهید، این است که تمامی تخلفات رانندگی نمره منفی ندارند. اگر بخواهیم شما را با جدول نمره منفی آشنا کنیم، می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • تجاوز از سرعت مجاز(بیش از ۵۰ کیلومتر): 10
  • سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه: 5
  • حرکت مارپیچ: 2
  • حرکت با دنده عقب در آزادراه و بزرگراه: 2
  • تجاوز به چپ از محور راه: 5
  • عدم رعایت حق تقدم عبور: 4
  • استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در سرعت بیشتر از ۶۰ کیلومتر: 3
  • رعایت نکردن مقررات ایمنی حمل‌و‌نقل جاده‌ای موارد خطرناک: 8
  • توجه نکردن به فرمان ایست یا پرچم مراقبان، محصلان یا پلیس مدرسه: 3
  • رعایت نکردن شرایط مندرج در گواهینامه (سمعک، عینک و تجهیزات خاص): 3
  • عدم رعایت مقررات حمل بار: 5
  • رانندگی با وسایل عمومی بیش از زمان مجاز: 7
  • نقص فنی موثر یا نقص در سیستم روشنایی شب: 3
  • دور زدن در محل ممنوع: 3
  • عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو: 5
  • عبور از محل ممنوع: 4
  • رانندگی در حالت مستی و مصرف روان‌گردان: 10
  • عبور از چراغ قرمز راهنمایی: 5
  • انجام حرکات نمایشی/ دور زدن‌های درجا و تک‌چرخ زدن موتورسیکلت‌ها: 8
  • تجاوز از سرعت مجاز (بین ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر): 8

انجام هریک از این کارهای پرخطر باعث دریافت نمره منفی می‌شود. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که دریافت نمره منفی چه تبعاتی دارد.

پیامدهای دریافت نمره منفی گواهینامه چیست؟

نظام نمره منفی گواهینامه دارای سه سطح یا مرحله است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

سطح یک

در این مرحله اگر نمره های منفی راننده ای به 30 برسد، گواهینامه رانندگی او به مدت 3 ماه توقیف می‌شود. در این مدت راننده خاطی مجاز به رانندگی با هیچ خودرویی نیست. راننده پس از 3 ماه می‌تواند با پرداخت 60 هزار تومان جریمه، گواهینامه خود را آزاد کند.

سطح دو

اگر پس از طی مرحله اول و آزاد شدن گواهینامه، نمره‌های منفی راننده دوباره به 25 برسد، گواهینامه او دوباره توقیف می‌شود. در این مرحله مدت توقیف 6 ماه خواهد بود. پس از 6 ماه راننده می‌تواند با پرداخت 90 هزار تومان جریمه، گواهینامه خود را بازیابی کند.

سطح سه

این مرحله آخرین سطح اعمال محدودیت‌های نمره منفی است. اگر راننده‌ای با وجود طی دو مرحله قبلی، همچنان به رانندگی پرخطر ادامه دهد و نمره‌های منفی او به 20 برسد، گواهینامه او باطل خواهد شد. در این حالت راننده خاطی به مدت یک سال از رانندگی محروم می‌شود. پس از یک سال نیز او می‌تواند با شرکت در کلاس‌های آموزشی رانندگی و پرداخت یک میلیون و 500 هزار تومان به حساب خزانه، برای دریافت گواهینامه جدید اقدام کند.

ابطال گواهینامه با چند نمره منفی صورت می گیرد؟

همان‌طور که گفتیم، ابطال گواهینامه فقط در مرحله سوم و با حداقل 75 نمره منفی اتفاق می‌افتد. برای اینکه گواهینامه باطل شود، در مرحله اول راننده باید 30 نمره منفی دریافت کند. در مرحله دوم، 25 نمره منفی دیگر به نمره‌های قبلی اضافه می‌شود و در نهایت در مرحله سوم، 20 نمره منفی نهایی، ابطال گواهینامه را به دنبال خواهد داشت.

پاک کردن نمره منفی گواهینامه

پاک کردن نمره منفی گواهینامه

اگر با مشکل نمره منفی گواهینامه موتور و خودرو خود مواجه هستید، بهتر است این را بدانید که با رعایت قوانین و رانندگی ایمن می‌توانید این نمره‌ها را پاک کنید. درباره نحوه پاک کردن نمره منفی باید بگوییم که در مراحل اول و دوم نمره منفی، اگر به مدت 6 ماه پس از ثبت آخرین تخلف منتهی به سقف نمره منفی یعنی 29 نمره در مرحله اول و 24 نمره در مرحله دوم، هیچ تخلفی مرتکب نشوید، نمره‌های منفی شما به‌طور خودکار پاک خواهند شد.

پاک شدن نمره منفی در مرحله سوم سختگیرانه‌تر است و رانندگان باید به مدت 1 سال نمره‌های منفی خود را زیر 20 نگه دارند و از هرگونه تخلفی دوری کنند تا نمره‌های منفی آن‌ها به صفر برسد. با پاک شدن نمره‌های منفی، سابقه تخلفات رانندگی شما پاک نمی‌شود و در سوابقتان باقی می‌ماند. همچنین اگر در طول دوره پاک شدن نمره‌ها، تخلف جدیدی مرتکب شوید، روند پاک شدن نمره‌ها متوقف می‌شود و باید دوباره از ابتدا این فرآیند را طی کنید.

چگونه از نمره منفی گواهینامه مطلع شویم؟

اگر از نمره منفی گواهینامه خود بی‌اطلاع هستید، روش‌های مختلفی برای استعلام نمره منفی وجود دارند. این روش‌ها به شرح زیر هستند:

  • استعلام آنلاین از طریق سایت راهور 120: شما در سایت راهور 120 می‌توانید با وارد کردن شماره گواهینامه خود، تعداد نمره‌های منفی و جزئیات تخلفات ثبت‌شده را مشاهده کنید.
  • استعلام از طریق پیامک: اگر کد ملی خود را به شماره 11012060 ارسال کنید، در پاسخ به این پیامک، تعداد نمره‌های منفی گواهینامه شما به اطلاعتان خواهد رسید.
  • استعلام حضوری: می‌توانید به یکی از مراکز خدمات حضوری پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید و با ارائه مدارک شناسایی، از نمره منفی گواهینامه خود مطلع شوید.

در این مطلب شما را با نمره منفی گواهینامه آشنا کردیم و به این پرسش پاسخ دادیم که با چند نمره منفی گواهینامه باطل می‌شود؟ همان‌طور که مشاهده کردید، ابطال گواهینامه با حداقل 75 نمره منفی اتفاق می‌افتد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه