اخبار داغ

ضرورت حراست از ابنیه تاریخی گیلان؛

سرنوشت عمارت «مدیری» لنگرود به کجا می‌رسد؟

سرنوشت عمارت «مدیری» لنگرود به کجا می‌رسد؟
عمارت «مدیری» لنگرود در حالی توسط مالک مورد تخریب قرار گرفته است که به نظر می‌رسد حفظ، حراست و نظارت بر ابنیه تاریخی گیلان به‌درستی انجام نمی‌شود؛ هرچند که به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان بخش تخریب شده باید مجدداً توسط مالک بازآفرینی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»، عمارت تاریخی مدیری یکی از آثار تاریخی ارزشمند به‌جای‌مانده از دوران قاجار است که در شهرستان لنگرود واقع شده و با توجه به معماری و نحوه ساخت این بنای تاریخی یک اثر کهن و با ارزش در استان گیلان محسوب می‌شود که نشانگر قدمت، معماری و اصالت بناهای استان است؛ اما چندی پیش انتشار فیلمی از تخریب این بنای تاریخی واکنش منفی و اعتراض مردم را در پی داشت.

 از آنجایی که این بنا هنوز در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است مالک آن اقدام به تخریب بخشی از این ساختمان کرده و اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان نیز پس از تخریب بخشی از این بنا با دستور قضایی از ادامه تخریب آن جلوگیری کرده است.

 گفتنی است که طبق اعلام اداره کل گردشگری گیلان مالک بنای تاریخی مدیری لنگرود موظف است بخش تخریب شده این بنا را مجدداً بازآفرینی کند.

 ارزش تاریخی بنا به مالک اعلام شده بود و وی قانوناً حق تخریب نداشت

 ولی جهانی در این رابطه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه مالک بنای مدیری درخواست کرده بود که بخشی از این ساختمان تخریب شود، اظهار کرد: وی درخواست احداث بنای جدید را داشت که در اسفندماه به وی ابلاغ شد این بنا ارزش تاریخی دارد و نباید تخریب شود؛ اما احیا و مرمت آن مشکلی ندارد.

 وی افزود: متأسفانه در ۲۰ تیر ۱۴۰۳ مطلع شدیم مالک بدون مجوز اداره کل گردشگری استان و شهرستان لنگرود، اقدام به تخریب بخشی از بنا کرده که با ورود یگان حفاظت و گزارشی که به دادستان شهرستان لنگرود ارسال کردیم، دستور توقف عملیات تخریب صادر شد.

 بخش تخریب شده باید مجدداً به حالت اولیه برگردد

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان، تصریح کرد: پرونده تخریب عمارت مدیری لنگرود در شعبه اول بازپرسی در حال پیگیری است و قرار شد بخش تخریب شده مجدداً به حالت اولیه برگردد.

 جهانی ادامه داد: طی چندین جلسه با مالک این مجموعه تاریخی صحبت و مشاوره انجام دادیم؛ اما وی غروب چهارشنبه اقدام به تخریب بنا کرد؛ اما با پیگیری‌های انجام شده قرار شد که بخش تخریب شده به حالت اولیه برگردد.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با بیان اینکه قرار دادن عمارت مدیری در فهرست آثار ملی در دستور کار قرار دارد، گفت: این موضوع به مالک نیز اطلاع داده شده بود.

 وی افزود: ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت بناهای تاریخی استان داریم که بخشی از آن در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و انتظار می‌رود مالکانی که بنای تاریخی دارند از آن به نحو درست بهره براری کنند.

به گزارش «هشت‌دی» عمارت «مدیری» لنگرود در حالی توسط مالک مورد تخریب قرار گرفته است که به نظر می‌رسد حفظ و نظارت بر ابنیه تاریخی گیلان به‌درستی انجام نمی‌شود. این بنای تاریخی در حالی که می‌توانست با حفظ و مرمت به موزه‌ای برای معرفی هویت تاریخی گیلان تبدیل شود در سایه عدم نظارت کافی از سوی نهادهای ذی‌ربط، توسط مالک مورد تخریب قرار گرفت. در حالی که بازسازی و بازآفرینی این بنا و بازگشت به شکل اولیه علی‌رغم تذکرات داده شده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه