اخبار داغ

استاد دانشگاه:

رئیس‌جمهور از دولت‌های قبلی عبرت و الگو بگیرد

رئیس‌جمهور از دولت‌های قبلی عبرت و الگو بگیرد
یکی از اساتید دانشگاه کردستان گفت: انتظاری که از دولت چهاردهم داریم این است که عبرت‌های دولت‌های گذشته را مورد بررسی قرار دهد تا تکرار نشود و الگوهایی را که در هر دولتی در حد خودش ساخته شده است را ادامه دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری «کردتودی»، سرگذشت دولت سیزدهم و انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در حالی به هم گره خورد که هم از عمر دولت سیزدهم کمتر از سه‌ساله گذشته بود و اقدامات زیرساختی بزرگی در دست اجرا بود و تعداد زیادی هم به نتیجه رسید و این در حالی بود که در مناظرات نامزدهای ریاست‌جمهوری به تکرار دولت سیزدهم را ناتوان و ضعیف جلوه دادند.

اگر شهید رئیسی هم در این مناظرات بود، بدون شک با آن اخلاق علوی که داشتند، هیچگاه به کسی تهمت ناروا نمی‌زدند و دوستان و دشمنان خود را به تقوای اللهی دعوت می‌کردند، آموزهایی که به یادگار از ایشان در مناظره انتخاباتی دوره سیزدهم به‌جامانده و اگر بخواهیم معیار حق و باطل را در اخلاق انسانی محک بزنیم، به این مرد روزهای سخت می‌توانیم اشاره کرد.

به لحاظ آنچه که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در دیدار اخیرشان با رئیس‌جمهوری منتخب و نمایندگان منتخب ملت در مجلس شورای اسلامی، دولت شهید رئیسی را تراز جدیدی خدمت و مدیریت برشمردند و فرمودند که اگر این مسیر ادامه می‌یافت، مسائل و مشکلات کشور به‌سرعت بر طرف می‌شد.

گفتگوی تفضیلی خبرنگار کردتودی با حسین الیاسی استاد دانشگاه و کارشناسی مسائل سیاسی در خصوص الگوی دولت سیزدهم در راهگشایی مسائل و مشکلات برگزار شد که به‌اختصار در این گزارش تهیه و تنظیم شده است.

 *رهنمود و توصیه رهبری به رؤسای جمهور و مجلس به چه معنا است؟

باید ابتدای امر به این نکته توجه کرد که دولت سیزدهم توانست در اوج بی‎اعتمادی قدرت‌های زورگو و بی‌اعتباری برجام پوشالی، صندوق خالی از پول و بدهی‌های سررسید شده در آینده، توانست آن‌چنان قدرتمند وارد میدان عمل و کار و تلاش شود که حتی یک روز و یا یک ساعت، کشور دچار بی‌تدبیری و هیاهو نشود.

توصیه اصلی رهبر معظم انقلاب دقیقاً به این نکته اشاره دارد که مسیری که با دشواری، سختی، خون‌دل‌خوردن و با خستگی‌ناپذیری شبانه‌روزی شهید جمهور آماده و محیای کار و فعالیت است، ادامه یابد و به‌نوعی الگویی ارزشمند برای دولت مردان است.

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های رهبری را آنجا می‌توانیم ببینیم که ایشان در خصوص عملکرد سه‌ساله دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی، یک معیار یا تراز بی‌نظیر در حوزه ریاست‌جمهوری و جایگاه مردمی این پست و مقام در خدمت صادقانه، جهادی، بدون ترس، ثبات رویکرد و منش و از باید تأکید کرد دولت سیزدهم در مدیریت کشور و برخورد با مفاسد اقتصادی، قاطع برخورد کرد.

 *وابستگی خوب است یا خیر؟

به‌راستی که باید این پرسش را بارها در حافظه تاریخی کشورمان جستجو کرد، برنامه خوبی از شبکه یک سیما پیش از اخبار ساعت ۱۴ پخش می‌شود که مجری آن یک جمله کلیدی را طرح می‎کند با این عنوان که ” ملی که تاریخ نمی‌داند، محکوم به تکرار آن است”، امروز حافظه تاریخی ما هشدار می‌دهد که وابستگی به قدرت‌های مزدور غربی، همواره به ضرر ملت تمام شده است.

باید تأکید کرد وقتی برخی‌ها بااطلاع کافی از بدعهدی طرف‌های مقابل برجام، بازهم به علت اینکه ثروت زیادی را از همین حیله و تحریم به جیب می‌خواهند زد، با پافشاری به افزایش و بازگشت به وابستگی و چشم به دست بیگانگان، حاضر هستند که آن تجربه تلخ و زیان‌بار، بار دیگر تکرار شود و این بار با تجربه‌ای درگذشته دارند، به‌نوعی عمل خواهند که بیشتری سود حاصل را به خود اختصاص دهند.

دولت جدید اگر بخواهد به وعده‌های تغییر روبه‌رشد خود جامعه عمل بپوشاند، می‌تواند از عملکرد صحیح دولت سیزدهم به‌عنوان یک الگوی عملی و از بی‌اعتباری وعده‌های بی‌پشتوانه در برجام دولت یازدهم و سیزدهم، به دستاوردی بزرگ باتوجه‌به مطالبه‌گری محترمانه، مؤمنانه و منصفانه بهره‌مند شود.

 *این تجربه تاریخی چگونه جلوه داده شده است؟

متأسفانه در تمامی جوامع بشری، هستند افرادی که از یک سطح سواد اجتماعی و حتی سیاسی و اقتصادی بالایی برخوردار هستند، بدون توجه به اینکه سابقه و تجربه بدون نتیجه گذشته، همچنان بر یک اساس بی‌پایه، علاقه دارند آنچه درگذشته به آن اعتقاد داشتند را بار دیگر اجرا کنند و اگر بازهم همان نتیجه شکست قبل اتفاق افتاد، با کمال بی‌تدبیری بگویند که اجازه ندادند.

این نوع نگرش خطرناک که متأسفانه در طول سه سال اخیر سرکوب شده بودند، به میدان مشاوره و تحلیلگر بنیادی به میدان آمده‌اند که باید عنوان کرد، یک نوع تحریف عظیم برنامه‌ریزی علیه اقدامات مثبت و قابل‌احترام دولت سیزدهم درحال‌رشد و نمو در کشور آغاز به کارکرده است که رئیس‌جمهور منتخب باید بسیار هوشیار باشد.

واقعیتی که متأسفانه امروز وارونه به مردم نمایش داده می‌شود، اقدامات بزرگی در رفع مسائل و مشکلات کشور توسط دولت سیزدهم و شهید رئیسی به ثمر نشسته است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، آینده ثمرات آن شامل حال مردم خواهد شد و آن وقت است که به‌وضوح می‎بینیم، دولت مردمی سیزدهم با پشتوانه دین اسلام و توکل به خداوند، چگونه الگویی جهانی خواهد شد.

 *دولت چهاردهم را چگونه می‌توان یاری کرد؟

امروز باید گفت که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب تمام ملت است و دیگر دوران تبلیغات و رقابت به پایان رسیده است، چهار سال آینده کشور با مدیریت ایشان به سمت جلو خواهد رفت و همه ما، در هر مسئولیت و حوزه فعالیتی، باید برای ایران اسلامی تلاش و کوشش کنیم و در مواردی که نیاز به کار جهادی و همت عمومی است، در کنار دولت، به جهاد تبیین رفته و یاری خود را به بازی سیاسی گره نزنیم.

امروز حمایت ما پیش از آغاز رسمی دولت و تعیین کابینه، راهنمایی و کمک به انتخاب مسیر درست بر اساس رهنمودها و توصیه‌های رهبری است، بدون شک در طول چهل سالی که سکان هدایت و رهبری کشور و انقلاب به دست رهبری سپرده شده است، به گواه تاریخ می‌توان به این نکته اذعان داشت که ایشان آینده روشنی را برای انقلاب ترسیم و راه و روش رسیده به آن را پیش از واقعه، بیان داشته‌اند.

دولت پزشکیان بدون شک به این جمله تاریخی و گران‌بهای رهبری بیش‌ازپیش باید توجه داشته باشد که ایشان، از خدمات دولت شهید رئیسی و دولت سیزدهم با عبارت “الگو” نامبرده و می‌دانیم که این رهبر انقلابی و شجاع، در استخراج کلمات، بسیار ریزبین و دقیق هستند و هیچگاه جملات و کلمات را فدای احساسات نمی‌کنند.

 *سیاست خارجی چرا از درجه اهمیت بالایی برخوردار است؟

سؤال درستی است، هیچ کشور در جهان شناخته نخواهد شد و نخواهد توانست با دنیا ارتباط برقرار کند تا مادامی که یک سیاست خارجی و مرد دیپلماسی قوی نداشته باشد، همه سیاست خارجی به یادگیری و تلفظ صحیح کلمات و جملات زبان خارجی نیست، سیاست خارجی در هر کشوری بر اساس ارزش‌ها و آرمان‌های آن تعیین و باید در جهان به آن احترام گذاشته شود.

در کشور جمهوری اسلامی ایران، روزی را تجربه کردیم که افرادی بر سر مسئولیت سیاست خارجی بودند که بزرگ شده کشورهای خارجی و تحصیل‌کرده همان زبان خارجی بودند، ولی در سیاست خارجی و گفتگو با دنیا به دربسته برخورد کردند، برجام را بدون مطالعه نهایی و دقیق به امضا رساند بر اساس اعتماد به یک کارشناس، یک کشور را هشت سال به عقب برگرداند و کسی هم مسئولیت شکست سیاست خارجی نبود.

امروز وقتی به سیاست خارجی و مرد دیپلماسی دولت سیزدهم شهید حسین امیر عبداللهیان نگاه می‌کنیم، به‌درستی به این نکته فراموش شده پی‎خواهیم برد که این شهید معظم، چگونه با پاسداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی و آرمان‌های مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران، با زبان دنیا ارتباط برقرار کرد و آن‌چنان مورداحترام دنیا قرار گرفت که فقدان او، برای همه دوستان و دشمنان، موجب تأسف و غم بزرگ بود.

 *چه چهارچوبی را از دولت چهاردهم انتظار داریم؟

در حوزه مطالعاتی بنده، باتوجه‌به سخنان پزشکیان در مناظرات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، این نکته را بیشتر مورد دقت دارم که ایشان تأکید داشتند که بر ۲ اصل تأکید زیادی داشتند، ایشان این چهارچوب را برای خود و مردم تعیین و معرفی کردند که درگیر حزب خاصی نخواهند بود و در کسوت ریاست‌جمهوری از همه ظرفیت‌های نخبگان و کارشناسان احزاب سیاسی برای پیشبرد امور کشور بهره خواهد برد، این جمله درواقع همان روحیه انقلابی شهید رئیسی است، الگوی انقلابی می‌تواند در این کشور راه‌گشا و پیشبرد باشد.

دومین اصلی که رئیس‌جمهور منتخب به آن تأکید زیادی داشتند و با همین طرز تفکر توانستند اقشار مختلف با سلایق سیاسی بیشتری را به سمت خود جذب کنند، پایبندی بر سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب و حرکت در چهارچوب این سیاست‌ها است، اصل مهمی که می‌توان به‌جرئت گفت تنها در دولت سیزدهم و توسط تیم مدیریتی شهید رئیسی جامعه عمل گرفت.

اعتقاد دارم که دولت دکتر پزشکیان می‌تواند با نگاه جامع به گذشته و درس‌آموزی از تجربه هشت‌ساله دولت روحانی و الگوپذیری از مدیریت شهید رئیسی، کابینه‌ای را به مجلس معرفی کند که باقدرت بیشتر و تفکر جهادی، ادامه دهند دولت سیزدهم باشد و بتواند با استفاده از موقعیت ویژه‌ای که شهیدان خدمت برای او محیا ساخته‌اند، به‌درستی گام‌های بلندی را برای رفع موانع و مشکلات ملت بردارد.

*برآیند نهایی شما چیست؟

امیدوارم، امید به روزهایی که ایران اسلامی بیش از پیش در قلعه‌های پیشرفت و رفاه اجتماعی گام برمیدارد و با قدرتی که به واسطه توان داخلی و اعتماد به نیروی جوان و نخبه خود دارد، می‎تواند در جهان، قدرت اول و بی‌رقیب باشد.

دولت چهاردهم مسئولیت بسیار حساس و سنگینی را قبول خواهد کرد، کشورهای جهان در دولت شهیدرئیسی چهره واقعی و درستی از جمهوری اسلامی ایران را دیدند و به آن احترام ویژه‌ایی دارند، امیدوارم که دولت دکتر پزشکیان این آبروی به دست آمده را در راه خدمت به مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران خرج کنند و به افراد سود جو و منفعت طلب اجازه دخالت در امور کشور را ندهند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه