اخبار داغ

روایتی از رودخانه ای نگون بخت در اردبیل؛

پساب‌ها روزگار «قره‌سو» را سیاه کرده است

پساب‌ها روزگار «قره‌سو» را سیاه کرده است
بی‌مهری‌ها و ورود فاضلاب صنعتی و شهری به «قره‌سو» روزگار این رودخانه را سیاه کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، قره‌سو نام طولانی‌ترین و پرآب‌ترین رود داخل استان اردبیل است که از ارتفاعات تالش در شرق اردبیل سرچشمه گرفته و در مسیر خود از دشت اردبیل، آب‌های جاری از این منطقه نظیر بالیقلی چای (بالیقلو چای) را جمع‌آوری می‌کند و همراه با دره رود و اهر چای به ارس می‌ریزد. قره‌سو از مهم‌ترین رودخانه‌های مشگین شهر، اردبیل و دشت مغان است که همان‌طور که ذکر شد به رود مرزی ارس می‌ریزد. این رودخانه از به هم پیوستن دامنه‌های شمال شرقی کوه‌های بزقوش و شمال غربی کوهستان تالش به وجود آمده است.

 طول این رودخانه ۲۱۰ کیلومتر است و قسمتی از این مسیر در شهرستان نمین قرار گرفته و همسایه‌ای ناخوانده به نام شهرک صنعتی شماره دواردبیل و تعدادی ناحیه صنعتی، تن نحیفش به شیرابه‌های سمی، صنعتی و فاضلاب خام انسانی آلوده کرده و سرنوشت این رود زلال را همچون نامش سیاه‌بخت کرده است.

 متأسفانه با عدم بارش برف، باران و کاهش دبی آب این رودخانه شیرابه‌های سمی فاضلاب شهرک صنعتی و شهری علاوه بر بوی نامطبوع در مسیر خود سبب تلف‌شدن احشام روستاییان مجاور رودخانه و نابودی محصولات زراعی نیز می‌شود.

 ماهی که هیچ، قورباغه هم وجود ندارد

 یکی از اهالی ساکن روستای «نوجه‌ده» شهرستان نمین که این رودخانه از کنار این روستا عبور می‌کند در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری« سبلان ما» اظهار داشت: در زمان نه‌چندان دور این رودخانه زیستگاه انواع ماهیان و آبزیان بود و اهالی روستا حتی در فصول گرم در این رودخانه شنا می‌کردند و دم عید نشاط خاصی اطراف این رودخانه شاهد بودیم؛ ولی این نعمت خدادادی با عدم مدیریت صحیح مسئولین تبدیل به بلایی شده و از مشکلات آن بوی بسیار نامطبوعی است که وقتی میهمانی برایمان می‌آید خجالت می‌کشیم اکنون هیچ موجود زنده‌ای حتی دوزیستانی همچون قورباغه قادر به زنده‌ماندن در این رودخانه آلوده نیستند.

 یکی دیگر از اهالی روستا هم می‌گوید: به دلیل آلودگی این رودخانه با پساب صنعتی و شیمیایی از بوی بد این رودخانه قادر به زندگی در روستا نیستیم اهالی که دستشان به دهانشان می‌رسد به شهر نمین و اردبیل مهاجرت می‌کنند و بسیاری از احشاممان هم به دلیل استفاده از آب این رودخانه تلف شده‌اند وماهی‌ها و پرندگان قادر به ادامه زندگی در حریم رودخانه نیستند و هیچ مسئولی پاسخگوی این وضعیت اسفناک نیست.

 

 

پساب‌ها روزگار «قره‌سو» را سیاه کرده است

 

  تسویه خانه صنعتی شماره دو و تصفیه‌خانه فاضلاب شهری عامل آلوده‌کننده قره‌سو است

 فرهاد هاشمیان کارشناس سازمان حفاظت محیط‌زیست اردبیل در گفتگو با خبرنگار «سبلان ما» اظهار داشت: عمده منبع آلوده‌کننده رودخانه قره‌سو ورود پساب تسویه خانه فاضلاب شهری اردبیل و فاضلاب شهرک صنعتی ۲ است و ما شاهد ورد حجم بالایی از مواد شیمیایی و سمی مخاطره‌انگیز داخل این رودخانه هستیم این رودخانه توان پالایش این حجم از آلودگی را ندارد.

 وی افزود: حفاظت و بهبود و بهسازی محیط‌زیست و پیشگیری و ممانعت از هر نوع آلودگی و هر اقدام مخربی که موجب برهم‌خوردن تعادل و تناسب محیط‌زیست می‌شود، همچنین کلیه امور مربوط به جانوران وحشی و آبزیان آب‌های داخلی از وظایف سازمان حفاظت محیط‌زیست است و ماهم طبق قانون پیگیر این مسئله از مراجع قضایی هستیم.

کارشناس سازمان حفاظت محیط‌زیست اردبیل افزود: اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان در این راستا تذکرات لازم را داده است و طبق قانون باید واحدهای صنعتی بزرگ مرحله پیش‌تصفیه را خودشان انجام دهند؛ ولی این امر در هیچ یک از واحدهای صنعتی و تولیدی واقع در شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل اتفاق نمی‌افتد و میزان آلودگی قره‌سو به‌اندازه‌ای بالا رفته که احشام مصرف‌کننده از آب این رودخانه تلف می‌شوند، ماهی‌ها و پرندگان قادر به ادامه زندگی در حریم رودخانه نیستند.

 

پساب‌ها روزگار «قره‌سو» را سیاه کرده است

 

 پساب شهرک صنعتی ۲ مشکلی ندارد

 هاشم علایی مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار «سبلان ما» اظهار داشت: در تصفیه‌خانه شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل دو مِدول تصفیه‌خانه با ظرفیت دو هزار و ۵۰۰ مترمکعب فعالیت می‌کنند که پساب‌های کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی بر اساس معیارهای محیط زیستی و مطابق استانداردهای تعین شده تصفیه و به محل پذیرنده انتقال می‌یابد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 
ظرفیت فاضلاب شهری اردبیل متناسب با جمعیت استان نیست

 علی پاست مدیر آب فاضلاب شهرستان اردبیل اظهار داشت: متأسفانه توسعه شبکه فاضلاب و همچنین ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اردبیل متناسب با رشد و توسعه شهر نبوده و این امر باعث بروز مشکلات مختلفی در این حوزه شده است.

 وی ادامه داد: با انعقاد قرارداد جدید با اعتبار ۵۰۰ میلیاردتومانی در صورت تأمین اعتبار شاهد توسعه تصفیه‌خانه شهری اردبیل خواهیم بود.


 آلودگی رودخانه قره‌سو مشکلات بسیاری را برای اهالی و حتی همه اردبیلی‌ها ایجاد کرده است و علاوه بر آلودگی موجب نابودی اکوسیستم این رودخانه خطرات زیست‌محیطی برای اهالی شده است استفاده از آب این رودخانه در کشاورزی باتوجه‌به وجود انواع سموم و فلزات سنگین در رودخانه و نفوذ آنها در محصولات کشاورزی این سؤال رو در ذهن شهروندان اردبیلی ایجاد کرده است که این خطرات زیست‌محیطی ایجاد شده چه ارتباطی با افزایش شیب تند سرطان در اردبیل دارد.

 آلودگی رودخانه قره‌سو مشکلی چند ساله است که علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده از سوی مردم و رسانه‌های مختلف هنوز راه به جایی نبرده است.
این رودخانه که زمانی یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های استان بود، حالا آلوده به انواع مواد شیمیایی و پساب صنعتی است، و سلامتِ اهالیِ منطقه را به خطر انداخته است و در این میان روزنه امید شهروندان اردبیلی به دستگاه قضایی است تا با ورود جدی به‌عنوان مدعی‌العموم چاره‌ای به این بحران زیست‌محیطی اتخاذ کند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه