اخبار داغ

چه بر سر رژیم پس از 7 اکتبر آمده‌است؟

«اسرائیلی‌ها» بین چکش انتقام و سندان اختلافات

«اسرائیلی‌ها» بین چکش انتقام و سندان اختلافات
از عملیات 7 اکتبر حماس علیه اسرائیل حدود 300 روزی می‌گذرد؛ اما اسرائیل و دولت نتانیاهو فکر نمی‌کرد که یک عملیات چگونه می‌تواند تا ماه‌ها شرایط سیاسی، نظامی و بین‌الملل آنان را تغییر دهد و به به پرتگاه بکشاند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «صاحب نیوز»؛ در حالی که جنگ غزه وارد نهمین ماه خود می‌شود، صهیونیست‌ها هنوز نتوانسته‌اند در موضع سیاسی و نظامی خود در این جنگ هماهنگ شوند و اختلافات میان مقامات ارشد اسرائیلی هر روز با ابعاد بیشتری آشکار می‌شود.

بعد از گذشت حدود یک ماه از اظهارات «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم اشغالگر، که در آن مخالفت خود را با دستورات «بنیامین نتانیاهو» درباره اداره غزه بعد از جنگ اعلام و تاکید کرده بود با هرگونه حکومت نظامی اسرائیل در نوار غزه مخالف است، نتانیاهو با هجمه ضدارتش گفت که اسرائیل یک «دولت» با ارتش است نه یک ارتش با «دولت».

بعد از آن هر چند که ارتش رژیم صهیونیستی تلاش کرد، وانمود کند، اختلافی میان آن با سطح سیاسی این رژیم وجود ندارد؛ اما همین اظهارات ناهماهنگ و متناقضی که مقامات سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر بیان می‌کنند، آن هم در زمانی که صهیونیست‌ها درگیر طولانی‌ترین و ویرانگرترین جنگ هستند، عمق شکاف میان دستگاه سیاسی و دستگاه نظامی- امنیتی اسرائیل را روشن می‌کند و نشان می‌دهد که اختلاف میان نهادهای سیاسی و نظامی امنیتی رژیم صهیونیستی بیش از پیش گسترده‌تر شده است.

در این زمینه روزنامه عبری هاآرتص در مقاله‌ای اعلام کرد: ارتش اسرائیل اکنون دلایل روشنی برای سرزنش نتانیاهو دارد، در حالی که نتانیاهو طی ماه‌های گذشته و از زمان آغاز جنگ هیچ فرصتی را برای هجمه علیه مقامات و فرماندهان ارتش و مقصر جلوه دادن آنها در شکست اسرائیل در هفت اکتبر از دست نداده است.

تحلیلگران بین‌الملل معتقدند که ارتش اسرائیل به دنبال تسویه حساب با نتانیاهو است؛ چرا که نتانیاهو از بیش از 20 سال گذشته بر ارتش اسرائیل سیطره پیدا کرده و نقش و قدرت آن را به حاشیه برده است و هر کسی را که می‌خواهد در ارتش عزل و نصب می‌کند. او همچنین همه تلاش خود را به کار بست تا ارتش و مقامات و فرماندهان آن را در شکست 7 اکتبر مقصر جلوه دهد و خودش را مبرا کند.

اجماع جهانی علیه دولت اسرائیل

وحشی‌گری اشغال نظامی و الزامات یک قدرت نظامی اشغالگر تأثیر بدی بر کل جامعه اسرائیل داشته است. از سوی دیگر تغییرات جمعیتی و سیاسی اجتماعی اسرائیل، از جمله افزایش سریع جمعیت افراطی ارتدوکس، انحراف به راست در یهودیان جوان اسرائیلی و کاهش تعداد یهودیان اسرائیلی که خود را سکولار معرفی می‌کنند، بدنه متدین‌ افراطی‌تری را به وجود آورده است که وجود اسرائیل را به عنوان بخشی از مبارزه آشتی‌ناپذیر یهودیت و اسلام می داند.

این موضع می‌تواند به یک اجماع گسترده در میان یهودیان اسرائیل تبدیل و اسرائیل تحت سلطه راست افراطی، حاکمیتی‌تر خواهد شد. اسرائیل در حال حاضر به طور فزاینده‌ای در سطح بین‌المللی منزوی شده و سازمان‌های بین‌المللی متعددی به دنبال اقدامات تنبیهی حقوقی و دیپلماتیک علیه آن هستند.

پرونده نسل‌کشی در دیوان بین‌المللی دادگستری و نظر اخیر آن در مورد غیرقانونی بودن اشغال سرزمین‌های فلسطینیان، حکم بازداشت دیوان بین‌المللی کیفری علیه بنیامین نتانیاهو، ‌نخست وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، اتهامات معتبر متعدد در مورد جنایات جنگی و نقض حقوق بشر، ضربه سختی به جایگاه جهانی اسرائیل وارد کرده است. این در حالی است که تأثیر افکار عمومی منفی، چالش‌های قانونی و سرزنش‌های دیپلماتیک، حتی با حمایت متحدان کلیدی این رژیم، اسرائیل را به طور فزاینده‌ای در صحنه جهانی به حاشیه برده است.

اسرائیل امنیت را از آمریکا گدایی می‌کند

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» در گزارشی درباره هراس مقامات صهیونیست از پاسخ ایران به ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس ، نوشت: اسرائیل دیگر برای کشورهای حاشیه خلیج فارس، منبع قدرت و امنیت نیست. این رژیم اکنون نه تنها نمی‌تواند از متحدانش در خلیج فارس حفاظت کند، بلکه خودش نیز نیازمند کمک گرفتن از دیگران برای تامین امنیت است.

یدیعوت آحارنوت، مذاکرات «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا درباره تبعات ترور شهید هنیه را یادآور شد و ادامه داد: در سایه بی‌تدبیری کابینه «بنیامین نتانیاهو»، اکنون اسرائیل مجبور است برای حفظ امنیت خود به آمریکا التماس کند.

«اسرائیلی‌ها» بین چکش انتقام ایران و سندان اختلافات سران تل‌آویو

تحلیلگران صهیونیست می‌گویند که رژیم صهیونیستی اکنون میان چکش فشار انتظارها برای پاسخ مقاومت به ترورهای اخیر و سندان اختلافات سران خود گیر افتاده‌اند و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان جنگ روانی علیه رژیم اسرائیل را به خوبی می‌شناسد.

یوسی یوشع، تحلیلگر صهیونیست با اشاره به وضعیت شهرک‌نشینان صهیونیست برای تهیه آب و غذا و برق از ترس حملات انتقام‌جویانه محور مقاومت گفت: درگیری اکنون تنها میان اسرائیل و جنبش حماس نیست؛ بلکه در داخل نیز درگیری وجود دارد. تنها در روزهای گذشته تنش خطرناکی میان بنیامین و یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم رخ داد. تا جایی که میان آنها بیانیه‌های تندی رد و بدل شد و اسرائیلی‌ها نظاره‌گر آنها بودند؛ درحالی که در یک دست چراغ قوه و در دست دیگر ژنراتور برق (از ترس شرایط پس از حمله انتقام جویانه محور مقاومت) داشتند.

فارن افرز، مجله آمریکایی با اشاره به جنگ غزه و هشدار در مورد آینده و سرنوشت اسرائیل نوشت: اگر نتانیاهو و متحدانش همچنان به رویکرد کنونی خود ادامه دهند، اسرائیل در مسیری ناپایداری قرار گرفته که نهایتا منجر به فرار سرمایه‌ها و فرار مغزها و تشدید فشارهای داخلی می شود.

درگیری‌ها در غزه باعث تشدید اختلافات سیاسی در داخل اسرائیل، به ویژه بین گروه‌های دست راستی حامی اقدامات افراطی نظامی و امنیتی و طرفداران رویکرد آشتی‌جویانه‌تر در قبال فلسطینی‌ها شده است. این جنگ همچنین اختلافات بین یهودیان سکولار و مذهبی را عمیق‌تر کرده است.

در این شرایط رژیم اسرائیل قادر نخواهد بود هیچ یک از مسئولیت‌های سیاسی سنتی خود، از جمله تامین امنیت و یک سیستم قانونگذاری باثبات حکومتداری که مسئولیت پاسخگویی را تضمین می‌کند، انجام دهد. حضور گروه‌های امنیتی رقیب و نظارت ضعیف پارلمانی، امنیت کلی اسرائیل را تضعیف می‌کند. در مجموع می‌توان گفت مسیری که اسرائیل در آن قرار دارد، مسیر پیروزی نیست و به سمت شکست است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه