اخبار داغ

بیماری‌های شایع در دوران بارداری زنان

بیماری‌های شایع در دوران بارداری زنان
یکی از پرچالش‌ترین دوران زندگی هر مادری، دوران بارداری است. در طول این مدت، زن آبستن باید یک سری بیماری و مشکلات را تحمل کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از پرچالش‌ترین دوران زندگی هر مادری، دوران بارداری است. در طول این مدت، زن آبستن باید یک سری بیماری و مشکلات را تحمل کند. شدت برخی از این بیماری‌ها و مشکلات کم بوده و به راحتی قابل حل هستند. اما برای درمان یا رفع برخی دیگر از این چالش‌ها، حتماً باید از دکتر زنان و زایمان کمک گرفت.

گاهی اوقات سهل انگاری و بی‌توجهی نسبت به یک سری مشکلات دوران بارداری، به قیمت از دست رفتن نوزاد تمام می‌شود. البته با مراجعه منظم زن باردار به مراکز درمانی، بسیاری از این مشکلات را می‌توان در همان مراحل ابتدایی شناسایی و درمان کرد. این کار در واقع یک اقدام لازم برای حفظ سلامت مادر و جنینی است که در داخل رحم دارد.

 

مراقبت‌های دوران بارداری، به حفظ سلامتی مادر و جنین در طول ۹ ماه بارداری کمک می‌کنند. این مراقبت‌ها شامل معاینات منظم، آزمایش‌ها، سونوگرافی و آموزش‌های لازم می‌شود. دریافت مراقبت‌های دوران بارداری، خطر سقط جنین یا مشکلاتی مثل حاملگی خارج از رحم، تولد زودهنگام و … را کاهش می‌دهد

 

مشکلات و بیماری‌های رایج در دوران بارداری

مشکلات و بیماری‌های زیادی در دوران بارداری وجود دارند که بسیار شایع‌اند. از میان آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

 

کم خونی فقر آهن

کم خونی هنگامی به وجود می‌آید که تعداد گلبول‌های قرمز خون – هموگلوبین و هماتوکریت – کم باشد. کم خونی فقر آهن یکی از شایع‌ترین انواع کم خونی است. آهن بخشی از هموگلوبین است که به خون اجازه حمل اکسیژن را می‌دهد. زنان باردار نسبت به دیگر زنان به آهن بیش‌تری نیاز دارند، چرا که در این دوران میزان خون بدن افزایش یافته و از طرفی برای تکامل و رشد جنین نیاز به خون وجود دارد.

 

علائم کم خونی فقر آهن عبارتند از:

  • احساس ضعف و خستگی
  • رنگ پریدگی
  • بی‌حالی و از حال رفتن
  • تجربه تنگی نفس

 

دیابت بارداری

در صورتی که در طی دوران بارداری سطح قند خون فرد بالا برود، فرد به دیابت بارداری مبتلا خواهد شد. تعداد دقیق زنانی که در طی این دوران به این بیماری مبتلا می‌شوند، مشخص نیست چرا که ملاک‌های تشخیصی و عوامل خطر متفاوتی برای آن وجود دارد. در بیش‌تر موارد، با انجام یک روش دو مرحله‌ای این مشکل تشخیص داده می‌شود:

انجام تست گلوکز بین هفته بیست و چهارم تا بیست و هشتم بارداری با انجام آزمایش تشخیصی تست تحمل گلوکز خوراکی (oral glucose tolerance test)

دیابت بارداری خطر بزرگ شدن بیش از حد نوزاد یا ماکروزومی (macrosomia)، افزایش ناگهانی فشار خون مادر و وجود پروتئین در ادرار بعد از هفته‌ بیستم بارداری یا پره اکلامپسی (preeclampsia) و زایمان سزارین را به دنبال دارد.

درمان این مشکل ابتدا شامل کنترل سطح قند خون با داشتن برنامه غذایی صحیح و ورزش کردن است. اگر میزان قند خون درمان دارویی و انسولین شروع می‌شود.

 

 فشار خون بالا در بارداری

زنان بارداری که در طی این دوران به فشار خون بالا مبتلا هستند، باید از نزدیک تحت بررسی قرار بگیرند، چرا که احتمال بروز پره اکلامپسی در آن‌ها وجود دارد. علاوه بر این، احتمال خطر زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم و سقط جنین در این افراد بیشتر است. حتماً قبل از اقدام برای بارداری، فشارخون را بررسی کنید.

 

افسردگی و اضطراب

شاید تصور کنید افسردگی و اضطراب تنها مختص زمان پس از بارداری است! در حالی که گاهی اوقات خانم‌ها در دوران بارداری نیز دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند. عواملی همچون تغییرات هورمونی، سابقه خانوادگی، استرس و تغییرات در ساختار مغز و غیره، همگی می‌توانند روی اضطراب و سایر مشکلات روانی در طول دوران بارداری مادر تاثیر بگذارند.

گاهی حتی ممکن است افسردگی به جنین هم آسیب برساند. برخی از افراد به مصرف الکل و تنباکو اقدام می‌کنند. از طرفی هم غم و ناراحتی می‌تواند باعث ایجاد شرایط جدی شود.

 

تغییرات پستان در هنگام بارداری

یکی از طبیعی‌ترین تغییرات بدنی در دوران بارداری، مربوط به پستان است. اغلب زنان باردار متوجه تغییرات سینه خود در ماه‌های اول و آخر از بارداری هستند. چون در دوران بارداری بافت چربی پستان افزایش یافته و غدد شیری بزرگتر می‌شوند. این تغییرات باعث سفت شدن سینه و احساس درد در پستان می‌شود.

ظاهر شدن ورید‌های آبی رنگ روی پستان، از دیگر تغییرات طبیعی و ظاهری سینه در دوران بارداری است. علت این امر به خاطر افزایش خون‌رسانی در آن‌ها است. در کنار این دو مورد، باید منتظر تیره شدن نوک سینه یا خروج مایع غلیظی به نام کلستروم از آن بود.

 

برای رفع تغییرات مربوط به پستان در دوران بارداری، باید نکات زیر را در نظر گرفت:

 

  • استفاده از گاز یا پارچه کتان در داخل سینه بند برای جذب مایع
  • تغییر اندازه سینه بند متناسب با تغییر سایز پستان
  • استفاده از سینه بند‌های ساخته شده از الیاف یا کتان
  • بکارگیری سینه بند‌های سازگار با پوست بدن
  • استفاده از سینه بند فقط در شب
  • شستن سینه با آب گرم و کمی صابون

 

 

تکرر ادرار

یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری‌ها در سه ماهه اول بارداری، تکرار ادرار است. چون در این دوران، رحم و جنین به مثانه فشار وارد می‌کنند. البته در سه ماهه سوم قبل از زایمان و زمانی که سر کودک در لگن قرار دارد، باید منتظر چنین عارضه‌ای بود.

 

برای رفع چنین مشکلی باید از لباس‌های زیر مناسب استفاده کرد. پوشیدن شلوار و جوراب شلوار‌های تنگ و اندامی، باعث تشدید چنین مشکلی می‌شود. البته ادرار توام با خارش و سوزش، از نشانه‌های عفونت بوده و نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

 

استفراغ شدید بارداری

تغییرات هورمونی بدن در دوران بارداری، باعث تهوع و استفراغ می‌شود. این مشکل طبیعی در اوایل دوران بارداری بسیار شایع است. چون جنین در حال تطابق با سطوح هورمونی بالاتر است. در اغلب موارد تهوع و استفراغ تا ۴ ماه ابتدایی از بارداری وجود داشته و سپس متوقف می‌شود. اما برخی از مادران تا اتمام بارداری با چنین مشکلی روبرو هستند.

 

حالت تهوع بیشتر در صبح تشدید می‌شود که دلیل اصلی آن، عدم مصرف غذای کافی یا خالی بودن معده در این ساعت از روز است. به همین دلیل است که این شرایط بدنی در بین بانوان باردار، به «بیماری صبحگاهی» معروف است.

 

توصیه‌های لازم:

  • مصرف میان وعده‌های سرشار از پروتئین، قبل از رفتن به رختخواب
  • آرام خوردن غذا و جویدن آن به اندازه کافی
  • نوشیدن جرعه جرعه‌ای مایعات در طول روز
  • مشورت با پزشک قبل از دریافت ویتأمین B۶
  • اجتناب از خوردن مواد غذایی تند، چرب و سرخ شده
  • خوردن مواد غذایی خشک مانند غلات صبحانه، کلوچه
  • افزایش تعداد وعده‌های روزانه و خوردن در حجم کمتر
  • نوشیدن آبمیوه‌های خنک مانند انگور و سیب

 

در دوران بارداری به چه دکتری مراجعه کنیم؟

یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی زنان، دوران بارداری است که در این دوران خانم‌ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند‌. در این دوران خانم‌ها ممکن است با بیماری‌ها و مشکلات زیادی رو به رو شوند که در صورت تشدید، لازم است حتماً به پزشک مراجعه کنید. برای مراجعه به پزشک می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکتردکتر استفاده کنید.

تشخیص و درمان اختلالات سیستم تولید مثل زنان، مشاوره جنسی و بارداری، تخصص دکتر زنان و زایمان است. از مهم‌ترین وظایف دکتر زنان می‌توان به مراقبت‌های پیش و بعد از زایمان، مراقبت‌های پس از زایمان، مدیریت درد زایمان و مشاوره باروری اشاره کرد. متخصص زنان و زایمان به درمان بیماری‌هایی مثل عفونت‌های زنان، اندومتریوز، پولیپ رحم، فیبروم رحم، پره‌اکلامپسی، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک می‌پردازد. در صورت ابتلا به این بیماری‌ها، برای اخذ نوبت دکتر زنان می‌توانید از نوبت دهی دکتر زنان و زایمان در سایت دکتردکتر drdr.ir استفاده کنید.

برگرفته از مجله سلامت دکتردکتر (https://drdr.ir/mag/common-diseases-pregnancy/)

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه