اخبار داغ

استاد دانشگاه محقق اردبیلی:

درس‌های عاشورا در مکتب اسلام جاری است

درس‌های عاشورا در مکتب اسلام جاری است
استاد دانشگاه محقق اردبیلی گفت: قیام عاشورا درس‌های بزرگی به بشریت داد و این درس‌ها و آموزه‌ها در مکتب اسلام جاری و اثرگذار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فرهاد ذوالفقار پور، استاد دانشگاه محقق اردبیلی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، به سؤالات خبرنگار ما در مورد فلسفه قیام امام حسین (ع) و راهپیمایی اربعین حسینی پاسخ داد که مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

دلایل و اهمیّت قیام حضرت سیدالشهدا (ع) و نتایج مهم این قیام ماندگار را در چه می‌بینید؟

حضرت سیدالشهدا با قیام خود در عاشورا درس‌های بزرگی نه نتها به مسلمانان بلکه به کل بشر داده است و اولین درس این است که علاوه بر اعتقاد به خدا باید به خدا اعتماد خالصانه داشت.

دومین درس این است که اسلام محمدی و پیروی از ائمه و اصل ولایت‌فقیه گنجی است که برای حفظ و تداوم آن حتی جان، خانواده، یاران و همراهان پاک و مخلص و صادق امام ارزش نثار را دارد و این در نتیجه اعتقاد به همراه اعتماد خالصانه به وعده‌های الهی حاصل می‌شود و این درس را شهدای انقلاب و دفاع مقدس و شهدای مقاومت با نثار جانشان عملیاتی کردند.

سومین درس این است که اگر یکی از چراغ‌های اصول‌دین و فروع دین در باور و اعتقادمان خاموش باشد یا کم‌فروغ، اعتماد به خدا را در قلب‌ها متزلزل خواهد کرد و در پیچ‌های تاریخی ما را از قطار مکتب الهی ولایت و امامت پیاده خواهد کرد.

چهارمین درس این است که مؤمن باید توان و اراده ایثار از جان و مال، توان و اراده استدلال در دفاع از دین و تبیین عظمت گنجینه معارف الهی را داشته باشد و این مؤمن را زیبا و تسخیرکننده و محبوب قلب‌ها می‌کند و ما این را در خطبه‌های امام حسین (ع) و حضرت زینب (ع) به‌وضوح می‌بینیم.

پنجمین درس این است که اگر در پیروی و دفاع از امامت ولایت و دین خدا تشکیلاتی و منسجم عمل نکنیم دیریازود از اردوگاه ولایت و ائمه خارج یا خارجمان خواهند کرد.

 درس ششم این است که ایثار جان و مال، خانواده و همراهان و با میل خود آنها در راه خدا هرگز شکست نیست؛ بلکه طبق وعده‌های الهی یک پیروزی و کسب عزت بی‌نهایت است.

هفتمین درس برائت از ظالم و دفاع از حق است که اهمیت آن نیاز به توضیح ندارد.

هشتمین درس این است که سلامت فکری و فرهنگی، عبادی و اعتقادی و اعتمادی بر پایه اصول و فروع اسلام تنها ضرورت عظمت و معنابخشی زندگی و زیبا شدن محیط زندگی و سرزمین زیستی است.

نهمین درس که آن را در پیاده‌روی‌های اربعین حسینی و عاشورایی می‌بینیم این است که مکتب ائمه پایه‌های محکم یک اندیشه قوی تمدن‌ساز و افتخارآفرین برای بشر را دارد و این مکتب همه پیشران‌های لازم برای تمدن‌سازی عظیم را در دست ما قرار داده است و ما می‌بایست آنها را عملیاتی کنیم و دنیا تشنه این معارف است.

 درس دهم  این است که دشمنان اسلام عظمت پیشران‌های نهفته در مکتب سیدالشهدا را در پیاده‌روی‌های اربعین و عاشورای حسینی خیلی بیشتر از ما مشاهده می‌کنند و این راهپیمایی و راهپیمایی‌های مردم ایران در مناسبت‌های دیگر را نمایش و صدای زایش یک تمدن بزرگ اسلامی با محوریت رهبری و ولایت از ایران می‌بینند و به این دلیل کشورهای غربی و استکباری ترس از اوج‌گیری این تمدن با محوریت ایران را دارند و دائم سخنگوهایشان دلیل نگرانی خود از هر فعالیت تمدن‌سازی ایران اسلامی را ابراز می‌دارند و آن را دلیل تحریم‌های ظالمانه ایران بیان می‌کنند.

چرا اعتماد به خدا را مهم‌ترین و اولین درس از قیام سیدالشهدا می‌دانید؟

اگر به خدا اعتماد داشته باشی به تمام وعده‌های الهی در قرآن کریم هم اعتماد خواهی داشت و نثار جان و مال هم در راه خدا شیرین و زیبا خواهد بود و زیبایی زندگی در داخل دایره اصولی که خدا ما را به آن فرمان داده در اثر اعتماد به خدا به مرحله مشاهده و لمس خواهد رسید و امام حسین علاوه بر اعتقاد به خدا اعتماد خالصانه به خداوند داشت و اعتماد به اینکه هرچه برای کسب رضایت خدا نثار کنی و انجام بدی پاداش بسیار از خداوند خواهی گرفت و اعتماد به خداوند است که حلقه آخر اتصال انسان به باری‌تعالی است. این اعتماد در اثر اعتقاد کلامی، قلبی، فکری و عملی یعنی هر عملی را برای کسب رضایت الهی انجام بدی و خدا را مدنظر داشته باشی، حاصل می‌شود.

چرا از اسلام ناب محمدی و پیروی از ائمه و از اصل ولایت، به‌عنوان گنج یاد می‌کنید؟

قیام سیدالشهدا نشان داد که ایثار جان و مال و حتی خانواده چه جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در حفظ و حراست از نظام اسلامی دارد و اگر این قیام نبود معلوم نبود بشر در کجای تاریخ و چگونه سرگردان بود.

چرا در درس‌گرفتن از قیام سیدالشهدا روی روشن بودن چراغ‌های اصول‌دین و فروع دین در باور و اعتقادها تأکید دارید؟

قیام امام حسین نشان داد کسانی که در مقابل امام حسین ایستادند و صف‌آرایی کردند هر چند که چراغ نماز و حج و روزهٔ در ظاهر پرفروغی داشتند؛ ولی چراغ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و برائت از ظالم و دشمنان خدا و حمایت از مظلوم خاموش یا کم فروغی داشتند و به خدا اصلاً اعتماد نداشتند و در ظاهر فقط از خود اعتقاد کلامی نشان می‌دادند.

 

درس‌های عاشورا در مکتب اسلام جاری است

 

این قیام سیدالشهدا نشان داد خاموش بودن یکی از این چراغ‌ها اصول و فروع دین بالاخره مؤمن را هم از قطار مکتب الهی و ولایت پیاده خواهد کرد و شخص تا به خود آید در پیچ‌های تاریخی در صف نافرمانان مکتب امامت و ولایت قرار می‌گیرد حتی اگر نامه دعوت و حمایت امضا کرده باشد.

به تشکیلاتی عمل‌کردن در پیروی و دفاع از ولایت و امامت اشاره کردید می‌توانید اهمیت آن را بیشتر توضیح دهید؟

قیام سیدالشهدا و جنگ امام علی با معاویه نشان داد اگر در دفاع از مکتب آسمانی ولایت تشکیلاتی عمل نکنیم یک پیروزی آشکار حتی در سرزمین مقدس و وعده‌داده‌شده را تقدیم انسان‌های ناپاک و ستمگر و ظالم خواهیم داد و دیگر توبه و ندامت هم فایده‌ای نخواهد داشت و این ندامت و توبه بی‌فایده را در قیام‌های مؤمنین بعد از واقعه عاشورا می‌بینیم. امروزه به برکت وجود رهبری تشکیلات مقاومت در منطقه شکل‌گرفته و این از درس‌های بزرگ قیام امام حسین است و بر هر مؤمنی واجب است به هر طریقی با کمک‌کردن به این محور مقاومت در عملیاتی‌کردن این درس شرکت نماید.

اشاره داشتید که پیاده‌روی اربعین حسینی نمایش و صدای زایش یک تمدن بزرگ اسلامی با محوریت رهبری و ولایت از ایران است و اینکه نمایش عظیم در آشکارسازی اندیشه تمدن‌سازی عظیم مکتب ائمه است و این مکتب همه پیشران‌های لازم برای تمدن‌سازی را دارد. شما عکس‌العمل غرب در مشاهده این پتانسیل پیشران تمدنی در پیاده‌روی اربعین حسینی را در آینده چگونه می‌بینید؟

به نظر من غرب و در رأس آن آمریکا و انگلیس در نهایت از کوچک‌نمایی این عظمت نهفته در راهپیمایی اربعین حسینی و انکار و عدم باور به قدرت تشکیلات مردمی محور مقاومت دست برخواهد داشت و دلیل اخراج و طردشدن از منطقه را حمایت غرب از رژیم اشغالگر خواهد دانست و دست از سنگ‌اندازی و تضعیف آشکار و تعرض و آسیب‌زدن به جریان اوج‌گیری این تمدن دست برخواهد داشت و تسلیم اراده مردم منطقه خواهد شد و مردم منطقه و به‌خصوص فلسطین پیروز و سربلند از این مقاومت بیرون خواهند آمد و همه اینها را مدیون درس‌های بزرگی هستیم که بر پایه قیام عاشورا و در مکتب امام و رهبری عظیم ایشان آموخته‌ایم و بالاخره مردم منطقه شاهد خواهند بود که دیگر هیچ کشوری توان آسیب‌زدن و جلوگیری از زایش تمدن بزرگ اسلامی در منطقه را نخواهند داشت یعنی نخواهند توانست کوچک‌ترین آسیبی به اوج‌گیری این تمدن بزنند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه