اخبار داغ

«کردتودی» گزارش می‌دهد؛

پرورش قوچ و میش ارمنی در مسیر توسعه

پرورش قوچ و میش ارمنی در مسیر توسعه
یکی از مهم‌ترین جاذبه گردشگری و توریست علمی در منطقه بیجار، سایت پرورش قوچ و میش ارمنی است که در مسیر توسعه قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، شهرستان بیجار باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی که دارد، ظرفیت‌های بکر و خدادادی زیادی دارد که می‌توان به‌سادگی از آن ایجاد اشتغال و درآمدزایی کرد، تنها یک همت نیاز دارد و پشتکار، سایت پرورش قوچ و میش ارمنی در بیجار گروس، فرصت بسیار محترمی است برای توسعه اقتصادی و گردشگری، به ویژه گردشگری علمی و پژوهشی، منطقه‌ای که متأسفانه هیچ امکانات رفاهی و خدماتی ندارد.

در هر کجای دنیا که یک زیستگاه طبیعی با حیوانات وحشی وجود داشته باشد، به سرعت در اخبار داغ قرار می‌گیرد تا هم ضمن جذب گردشگر تبلیغ شده باشد و هم فرصت بی‌نظیر سرمایه‌گذاری و ایجاد زنجیره‌های مرتبط به آن متوجه موضوع باشند.

از جمله بهترین و آرام‌ترین حیوانات وحشی که هم زندگی اجتماعی زیبایی دارد و هم با انسان ارتباط خوبی برقرار کرده است، قوچ و میش ارمنی است که در محوطه بسیار مناسب، اکوسیستم عالی و زیستگاه مناسب برای زاد ولد که چرخه طبیعت هم با وجود حیوانات و پرندگان شکاری در سطح اعتدال چرخه طبیعت قرار دارد.

آنچه که این موضوع سایت پرورش قوچ و میش ارمنی برای ما مورد اهمیت قرار داده است، ابتدا هم‌جواری مناسب سایت با آثار تاریخی قلعه و پل صلوات آباد بخش مرکزی است و دوم زیرساختی که به واسطه منطقه روستایی در این محدود وجود دارد که هم ظرفیت آزمونه گردشگری دارد و هم اگر بخش خصوصی اهدافی در زمینه زنجیره بوم‌گردی و تهیه و ارائه محصولات خانگی و بومی داشته باشد، تازه یک‌قدم از هزاران قدمی که می‌شود در این منطقه برداشت، به جلو حرکت کرده‌ایم.

از قلعه تاریخی و متأسفانه روبه تخریب صلوات آباد که به عصر صفویه برمی‌گردد در خبرگزاری «کردتودی» منتشر شد؛ ولی گویا گوشی برای شنیدن و فکری برای خلاقیت وجود ندارد، نوعی تکرار و روزمرگی گریبان‌گیر این منطقه و جامعه شده است.

ضجه‌های گردشگری بیجار چه در منطقه صلوات آباد و چه مساجد تاریخی و آثار طبیعی منطقه، اگرچه در جلسات مهم گردشگری استان و شهرستان بیجار طرح و تصمیم‌گیری می‌شود، ولی هنوز هیچ اقدام مناسب و درست برای حفظ، نگهداری و بهره‌برداری از آن در دست اجرا قرار نگرفته است.

 *حفظ بانک ژن‌شناختی قوچ و میش ارمنی

سید علی‌اصغر هدایت‌زاده رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان بیجار گفت: یکی از علل بهره‌برداری از سایت پرورش قوچ و میش ارمنی در شهرستان، در ۲ فاز ۲۰ هکتاری حفظ بانک ژنتیکی این گونه با ارزش در منطقه است که از سال ۱۳۸۶ تا امروز توانسته است به درسی به این هدف مهم برسد.

وی افزود: این ۲ گونه جانوری که ویژگی‌های منحصر به فردی دارند، نیازمند مکانی بودند که ابتدا بتوانند در آن احساس امنیت و تغذیه مناسب داشته باشند و سپس با افزایش این حس زندگی، بتوانند به تولید مثل پرداخته تا این ژن‌شناختی اصیل در سایت حفظ شود و قابل تکثیر باشد.

رئیس اداره محیط زیست بیجار ادامه داد: همین موضوع حفظ ژن‌شناختی اصیل توانسته است که در بحث جذب گردشگری در بحث اکوتوریسم است، چنین ظرفیتی بدون شک یکی از بهترین موضوعات تحقیقاتی برای دانشجویان محسوب می‌شود که قابلیت افزایش توسعه و گسترش دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در سایت تکثیر و پرورش، گونه‌های قوچ و میش ارمنی و همچنین آهو در حال پرورش هستند، اظهار کرد: تحقیقات و مطالعات دانشجویی با توجه به تنوع زیستی این حیوانات، از جمله ظرفیت‌هایی است که با حمایت محیط زیست می‌تواند به دستاوردهای بزرگی نزدیک شد.

هدایت‌زاده ادامه داد: تقویت زیرساخت مورد نیاز تأمین رفاه محققان و دانشجویان در این منطقه نیاز مهمی است که با توجه به برخی از اقدامات اساسی در جاده، تأمین امنیت منطقه و ساختمان‌های نگهبانی جدید، می‌توانیم در صورت حمایت مالی دولت و مشارکت بخش خصوصی، سایر نیازهای اقامت و محل بحث و گفتگو را به مرحله اجرا درآورد.

وی با اشاره به اینکه سایت تکثیر و نگهداری قوچ و میش ارمنی در کشور جز بهترین مراکز پرورش است، اظهار کرد: در حال حاضر ساختمانی سه‌طبقه به همین منظور و بخشی هم برای نگهبانی و دید زنی شبانه با دوربین‌های ویژه در مرحله اجرا است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان گفت: سایت پرورش قوچ و میش ارمنی در مجاورت آثار تاریخی و روستای نزدیک منطقه، یک بسته گردشگری می‌تواند طراحی و حمایت شود که هم توانایی معرفی محیط زیست شهرستان فراهم می‌شود و هم ظرفیت بوم‌گردی در این منطقه تقویت می‌شود.

کردتودی، آنچه که در خصوص ظرفیت‌های گردشگری بیجار تاکنون منتشر شده است، تنها به بخشی از مواردی جزئی و تا حدودی مورد توجه قرار گرفته است، باید به این نکته دقت کنیم که برخی از ظرفیت‌ها و مواهب اللهی در این دیار هنوز گمنام مانده‌اند و در چشم مردم یک مورد عادی و غیر جذاب به شمار می‌رود.

در ساده‌ترین موضوعی که می‌توان به موضوع منطقه صلوات آباد اشاره داشت، عدم پرورش ماهی در قفس یا استخر است، بسیاری از مردم بیجار برای جاذبه پیش‌پاافتاده ماهی کباب به مریوان و سروآباد مسافرت می‌کنند، همان ماهی که بهترین طعم و مزه آن در قم‌چقای بیجار پرورش می‌یابد و می‌تواند در کنار جمعیتی که به صلوات آباد می‌آیند، تهیه و ارائه شد.

سایت پرورش قوچ و میش ارمنی هم به علت عدم اطلاعیه مناسب چه در فضای مجازی و چه در سطح شهر، نتوانسته است آن‌چنان در نظر مردم مورد توجه قرار گیرد و علت اصلی عدم این استقبال، کمبود امکانات رفاهی و تفریحی در این محدود است.

همین قلعه تاریخی صلوات آباد هم که در نوع اثر تاریخی به‌جامانده توجهی به آن نشده است و در بی‌رحمی زمانه و تاریخ، رنگ تخریب به خود گرفته است، شاید یک دهه دیگر این ظرفیت و زیر ساخت خدادادی وجود نداشته باشد و آیندگان از آن به‌عنوان خاطره تلخ مدیریتی یاد کنند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه