اخبار داغ

سوالات بیماران در مورد فیستول و مصاحبه با دکتر علیرضا زارعی

سوالات بیماران در مورد فیستول و مصاحبه با دکتر علیرضا زارعی
فیستول های مقعدی کانال ها یا اتصالات کوچکی هستند که بین مقعد و پوست خارجی نزدیک مقعد ایجاد می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فیستول های مقعدی کانال ها یا اتصالات کوچکی هستند که بین مقعد و پوست خارجی نزدیک مقعد ایجاد می شوند. انسداد یا ملتهب غدد مقعدی در داخل مقعد می تواند منجر به عفونت و آبسه آنورکتال شود. گاهی اوقات، آبسه مقعدی به خودی خود تخلیه می شود یا ممکن است نیاز به تخلیه با جراحی داشته باشد. پس از تخلیه آبسه، آن قسمت ممکن است به طور کامل بهبود یابد. اگر زخم باقی بماند یا عود کند، این ظن را ایجاد می‌کند که یک دستگاه فیستول پایدار زیرین بهبود نیافته، تشکیل شده است.

 

اغلب، فیستول مقعدی از عفونت غده مقعدی ایجاد می شود. در اقلیت موارد، فیستول ممکن است در شرایط بیماری التهابی روده (به عنوان مثال: بیماری کرون)، یا پس از ضربه، جراحی یا پرتودرمانی در نزدیکی مقعد ایجاد شود.

طی مصاحبه ای با جناب دکتر علیرضا زارعی، صاحب کلینیک زارعی، گفتگویی حول سوالات متداول بیماران درباره این بیماری داشتیم. 

سوالات متداول ما و پاسخ های جناب دکتر علیرضا زارعی:

دکتر درمان قطعی فیستول مقعدی بدون جراحی چیست؟

البته که میتوان فیستول مقعدی را به روش های متعددی درمان کرد. اما قطعی ترین روش ها برای درمان موفق این بیماری، از گذشته تا کنون عمل جراحی فیستول و لیزر فیستول مقعدی بوده اند. طی چندین سال اخیر، درمان فیستول با لیزر به طور قابل توجهی از روش های عمل جراحی پیشی گرفته و بیماران مشتاق هستند که طی عمل با این روش درمان شوند.

یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده عمل لیزری، انتخاب قطعی بیماران باشد، این است که به صورت سرپایی و بدون بیهوشی انجام میشود. از طرفی دیگر احتمال عود آن هم نسبت به عمل جراحی کمتر است.

به این گونه است که از هر 10 بیماری که به کلینیک زارعی مراجعه می کنند، 9 نفر آنها خواستار لیزر فیستول خود هستند.

علت بوجود آمدن فیستول مقعدی چیست و چه عاملی خطرناک تر است؟

قطعا آبسه مقعدی در 90% مواقع هم علت اصلی فیستول بوده و خطرناک ترین عامل است. اما همیشه نه. 

خطرناک ترین عامل مرتبط با فیستول مقعدی، خطر عفونت و عوارض بالقوه ناشی از شرایط زمینه ای است، به ویژه اگر مربوط به بیماری های التهابی روده باشد. در صورت عدم درمان، فیستول مقعدی میتواند منجر به موارد زیر شود:

  • عفونت مزمن
  • تشکیل آبسه
  • سپسیس (یک پاسخ سیستمیک شدید به عفونت)
  • عوارض مربوط به عملکرد روده

برای افرادی که علائم فیستول مقعدی دارند، مانند درد، تورم یا ترشح مداوم، بسیار مهم است که به دنبال معاینه پزشکی و درمان برای جلوگیری از این عوارض باشند.

آیا فیستول به خودی خود خوب میشود؟

خیر. فیستول مقعد یک بیماری عفونی است. در حالی که برخی از فیستول های کوچک ممکن است به طور موقت بسته شوند، اغلب عود می کنند یا بدون درمان علامت دار باقی می مانند. در اینجا چند نکته کلیدی در مورد بهبود فیستول مقعدی وجود دارد:

  • طبیعت مزمن: بیشتر فیستول های مقعدی مزمن تلقی می شوند و برای بهبودی مناسب نیاز به مداخله پزشکی دارند.
  • شرایط زمینه ای: اگر فیستول با شرایطی مانند بیماری کرون یا سایر بیماری های التهابی روده همراه باشد، ممکن است بدون پرداختن به مشکل زمینه ای ادامه یابد یا بدتر شود.
  • گزینه های درمانی: مداخله جراحی اغلب برای دستیابی به بهبودی کامل ضروری است. این ممکن است شامل روش هایی برای باز کردن فیستول باشد که به آن اجازه می دهد تا از داخل به بیرون بهبود یابد، یا سایر تکنیک های جراحی بسته به پیچیدگی فیستول.

آیا فیستول باعث سرطان میشود؟

فیستول به خودی خود مستقیماً باعث سرطان نمی شود. با این حال، التهاب و تحریک مزمن مرتبط با انواع خاصی از فیستول ها، به ویژه آنهایی که ناشی از بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون هستند، می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها مانند سرطان کولورکتال را افزایش دهد.

نظارت و مدیریت هرگونه بیماری زمینه ای که ممکن است منجر به فیستول شود و در صورت داشتن نگرانی در مورد علائم یا خطرات مرتبط با فیستول، به دنبال مشاوره پزشکی است. معاینات منظم و درمان مناسب می تواند به کاهش خطرات احتمالی کمک کند.

دوران نقاهت بعد از عمل فیستول چقدر است؟

اکثر افراد 1 تا 2 هفته پس از جراحی می توانند به سر کار و روال عادی خود برگردند. احتمالا چند هفته تا چند ماه طول می کشد تا فیستول شما به طور کامل بهبود یابد. دوران نقاهت در حقیقت بستگی به اندازه فیستول شما و میزان ناحیه جراحی شما دارد.

مهم است که بیماران بتوانند چند روز پس از عمل جراحی استراحت کنند. در این مدت، آنها باید اجازه دهند بدن خود بهبود یابد و از نشستن یا راه رفتن بیش از حد خودداری کنند. ما به تمام بیماران پیشنهاد میکنیم که بعد از عمل جراحی فیستول یا لیزر، حتما لباس های گشاد و نخی بپوشند تا هوا در ناحیه عمل شده جریان داشته باشد.

درباره کلینیک زارعی بدانید

دکتر علیرضا زارعی متخصص جراح عمومی هستند و ایشان با بیش از 26 سال سابقه درمان تخصصی بیماریهای نشیمنگاهی به کمک بیماران میپردازند. مرکز تخصصی کلینیک زارعی؛ درمان بیماری های نشیمنگاهی شامل بواسیر(هموروئید)، شقاق مقعدی، کیست مویی، فیستول و کیست مویی از سال 1391 فعالیت خود را زیر نظر دکتر علیرضا زارعی به طور تخصصی آغاز کرده و با استفاده از جدیدترین روشهای درمانی و بروزترین تجهیزات و به همراه کادر پزشکی مجرب موفق به درمان بیش از 100.000 بیمار گردیده است. مزیت این مرکز استفاده از لیزر و روش های نوین درمانی می باشد که بدون نیاز به بستری و دوران نقاهت طولانی در کمتر از نیم ساعت مراجعه کنندگان درمان و به زندگی عادی خود باز میگردند.

شماره های تماس این کلینیک:  ۰۹۹۱۸۹۵۴۰۹۱   -   ۰۲۱۸۸۶۵۸۴۲۶

آدرس کلینیک: تهران، ابتدای خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، پلاک 14، طبقه 5 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه