انقلاب راهسازی در پهناورترین استان کشور محقق شد؛
بزرگراههای سیستانوبلوچستان در مسیر پیشرفت و توسعه
احداث راههای مواصلاتی اعم از آزادراهها، بزرگراهها، راهآهن و... یکی از مهمترین شاخصههای توسعهیافتگی است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از پایگاه خبری «عصرهامون»، امروزه توسعه بزرگراهها بهعنوان یکی از عوامل دخیل در حومهنشینی جمعیت و کاهش تراکم جمعیت شهرهای مرکزی در جهان مطرح است.
سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور دارای شبکهای عقبافتاده و محروم از راههای مواصلاتی توسعهیافته است که این امر با وجود ظرفیتهای اقتصادی مهم در این استان نظیر برخورداری از تنها بندر اقیانوسی ایران و مرزهای طولانی سبب شده جایگاه استان در اقتصاد تجاری و بازرگانی کشور ضعیف باشد.
در دولت سیزدهم برای توسعه و ساخت بزرگراه در این استان اقدامات و برنامههای خوبی در نظر گرفته شده است تا محرومیت استان در زمینه بزرگراه را رفع کند.
عطا اله اکبری، مدیرکل اداره کل راه و شهرسازی در گفتگو با عصرهامون بیان کرد: متوسط ساخت بزرگراه در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل در دولت سیزدهم از ۱۶ کیلومتر در سنوات گذشته به بیش از ۶۵ کیلومتر ارتقا یافته است.
وی ادامه داد: در این راستا شاهد هستیم در حوزه شهرهای تحت پوشش این اداره کل از سال ۸۴ تا سال ۱۴۰۰ تنها ۲۴۶ کیلومتر بزرگراه ساخته شده بود درحالیکه طی سه سال اخیر از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ باهدف کمک به توسعه شتابان این خطه با رشد قابلتوجه حدود ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه به همراه چهار پل بزرگ احداث شده و به بهرهبرداری رسیده است.
برقراری نخستین ارتباط بزرگراه بین شهرهای سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم
اکبری مدیرکل راه و شهرسازی بیان کرد: همچنین به همت دولت سیزدهم نخستین ارتباط بزرگراهی بین شهرهای استان در مسیر زاهدان - نصرتآباد برقرار شد و تا پایان سال جاری نیز دومین شهر یعنی زابل - زاهدان به طور کامل بهصورت بزرگراه به هم متصل خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنان در تداوم این حرکت در حال حاضر عملیات ساخت ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل در حال انجام است که تلاش میشود با وجود مشکلات متعدد از جمله بدهیهای کلان به پیمانکاران تا پایان سال حدود ۸۰ کیلومتر آن به بهرهبرداری برسد.
اکبری افزود: یکی از حوزههایی که توانسته در جذب اعتبارات ملی و وزارتخانهای موفق باشد، دوباندهسازی محورهای استان با اهتمام این اداره کل و با حمایتهای مقامات استانی و ملی است.
پل شیله از پروژه کمسابقه استان است
اکبری برای تأسیس پل بزرگ شیله بیان کرد: پل شیله به طول ۱۷۶ متر و با هشت دهانه ۲۲ متری همزمان با تعطیلات نوروزی باهدف تردد ایمن کاربران جادهای در مسیر ارتباطی زاهدان - زابل با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، معاونین استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان استانی بهرهبرداری شد.
وی ادامه داد: سرعت ساخت این پل مهم استان با اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال باتوجهبه محدودیتهای منابع مالی موجود در کشور کمسابقه است.
اکبری ساخت پل مهم شیله را بعد از پل نهران قدم بزرگی در تکمیل شبکه کریدور شمال - جنوب کشور دانست و افزود: این اداره کل در طول سه سال اخیر مصمم به تکمیل پلهای بزرگ و خاص در استان بوده بهطوری که پلهای ماشکید، افضلآباد، نهران و شیله با تلاش شبانهروزی این اداره کل یکی پس از دیگری در این مدت زیر بار ترافیک رفته است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان افزود: بدون تردید تحولی که با ساخت پل شیله در ارتباط زمینی این استان با پهنه جغرافیای اصلی ایران ایجاد خواهد شد میتواند نقش بسیار مهمی در روند توسعه اقتصادی استانی و ملی برعهده داشته باشد چرا که ساخت این بهعنوان عنوان بخشی از محور - بهار - میلک به نحو قابلتوجهی حملونقل زمینی را متأثر میسازد و از سوی دیگر موجب فراهمکردن زمینه ترافیک آرام در محور منتهی به شهر زابل و خروجی آن خواهد شد.
وی اذعان کرد: پروژههای تکمیل شده بزرگراهی به طول حدود ۷۵ کیلومتر و پل بزرگ شیله باارزش ۲۷ هزار میلیارد ریال بنا شد در سفر هیئت دولت به استان در هفتههای جاری افتتاح شود؛ اما دولت در استان و به دلیل تسهیل در سفر هموطنانمان و ایمنی ترافیک در تعطیلات نوروزی مقرر شد تا تاریخ افتتاح رسمی این پروژهها زیر بار ترافیک قرار گیرد.
اکبری تصریح کرد: ازآنجاییکه بندر چابهار به علت شرایط خوبی که نسبت به بندرعباس دارد و همچنین مزیت خاص ارتباط با کشورهای اطراف، صاحبان بار و شرکتهای حملونقل بینالمللی حتماً از کشور چین و هند کالاهایشان را به بندر چابهار منتقل خواهند کرد.
وی ادامه داد: تبدیل هر چه سریعتر راههای استان به بزرگراه در کنار خط ریلی این مسیر سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.
اکبری افزود: آمادهسازی زیرساختهای حملونقل زمینی در کنار سایر مسیرهای دریایی، ریلی و هوایی سرمایهگذاران بخش خصوصی و دولتی کشورهای همجوار را بیشتر برای حضور در سیستان و بلوچستان تشویق میکند.
وی در پایان گفت: سیستان و بلوچستان بهعنوان پهناورترین استان کشور دو اداره کل راه و شهرسازی در شمال و جنوب به مرکزیت زاهدان و ایرانشهر است.
ارسال دیدگاه