اخبار داغ

چایکاران داخلی در انتظار معجزه دولت؛

خرید تضمینی چای راهکاری برای برون رفت از بحران

خرید تضمینی چای راهکاری برای برون رفت از بحران
چند سالی است که بازار چای داخلی دچار نوساناتی شده و چایکاران را با مشکل نظیر عدم خرید تضمینی، به‌صرفه نبودن تولید با توجه به هزینه‌ها، آماده نبودن باغات چای و … روبه‌رو کرده و راه‌حل‌های موقتی دولت نیز تاکنون کارساز نبوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» چای ایرانی از قدیم‌الایام به طعم و عطر خوش معروف بوده و نوشیدن یک استکان چای تازه‌دم ماحصل چایکار ایرانی خستگی یک روز سخت کاری را از تن به در می‌آورد؛ اما چند سالی است که بازار این محصول دچار نوساناتی شده و چایکاران داخلی را با مشکل روبه‌رو کرده است.

 عدم خرید تضمینی، به صرفه‌نبودن تولید با توجه به هزینه‌ها، آماده نبودن باغات چای و…. از جمله مشکلات چایکاران است که با آن درگیر هستند و راه‌حل‌های موقتی دولت نیز تاکنون کارساز نبوده است.

 تخریب بازار چای به حدود دو دهه قبل بر می‌گردد

 محسن پیل‌بالا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» با بیان اینکه عمده مشکل بازار چای عدم فروش چای داخلی در بازار است، اظهار کرد: چای داخلی حدود ۳۰ درصد از نیاز کشور را تأمین می‌کند اما نمی‌توانیم آن را به قیمت تمام شده کارخانه بفروشیم.

 وی با اشاره به اینکه دلایل تخریب بازار چای به حدود دو دهه قبل بر می‌گردد، افزود: زمانی پیداکردن یک کیلو چای داخلی در کارخانجات کار سختی بود؛ اما با تصویب طرح اصلاح ساختار چای و سپردن امور این محصول از وزارت بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی مشکلات بخش چای داخلی آغاز شد.

 مدیر اتحادیه کارخانجات چای املش، ادامه داد: وزارت کشاورزی در امور بازرگانی تخصص نداشت و کارش توسعه بخش کشاورزی بود؛ لذا چای تولید داخل چندین سال در انبارها دپو شد و عملاً به بازار مصرف نرسید و سنواتی شد.

 این چایکار با بیان اینکه پس از سپردن امور چای داخلی به بخش خصوصی مشکلات همچنان به قوت خود باقی ماند، تصریح کرد: بخش خصوصی تخصصی در بازار چای نداشت و علاوه بر این توان مدیریت بازار داخل و بسته‌بندی و فروش و… در توانش نبود و حاصل این طرح نیز دپوی حدود ۲۰۰ هزار تن چای تولید داخل در انبارها شد.

بدهی میلیاردی ماحصل واگذاری چای به بخش خصوصی

 وی با بیان اینکه دولت در سال ۸۳ تصمیم گرفت دخالتی در بازار چای نداشته باشد و نتیجه آن نیز بلااستفاده ماندن بسیاری از باغات چای شد، افزود: در یک دوره امور چای داخل به تعاونی‌ها واگذار شد که نتیجه‌ای جز دپو چای و چندین میلیارد بدهی به بانک‌ها نداشت.

 پیل‌بالا با بیان اینکه در یک بازه زمانی تصمیم بر آن شد که به ازای هر ۱/۵ چای تولید داخل، مجوز واردات چای خارجی صادر شود، تصریح کرد: در این دوره کارخانجات چای کمی رونق گرفتند؛ اما سپس مشکلاتی نظیر افزایش قیمت دلار باعث شد قیمت چای خارجی افزایش زیادی داشته باشد و مردم به سمت مصرف چای داخلی رو بیاورند.

 وی ادامه داد: در ابتدای سال ۱۴۰۰ اوضاع نسبتاً خوبی در بازار چای داشتیم؛ اما از سال ۱۴۰۱ به بعد استقبال مردم از چای داخلی کمتر شد و علت آن نیز این بود که دولت وقت به دلیل تهاتر و مبادلات نفتی چای خارجی را وارد سبد کالای مردم کرد و ما همه مشتری‌های خود را به دلیل این اختلافات قیمتی از دست دادیم.

 اختلاف قیمت چای دبش با چای داخلی باعث تشدید بحران در بازار این محصول شده است

 این چایکار با بیان اینکه اختلاف قیمت چای دبش با چای داخلی باعث تشدید بحران در بازار این محصول شده است، بیان کرد: این بحران امسال خود را بیشتر نشان داده است.

 پیل‌بالا با اشاره به اینکه تولید امسال کارخانجات جای بر زمین‌مانده و نتوانستیم آن را بفروشیم، بیان کرد: امسال تنها حدود ۴۰ درصد از مطالبات چایکاران را پرداخت کردیم و مابقی هنوز مانده است.

 وی با بیان اینکه چایکاران عمدتاً تک‌محصول بوده و درآمد پایینی دارند و با توجه به هزینه‌های زندگی زیر خط فقر محسوب می‌شوند، بیان کرد: از دولت و همه مسئولین استدعا دارم برای حمایت از تولید ملی و چایکاران، حدود ۱۰ هزار تن از تولید ما را در سبد کالای مردم با یک‌سوم قیمت مشابه خارجی قرار دهند تا از این طریق هیچ‌کس در این چرخه متضرر نشود.

 ۴۷ درصد از معوقات چایکاران پرداخت شد

 اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون ۴۷ درصد از معوقات چایکاران پرداخت شده است، گفت: سازمان چای باید نظارت شدید روی خرید چای داخلی توسط کارخانجات داشته باشد.

 وی با اشاره به تعطیلی خودسرانه برخی از کارخانجات چای، بیان کرد: در خصوص تعطیلی کارخانجات چای و عدم خریداری چای از هیچ فردی نخواهم گذشت و فرمانداران باید به تک‌تک کارخانجات رفته و میزان چای تحویل گرفته شده، فروش رفته و میزان پرداختی‌ها را مشخص کنند؛ زیرا نباید به بهانه‌های مختلف از پرداخت مطالبات چایکاران و خریداری چای ممانعت به عمل آید.

استاندار گیلان با تأکید بر خرید برابر چای داخلی و خارجی، خاطرنشان کرد: اگر این امر رخ ندهد تخلفی آشکار است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه