اخبار داغ

لزوم ورود دستگاه های نظارتی به عملکرد بانک های قرض الحسنه

لزوم ورود دستگاه های نظارتی به عملکرد بانک های قرض الحسنه
مان بازرسی کل کشور چند ماه پیش طی نامه ای رسما به بانک قرض الحسنه مهر ایران هشدار داد که مطابق با بند ۲ بخشنامه ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰ بانک مرکزی، اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی قبل و یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی ممنوع است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ خبر کوتاه است ، سازمان بازرسی کل کشور چند ماه پیش طی نامه ای رسما به بانک قرض الحسنه مهر ایران هشدار داد که مطابق با بند ۲ بخشنامه ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰ بانک مرکزی، اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی قبل و یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی ممنوع است.
دکتر ستار شیرعالی معاون اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور در آن نامه به مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نسبت به اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی قبل و یا بعد از اعطای تسهیلات توسط این بانک هشدار داد.
در آن نامه معاون اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اقدام به ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه تحت عنوان صندوق حمایتی فرد حقیقی کرده، اظهار کرد: در این راستا فرد متقاضی در آن بانک در صندوقی تحت عنوان صندوق اجتماعی سپرده گذاری کرده تا در قبال سپرده‌گذاری انجام شده تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کند و این تسهیلات در حالی توسط بانک به متقاضی پرداخت می‌شود که سپرده متقاضی تا پایان تسویه تسهیلات در بانک مسدود و متقاضی تا تسویه کامل تسهیلات قادر به دریافت سپرده خود نخواهد بود و این امر مغایر با بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی به هر عنوان قبل و یا بعد از اعصای تسهیلات است.
همچنین تأکید شده که بانک موظف است در اقدام اصلاحی پول های بلوکه و مسدود شده مردم در قالب وام های حمایتی را به مردم برگرداند که متاسفانه نه تنها این اقدام رخ نداده بلکه از آن تاریخ تاکنون این بانک ، سپرده های صدها هزار نفر را مسدود کرده است .
همانگونه که ورود دستگاه های نظارتی همچون قوه قضاییه در مسائل کلان بانکی و اقتصادی راهگشا و موثر بوده است، انتظار می رود با ورود به این پرونده نیز پول های بلوکه شده مردم در این بانک نیز برای امرار معاش مردم رفع مسدودی گردد.
برخی معتقدند بانک قرض الحسنه مهر ایران که مجوز ورود به بازار بین بانکی را کسب کرده بود ، دقیقا بخشی از سپرده های مردمی را به محض مسدود شدن در بانک ، در بازارهای بین بانکی با سودهای بسیار بالا منتقل می کند.

پیش از انتشار صورت‌های مالی بانک قرض الحسنه مهر ایران، تصور نمی‌شد مدیران این بانک، با منابع و سپرده‌های متعلق به مردم، به این حجم از فعالیت‌های صرفا سودآوری روی آورده باشند که برخلاف تکالیف ذاتی آنها است و منابع خود را در بازار بین بانکی، بی سر و صدا به سایر بانک‌ها واگذار کرده باشند که بعضا جزو مجموعه‌های ناتراز اعلام شده‌اند.
طبق بررسی‌ها، بانک مذکور مسیر انحراف سپرده‌های مردم به سمت سودسازی بین بانکی را در حالی در دستور کار داشته که به جای پرداخت تسهیلات بیشتر ازدواج و فرزندآوری به اقشار نیازمند کشور، سمت و سوی خود را به بازار بین بانکی معطوف کرده است.

این اقدام به گونه ای است که با کسب چند همت سود توسط بانک قرض الحسنه مهر ایران در بازار بین بانکی، مسیر بانکداری قرض الحسنه از خدمات دهی به کسب سود منحرف کرده است که باید این روند اصلاح گردد.

انتشار این مطلب صرفا در راستای توجه دهی مسئولان به امر مهم قرض الحسنه صورت گرفته و‌در صورتی که توضیحی در این خصوص دارند  نیز آمادگی انتشار آن وجود دارد و البته ‌امیدواریم که هر چه سریعتر این مجموعه ها به رسالت اصلی خود برگردند.

 

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه