«کردتودی» گزارش میدهد؛
پسکوچههایی که پارکینگ شدند
حال روز شهر بیجار هر روز برای خود، سازی مینوازد و مدیرانی دارد که گویی در این شهر زندگی نمیکنند و با مشکلات این مردم روبهرو نمیشوند، انگار هیچگاه به خرید از مرکز شهر نمیروند و یا کاری شخصی در بانک و بازار و حتی اداره پست ندارند، زیر پوست شهر اخباری دیگر وجود دارد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، امروز در هفته پایانی شهریورماه هستیم و رفتهرفته بر حجم خودروها و مردم در خیابانهای منتهی به بازار و مرکز شهر بیجار افزوده میشود و ازآنجاییکه مسئولین مربوطه اصلاً به این نقطه از شهر سر نمیزنند و مراجعهای شخصی ندارند، از مسائل و مشکلات پیشروی خانوادهها بیخبر هستند.
موضوعی که به آن بیشتر باید توجه شود، عدم همخوانی فضای خیابانها یا بهتر است بگویم عرض خیابانهای اصلی شهر از فضای مناسبی برخوردار نیست و متأسفانه در زمانی که طراحی آن در دستور کار قرار داشته است، آیندهنگری برای تعریض آن محاسبه نشده است و امروز نه فضایی برای پیادهراه حاشیه خیابان وجود دارد و خود خیابان از یک استاندار درست پیروی کرده است.
مشکل این روزها و در آینده روزهای ترافیکی مدارس، مشکل پارکینگ بیشازپیش معضل اصلی شهروندان بیجاری خواهد بود، باتوجهبه اینکه در گزارشی پیشتر موضوع تجمع خدمات بانکی و اداری در مرکز شهر را عامل اصلی ترافیک اعلام داشتیم، امروز نبود فضای کافی برای پارکینگ خودرو هم به آن اضافه شده است.
مرکز شهر بیجار در حد فاصله خیابان توحید، آزادگان و تقاطع شهدا قرار دارد، نقطهای در این میان که در تقاطع این سه محور قرار دارد را میتوان از پر تردد ترین و ترافیکیترین محله در بیجار نام برد، زیرا بانکهای بزرگ با عنوان شعبه مرکزی، ارائه خدمات مالی و وجود دستگاههای خودپرداز، بازار سنتی و حتی مجتمعهای تجاری متعدد، ساختمان پزشکان و داروخانهها دقیقاً در این محدوده قرار دارند.
بیشترین تقاضای مردمی در این محدوده، هر روز در ساعات ۱۰ صبح تا ۱۴ ظهر و از ساعت ۱۶ تا ۲۰، خیابان آزادگان و تقاطع شهدا، نه جای پارک دارد و نه میتوان برای چند ثانیه توقف کرد، ترافیک خودروهای در این ساعات به حدی میرسد که مردم دیگر تحمل ندارند و باید گفت این مسیر، تنها معبر عبوری خودروهای اورژانسی نیز محسوب میشود که همواره در ترافیک گیر میکنند.
ترافیک مرکزی شهر بیجار در تابستانها و آغاز فصل سرد سال به بیشترین حد خود میرسد و هر چه به پایان سال هم نزدیک میشویم، بر حجم ورودی خودروها به این خیابان و تقاطع افزوده میشود، امّا هیچ خبری از اینکه مدیری برای ارائه راهکار یا ایجاد تحولی برای رفع مشکل نیست و مردم هم دیگر امیدی به حل مشکل ندارند و هر روز با این دردسر مدارا میکنند.
در کنار تجمع خدمات بانکی و بازار و درمان در این محدود، باید عنوان کرد که همین خیابانهای اصلی نیز از تعداد زیادی کسبه برخوردار است که هم بیشترین مشتری را دارند و هم خود صاحبان کسب و کار با خودرو و موتورسیکلت به محل کسب میآیند که جای پارک از قبل رزرو شده و کسی قرار نیست در آن محل پارک کند.
فروشگاههای بزرگ و حتی برخی از میوهفروشیها هم با تجاوز به حریم پیاده راه، برای خود حقی از خیابان هم در نظر گرفتهاند و با ایجاد موانعی در خیابان، عملاً فضای پارک خودروها را محدود، کوچک و سخت کردهاند و عملاً یک مغازه کوچک ۲ متری هم ۱۰ متر از پیاده راه را حق اشغال دارد و هم ۱۰ متر از بر خیابان را میتواند تصرف کند.
مردمی هم که برای تهیه مایحتاج اصلی زندگی یا انجام معاینات پزشکی و تأمین دارو و غیره به این محدوده از شهر بیجار میآیند، به اجبار وقتی با عدم فضای پارک مناسب در خیابان مواجه میشوند، در اولین فرعی وارد کوچهای میشوند و درست در مقابل درب منزل ساکنین پارک میکنند، چون پارکینگ مناسب در این شهر ۶۰ هزارنفری وجود ندارد.
بیش از ۸۰درصد ترافیک شهری بیجار مربوط به مسائل مالی و اعتباری است، خرید مایحتاج و حضور در مراکز خرید را میتوان در ساعات بعدازظهر هم تأمین و انجام داد، ولی وقتی برای انجام کارهای بانکی به این محل مراجعه میکنید، چارهای نیست که هم برای خرید وقت بزارید و هم سایر مایحتاج را خریداری کنید، در واقع همین زنجیره تقاضا باعث میشود که ساعات ترافیک و پارک خودرو افزایش یابد.
در گزارش دیگری به موضوع فصل تهیه ترشی و مزه زمستانی در شهر بیجار هم صحبت کردیم، همی موضوع هر ساله تکرار میشود و دقیقاً در ساعات اولیه صبح تا دم ظهر بیشترین ترافیک را به خود اختصاص داده و تنها کاری که در طول سالها به آن دقت شده است، ایجاد یک فضای خاکی در یک زمین بلا استفاده بهعنوان پارکینگ شده است که بیشتر از ۳۰ دستگاه خودروها نمیتواند در خود جای دهد.
جایی برای پارک نیست
مازیار رحمانی یکی از کسبه بازار بیجار میگوید: من در محله تخت زندگی میکنم و به علت دوری و فاصله زیاد با محل کسب و کار، مجبورم در تابستان موتورسیکلت و در همی فصل پاییز و زمستان از خودروی شخصی استفاده کنم، بازار اصلی بیجار پارکینگ ندارد و مجبوریم در خیابان مقابل مغازه مردم پارک کنیم که همیشه این راهحل ساده پیشروی شما نیست.
وی افزود: فضای برای پارکینگ در محدود بازار وجود ندارد و اصلاً برنامهریزی و طراحی نشده است، حدود ۲۰۰ کسبه در بازار، بیش از ۱۵۰ کسبه در حاشیه بازار و ۲۵۰ کسبه خرد و کلاً در محدوده خیابان اصلی، همه برای پارک خودرو مشکل دارند، حالا عدهای با هم از یک خودرو استفاده میکنند و یا در فصل خوب سال پیاده میایند، ولی جای پارک کمتر از ۲۵ دستگاه خودرو وجود دارد.
رحمانی ادامه داد: نمیتوان بازار سنتی را جابهجا کرد و متأسفانه مراکز تجاری بدون پارکینگ را هم نمیتوان به محل دیگری انتقال داد، فضای کافی هم در این محدود برای پارکینگ هست؛ ولی همتی نیست، پیاده راه بدون پارکینگ هم اجرای ناقص شده، همه این موارد دست به دست هم میدهد که پارک خودرو در بیجار معضل هر روزه بیجاریها باشد.
این شهروند بیجار گفت: پارکینگ این روزها جزء اصلی در زندگی محسوب میشود، اگر منزلی در شهر پارکینگ نداشته باشد، صاحبخانه کوچه را حق خود میداند که بهعنوان پارکینگ استفاده کند، حال این تعداد کسبه و بازاریان با تعداد قابلتوجهی از کارمندان بانک و ادارات این نقطه، وقتی پارکینگ بهاندازه کافی وجود نداشته باشد، به اجبار در کوچهها پارک میکنند که هر روز مسائل اجتماعی خود را دارد.
کوچهها شده پر از خودرو
حمید فرجوند یکی از ساکنین محله نزدیک به مرکز شهر بیجار میگوید: افزایش جمعیت شهرنشینی و مجوز شهرداری به افزایش تراکم ساختمانهای بلندمرتبه با فضای پارکینگ چهار تا پنج خودرو، فضای کوچه با اینکه باریک و کوچک است دیگر کشش ندارد که هم ساکنین در کوچه پارک کنند و هم مردمی که به بازار آمدهاند پارک کنند.
وی افزود: بسیاری از بیجاریها که به کوچهها و مسیرهای فرعی مرکز شهر آشنایی دارند، در این خیابانهای کمعرض که جای پارک وجود ندارد به کوچههای همجوار و نزدیک روی میآورند و عملاً در هر کوچهای دهها خودرو بدون سرنشین پارک شده است که هم برای تردد خودروهای عبوری مشکل آفرین هستند و هم برای ما ساکنین که قصد خروج از منزل را داریم.
فرجوند ادامه داد: هنگام اجرای طرح ورودممنوع در برخی از خیابانهای اصلی شهر بیجار، افزایش ترافیک خودروها در کوچهها خواهد بود و ضمن ایجاد مزاحمت برای ساکنین، ترافیک ورود از فرعی به اصلی را هم افزایش میدهد و متأسفانه فرماندار و شهردار به این نکته مهم توجه نمیکنند که ما ساکن کوچه هستیم نه نگهبان پارکینگ عمومی!
این شهروند بیجار گفت: پیش از اجرای طرح پیاده راه و حتی پروژههای تجاری در این محدود، بازار و بانکها بهتنهایی موجب افزایش ترافیک روزانه در این نقطه بودند و امروز که خیابان آزادگان به سمت میدان فاضل یکطرفه شده و عملاً یک سمت خیابان دیگر جایی برای پارک ندارد، معضل پارکینگ هر روز بر مسائل خود میافزاید.
خیابان یکطرفه درد را دوا نمیکند
خانم ملکی هم که در مجتمع تجاری این نقطه فعالیت دارد، میگوید: این مجتمع تجاری در خیابان یکطرفه قرار دارد، از طرفی هم به سمت پیاده راه و از سمت دیگر به خیابان اردلان غربی راه دارد، اوج ترافیک هم در ساعات ۱۱ تا ۱۴ و عصرها ساعت ۱۶ تا ۲۰ است، بهترین زمان کاسبی ما، مردم در ترافیک هستند.
وی ادامه داد: پلیس راهور هم برای کاهش خودروها، خیابان را یا مسدود میکند و یا خیابان اصلی آزادگان را طرح ترافیکی اجرا میکنند که این راهکار، ترافیک معابر فرعی را افزایش میدهد که هیچ دردی را نتوانسته دوا کند.
این کسبه ادامه داد: اگر پیش از اجرای پیاده راه، فکری برای تعریض خیابان اصلی شهر و همین خیابان میکردند، بهترین درمانی بود که شاید به فکر یک مدیر آیندهنگر میرسید.
وی با انتقاد از قدرت مدیریت شهری، شهرداران و فرمانداران بیجار، اظهار کرد: متأسفانه امروز رسیدن به کرسی قدرت، از قدرت آیندهسازی یک شهر مهمتر شده است، هرکسی با هر طریقی و ارتباطی غیردموکراسی، قصد دارد بر صندلی ریاست تکیه بزند، حالا این شهر فردای بدتر داشته باشد، اصلاً مهم نیست، چون شاید فردا نیاید، نباشند، نباشیم.
اجرای طرح پارکینگ بر عهده شهرداران است
ابوالقاسم الله مرادی، صاحب یکی از بزرگترین مرکز تجاری – پزشکی بیجار گفت: پیش از اجرای طرح تجاری در این منطقه، جلسات متعددی با شهرداری برگزار شد که به این نتیجه رسیدیم هزینه طرح و اجرای پارکینگ را به شهرداری به پردازیم تا این نهاد در آینده در محلی نزدیک به این خیابان، پارکینگ عمومی احداث کند.
وی افزود: کاسبها و پزشکان این مجتمع هم با مشکل پارکینگ روبهرو هستند و راهکاری هم سراغ نداریم، هر کسی صبح زودتر رسید، صاحب پارک خودرو در خیابان میشود.
این مالک مرکز تجاری – پزشکی اظهار کرد: اجرای فازهای دوم و سوم پیاده راه هم مورد اعتراض تمامی کسبه و بازاریان است و این اعتراض را بارها به فرمانداری اطلاع دادهایم، امّا بودجهای آمده و باید صرف موضوع شود.
وی با اشاره به اینکه طرح پلیس بیشترین ترافیک را در میدان فاضل گروسی و خیابان طالقانی اعمال کرده است، گفت: از هر کجایی که ورود خودرو را مسدود کنیم، بار ترافیکی به نقاط دیگر تحمیل میشود و عملاً مشکلی حل نمیشود، بلکه از جایی بهجای دیگر منتقل میشود.
الله مرادی گفت: ایجاد پارکینگ، تعریض خیابان و خروج بانکها و مدارس از این منطقه، میتواند تنها راه ممکن و دائمی چالش ترافیک باشد؛ ولی کو گوش شنوا!!
ارسال دیدگاه