اخبار داغ

بهرامی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

تأثیر کاهش فاصله قیمتی ارز نیما و دلار آزاد بر اقتصاد

تأثیر کاهش فاصله قیمتی ارز نیما و دلار آزاد بر اقتصاد
یک اقتصاددان با اشاره به لزوم حذف ارز تکلیفی گفت: این روند موجب حمایت از تولید داخلی شده درآمدهای آن می‌تواند در راستای افزایش خدمات به مردم هزینه شود.

عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در خصوص سیاست کاهش فاصله قیمتی بین ارز نیما و دلار آزاد و آثار آن بر اقتصاد کلان اظهار کرد: آقای همتی در دوره قبل هم سعی داشت همین سیاست را دنبال کند؛ ولی چون این فاصله قیمتی را کم گرفته بود در عمل موجب می‌شد که فرمول بازار آزاد از دست بانک مرکزی خارج نشود، پس این بار نیز سعی دارد فاصله قیمتی ارز نیمایی را در مقایسه با بازار آزاد کم کند تا در اثر این روند از برخی رانت‌ها جلوگیری شود.

چالش‌های سیاست‌گذاری ارزی در دولت سیزدهم

بهرامی ادامه داد: در دولت شهید رئیسی اتفاقی که افتاد این بود که فاصله این دو ارز به بیش از ۴۰ درصد رسید و بانک مرکزی هم اصرار داشت که نرخ ارز نیما از ۴۰ هزار تومان افزایش نیابد که این خود به‌تنهایی موجب می‌شد تا ورودی ارز نیمایی کاهش یابد و در مقابل تقاضای ارز افزایش پیدا می‌کرد و در عمل آن‌گونه که پیش‌بینی شده بود عمل نمی‌کرد و ارز آزاد بازار به واسطه تقاضا دیگر نوسان نداشت و همیشه روند افزایشی را نشان می‌داد.

وی افزود: البته باید متذکر شوم که آقای فرزین در روزهای اخیر گفته نرخ نیما نباید از ۴۷ هزار تومان فراتر رود که این موضوع احتمالاً با تصمیم وزیر اقتصاد در تناقض است و باید دید در این میان به چه نتیجه‌ای خواهند رسید؟

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: اگر نظر آقای فرزین اجرایی شود هزینه‌های دولت افزایش می یابد و در صورتی که نظر آقای همتی اجرا شود یک قدم در راستای نزدیک شدن به تک نرخی برداشته شده است.

بهرامی گفت: البته راهکارهای دیگری نیز می‌تواند مد نظر دولت باشد و دولت می‌تواند با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که به دارو تخصیص می‌داد و تقریباً دیگر بی معنا شده و یا حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی که برای خرید علوفه و برخی کالاهای اساسی از آن استفاده می‌کند کار را شروع کند و قانون هم که دست دولت را برای حذف این ارزها و واقعی کردن نرخ ارز باز گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه امروز ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید دارو و تجهیزات پزشکی در کشور را از میان برده است و ارز ۲۸ هزار تومانی هم موجب شده تا دولت به جای اینکه علوفه را از داخل کشور تهیه کند اقدام به واردات علوفه کند که این هم برخی صنایع کشاورزی در داخل کشور را نابود می‌کند که همین عملکرد امسال موجب شده برخی از کشاورزان حتی اقدام به برداشت علوفه هم نکنند، پس این ارز موجب شده تا واردات در اولویت تولید باشد که باید این روند متوقف شود.

راهکارهای اقتصادی برای مقابله با جنگ اقتصادی

این استاد اقتصاد با اشاره به اینکه در جنگ اقتصادی هستیم، گفت: دولت باید میوه را به جای واردات با ارز ارزان از داخل کشور تهیه کند و مد نظر داشته باشد که ارز ترجیهی به معنای تشویق واردات و ایجاد رانت است.

وی با اشاره به اینکه در دنیا جنگ تجاری رخ داده گفت: دولت باید تا صنایع دارویی بیشتر آسیب ندیده است ارز ترجیحی را حذف کند و به سمت تک نرخی شناور حرکت کند تا این عملکرد به عنوان ضربه گیر اقتصادی کاربرد داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این عملکرد نباید به صورت شوک و یکباره انجام شود گفت: دولت برای نتیجه گرفتن از این روند تا پایان سال وقت دارد و برخی هم که در مجلس معتقدند این کار موجب تورم می‌شود باید در نظر داشته باشند که اجناس با نرخ ترجیحی هیچ وقت به دست مردم نرسیده و است و مردم هم اکنون نیز اجناس را با سقف قیمت دلار آزاد دارند خرید می‌کنند که نظر آقای فرزین هم در راستای گفته همین نمایندگان است.

نیاز به حرکت به سمت نرخ ارز تک‌نرخی و پایدار

وی در پایان گفت: در بازار رانتی همیشه بدترین قیمت تبدیل به قیمت عمومی می‌شود پس بهتر است با کاستن از رانت درآمدهای دولتی را بالا برده و از این درآمدها در راستای صنایع مادر و افزایش خدمت رسانی به مردم استفاده شود و به نظرم اجرای چنین سیاست‌هایی ما را حد اقل به شرایط اقتصادی در سال ۱۴۰۰ باز می‌گرداند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه