اخبار داغ

حمایت شورای امنیت از یونیفل در لبنان پس از حملات رژیم صهیونیستی

حمایت شورای امنیت از یونیفل در لبنان پس از حملات رژیم صهیونیستی
پس از اینکه چندین پایگاه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان در بحبوحه درگیری‌های منطقه‌ای از سوی ارتش رژیم صهیونیستی مورد حمله قرار گرفتند، شورای امنیت سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی خواستار توقف حملات و احترام به یونیفل شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛در بیانیه‌ای که با اجماع تصویب شد، شورای امنیت ۱۵ عضوی روز دوشنبه همچنین از همه طرف‌ها - بدون نام بردن از آنها - خواست تا به ایمنی و امنیت پرسنل و اماکن ماموریت حافظ صلح سازمان ملل موسوم به یونیفل احترام بگذارند.

 

این شورا با تاکید بر حمایت خود از یونیفل و اهمیت این عملیات برای ثبات منطقه گفت: «نیروهای حافظ صلح و اماکن سازمان ملل هرگز نباید هدف حمله قرار گیرند.»

 

به گزارش رویترز، شورای امنیت همچنین خواستار اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ خود شد که در سال ۲۰۰۶ با هدف حفظ صلح در مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین به تصویب رسید. این شورا «نیاز به اقدامات عملی بیشتر برای دستیابی به این نتیجه را تشخیص داد»، اما جزئیاتی ارائه نکرد.

 

به گفته سازمان ملل، از زمان شروع عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در لبنان در اول اکتبر، مواضع یونیفل ۲۰ بار از جمله با شلیک مستقیم و حادثه روز یکشنبه که ۲ تانک اسرائیلی به زور از دروازه‌های یک پایگاه یونیفل عبور کردند، تحت تاثیر قرار گرفته است.

 

«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «پنج صلحبان در جریان این حوادث زخمی شده‌اند، از جمله یک صلحبان که با گلوله زخمی شده است. منبع این تیراندازی هنوز توسط یونیفل تایید نشده است.»

 

در ۲ هفته گذشته، رژیم صهیونیستی به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل گفته است که ۵ کیلومتر از «خط آبی» - خط مدنظر سازمان ملل متحد که لبنان را از اراضی اشغالی و بلندی‌های جولان اشغالی به دست صهیونیست‌ها جدا می‌کند - عقب بروند.

 

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در بیانیه‌ای خطاب به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت: «زمان آن فرا رسیده است که یونیفل را خارج کنید.» در پی آن «ژان پی‌یر لاکروآ» رئیس نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد روز دوشنبه تاکید کرد که نیروهای سازمان ملل جابجا نخواهند شد.

 

او پس از ارائه توضیحاتی به شورای امنیت پشت درهای بسته به خبرنگاران گفت روز سه‌شنبه با «دنی دانون» سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد دیدار خواهد کرد. لاکروآ افزود که سازمان ملل «به طور مداوم در حال بررسی وضعیت است و ما برای همه سناریوها برنامه‌ریزی اضطراری داریم.»

 

از سوی دیگر «رابرت وود» معاون سفیر ایالات متحده پیش از جلسه شورای امنیت به خبرنگاران گفت مهم است که یونیفل بتواند وظایف خود را انجام دهد.

 

شورای امنیت به یونیفل - تحت قطعنامه ۱۷۰۱ - اجازه داده است به نیروهای لبنانی در تضمین عاری بودن جنوب لبنان از «هرگونه پرسنل مسلح، دارایی و سلاح، غیر از موارد متعلق به نیروهای دولتی لبنان» کمک کند.

 

لاکروآ، با تاکید بر اینکه یونیفل نقش حمایتی داشته است، گفت: «ما باید در برابر هر سخنی مبنی بر اینکه اگر قطعنامه ۱۷۰۱ اجرا نشده، به این دلیل است که یونیفل آن را اجرا نکرده بایستیم. این هرگز وظیفه یونیفل نبوده است.»

 

ایالات متحده و فرانسه گفته‌اند که تقویت ارتش لبنان برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ بسیار مهم است.

 

همچنین «واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت: «یونیفل نمی‌تواند از خصومت‌ها جلوگیری کند. یونیفل در معرض خطر است و به خطر افتاده و یک طرف آشکارا پرسنل آن را تهدید می‌کند که غیر قابل قبول است.»

 

یونیفل همچنین بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ مجاز است - در صورت درخواست دولت لبنان - در جلوگیری از حمل غیرقانونی اسلحه به این کشور کمک کند. قطعنامه ۱۷۰۱ همچنین طرف‌ها را از عبور از خط آبی از طریق زمین یا هوا منع می‌کند. هرگونه تغییر در مأموریت یونیفل باید توسط شورای امنیت مجاز باشد. دیپلمات‌ها گفتند در حال حاضر چنین بحثی وجود ندارد. این ماموریت در حال حاضر تا ۳۱ اوت ۲۰۲۵ مجاز است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه