اخبار داغ

بقایی در نشست خبری:

وزیر امور خارجه امروز به بحرین و کویت می‌رود/ از هر تلاش برای توقف جنایات در غزه استقبال می‌کنیم

وزیر امور خارجه امروز به بحرین و کویت می‌رود/ از هر تلاش برای توقف جنایات در غزه استقبال می‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در نخستین نشست خبری گفت: وزیر امور خارجه امروز سفری را به دو کشور مهم منطقه از جمله کویت و بحرین خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نخستین نشست خبری «اسماعیل بقایی» سخنگوی وزارت امور خارجه آغاز شد.

در این نشست «بهزاد صابری» دیپلمات ارشد و «سید عباس موسوی» سفیر سابق ایران در آذربایجان نیز حضور دارند.

بقایی با اشاره به رایزنی‌های دیپلماتیک در خصوص توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: طی دو هفته گذشته علاوه بر رایزنی‌های دیپلماتیک در سفر به کشورهای منطقه وزیر امور خارجه تماس‌های متعددی را از جمله با دبیر کل سازمان ملل متحد داشتند. پیام و نکته اصلی در سفرهای وزیرامورخارجه مشخص بود. بهبود روابط با همسایگان حتی در زمانیکه منطقه در تنش وجود دارد از جمله این نکته است.

وی با اشاره به سفر وزیرامورخارجه به مصر، ادامه داد: نکته مشترکی در همه این سفرها وجود دارد، که نگرانی از ادامه جنگ و کشتار در منطقه است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره نقش روسیه و چین در کاهش تنش در منطقه، افزود: روسیه و چین بعنوان دو عضو مهم شورای امنیت می‌توانند نقش مهمی داشته باشند. موضع این دو کشور در خصوص تجاوزات رژیم اسرائیل بسیار صریح است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: دغدغه جمهوری اسلامی ایران برای توقف نسل‌کشی به جنایات در غزه و لبنان به عنوان یک وظیفه اخلاقی، اسلامی و قانونی طبق قواعد حقوق بین‌الملل است.

وی افزود: وزیر امور خارجه امروز سفری را به دو کشور مهم منطقه از جمله کویت و بحرین خواهد داشت.

بقایی گفت: ما هیچ کشوری را از رایزنی خود مستثنی نمی‌کنیم. این وظیفه همگانی برای حفظ صلح و امنیت در منطقه است.

وی‌گفت: اکنون زمانی است که کشورها نشان دهند تمایل برای قدم نهادن در این مسیر را دارند. فارغ از همه ملاحظات، اولویت خودمان را رایزنی و هم افزایی برای ارتقای صلح منطقه‌ای قرار دادیم. با مصر در سطح کاردار همیشه مراوده داشتیم. از مدت‌ها قبل هم بحث بهبود روابط بوده است.

سخنگوی‌وزارت امور خارجه در مورد روابط ایران و ترکیه، عنوان کرد: رابطه ما با ترکیه بعنوان دو کشور اسلامی و دو قدرت تأثیر گذار در منطقه رابطه بزرگی است. در نشست ۳+۳ ملاقات‌های مهمی انجام شد. دیدار ما با حماس به این معنی است که حماس محترم است.

بقایی در مورد حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: تهدید به تعرضات به تأسیسات هسته‌ای کشور طبق اسناد و قطعنامه بین‌المللی محکوم و مردود است. خواسته ما روشن است و طی یادداشتی به آژانس مراتب را اعلام کرده‌ایم.

وی در مورد تحریم هواپیمایی ایران تصریح کرد: تحریم هواپیمایی غیر نظامی هیچ توضیحی ندارد جز اینکه آنها می‌خواهند مردم را از حقوق بنیادین شأن محروم کنند.

وی در خصوص میانجی گری‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی گفت: وقتی با موجودیتی رابطه ندارید و به رسمیت نمی‌شناسید صحبت از میانجی‌گری معنا ندارد. از هر کشوری که برای توقف جنگ افروزی و جنایت در غزه کمک کند استقبال می‌کنیم. همه کشورها به عنوان اعضای کنوانسیون منع نسل کشی وظیفه مشخص دارند. از هر تلاش برای توقف جنایات در غزه استقبال می‌کنیم.

وی در مورد رایزنی‌ها در ترکیه در خصوص منطقه قفقاز گفت: آن چیزی که مهم است این است که کشورهای منطقه یک چالش را به یک نقطه و مبنایی برای تفاهم تبدیل کنند. اجلاس ۳+۳ که برگزار شد، این رویکرد را به خوبی نشان داد. در بیانیه پایانی این اجلاس بر همکاری‌ها در منطقه تاکید شد. در خصوص راه‌های مواصلاتی، موضع ایران روشن است و باید با تمامیت ارضی کشورها و بدون هرگونه تغییری در مرزها و شرایط ژئوپولیتیک در منطقه باشد.

سخنگوی‌وزارت امورخارجه در مورد پاسخ احتمالی ایران به رژیم اسرائیل، گفت: پیام ما روشن و شفاف و علنی داده شده است. بارها مقامات اعلام کرده‌اند پاسخ به هرگونه شرارت رژیم اسرائیل محکم‌تر خواهد بود.

وی در مورد ادعاها علیه جزایر سه‌گانه ایرانی گفت: ما متأسفیم، منطقه باید بر پایان دادن به جنایات رژیم متمرکز باشند. کارهایی که از حیث دیپلماتیک باید انجام شود را انجام دادیم. قبل و بعد از هر نشستی با دوستانمان که به نحوی به این موضوع می‌پردازند بحث می‌کنیم. ایران درباره تمامیت سرزمینی خود و حاکمیت خودش بر جزایر سه‌گانه تردیدی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: این موضع مبتنی بر همه موازین بین‌المللی در مورد احترام به حاکمیت ملی کشورها است. متأسفیم کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند که به چنین مسئله‌ای بپردازند. ما مواضع خود را بیان کردیم و یادداشت‌های اعتراضی ارسال شده است.

وی در مورد انتخابات آمریکا گفت: مداخله‌ای در امور داخلی این کشور نداریم، چرا که این موضوعی است که به خود آمریکا ومردم آمریکا مربوط است. قضاوتی نمی‌کنیم چه کسی انتخاب خواهد شد. آنچه مشخص است اینکه سیاست‌های دولت آمریکا پشت سر هم علیه ایران، خصمانه و قهرآمیز بوده است.

بقایی در مورد وضعیت محمدرضا نوری تصریح کرد: در مورد زندانی ایرانی در عراق، رسیدگی به وضعیت اتباع را در هرجایی وظیفه خود میدانیم. رسیدگی به وضعیت نوری دغدغه وزیرخارجه است. قبل از سفر، با خانواده نوری دیداری انجام شد و وزیرخارجه در عراق در این باره با مقامات این کشور گفتگوهایی را انجام دادند. در آینده ان‌شاءالله خبرهای خوبی خواهیم شنید.

بقایی در مورد اینکه آیا سفرهای منطقه‌ای توانسته راهکاری برای توقف ماشین کشتار رژیم شود، گفت: این سفرها یک فرآیند و روند است. نشانه‌های مثبتی را می‌بینیم که منجر به اراده جمعی شود. عزم و اراده مشترک، ارزشمند است. اطلاع داریم که کشورهای منطقه در تعامل با شرکای خودشان در حال تلاشند که یک بسیج عمومی علیه کشتار انجام دهند.

وی در مورد اظهارات قالیباف در لبنان، گفت: ما با هر کشوری که ابتکار و پیشنهادی برای توقف جنایات و تجاوز به لبنان و غزه داشته باشد گفتگو می‌کنیم. طرح‌هایشان را می‌بینیم. موضوعی که اعلام شد در مورد اظهارات قالیباف یک سوءتفاهم بوده است. گفته‌ایم انتخابات ریاست جمهوری شأن مردم لبنان است. مقاومت و حزب الله از نیروهای تأثیر گذار در لبنان است. ایران هرگز قصد دخالت نداشته، لذا بهترین راه حل، گفتگوهای لبنانی -لبنانی است.

سخنگوی‌وزارت خارجه درمورد سفر پزشکیان به روسیه و محور گفتگوها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خودش به خودش متکی است و این را در دوران‌های مختلفی نشان داده است. به نیروهای مسلح توانمند خود همواره متکی هستیم. سفر به روسیه در قالب شرکت در اجلاس بریکس خواهد بود. عراقچی در این سفر رئیس جمهور را همراهی خواهد کرد. در حاشیه این اجلاس گفتگوهایی طبیعتاً انجام‌می شود.

وی در مورد توقف تبادل پیام با آمریکا گفت: روند مسقط متوقف شده است اما برای انتقال پیام به آمریکا مجاری مشخصی وجود دارد که اصلی ترین آن دفتر حافظ منافع یعنی سوئیس است.

بقایی در مورد دیدار عراقچی با هاکان فیدان و ضرورت مبارزه با گروه تروریستی پ.ک. ک افزود: یکی از موضوعاتی که دستور کار ترکیه و ایران بوده مبارزه با تروریست و تقویت مرزها بوده است. در مورد سوریه همیشه در چارچوب روند آستانه با همکاران ترکیه ارتباط بودیم. تلاش می‌کنیم با کمک ترکیه و سایر شرکا تثبیت صلح و ثبات در سوریه ایجاد شود.
مادامی که صلح و ثبات در سوریه مستقر نشود به ویژه ادامه اشغال آمریکا در برخی از مناطق این کشور، زمینه‌ای برای رشد تروریست است.

وی در مورد توهین شبکه mbc به رهبران مقاومت تصریح کرد: این توهین‌ها را غیر قابل قبول می‌دانیم و این شیوه به هیچ عنوان پذیرفته نیست . از مجاری مختلف این موضوع را متذکر شدیم.

بقایی در مورد پیام وزیرخارجه به آمریکا گفت: کانال رد و بدل پیام ما و آمریکا از طریق سفارت سوئیس است.

بقایی در مورد نشست وزیرخارجه با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس افزود: این در ادامه سیاست جدی ما و ارتقای همکاری‌ها است. این سیاست را به جد دنبال خواهیم کرد. جلسه‌ای که برگزار شد نمادین نبود؛ بلکه خیلی مهم بود و این مسیر را ادامه خواهیم داد.

وی در مورد درز اسناد اطلاعاتی آمریکا و ادعاهای مطرح شده، گفت: ایران برای دفع شر رژیم صهیونیستی از همه اطلاعات و خبرهایی که موجود است استفاده کرده و با اتکای به توانمندی‌های نیروهای نظامی در این راستا تلاش می‌کند. ما فارغ از مباحث رسانه‌ای، هم کار خودمان را بلدیم و هم در مورد اهدافی که مورد واکنش دفاعی ما قرار می‌گیرد تصمیم‌گیری کردیم. نظری در خصوص صحت و سقم این درزهای اطلاعاتی نداریم اما آمادگی کامل برای پاسخ به هرگونه تجاوزی را داریم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه