اخبار داغ

«هشت‌دی» گزارش می‌دهد؛

ضرورت توجه به فرصت‌های صادراتی کیوی گیلان

ضرورت توجه به فرصت‌های صادراتی کیوی گیلان
اگرچه گیلان سهم پررنگ و قابل‌توجهی در تولید کیوی کشور دارد اما نبود کانتینرهای یخچال‌دار برای صادرات این محصول و بالابودن هزینه‌های حمل و نقل، فرصت‌های صادراتی این محصول را با چالش روبه‌رو کرده است؛ موضوعی که با کمی توجه می‌تواند سهم این محصول خوشمزه پاییزی را در افزایش صادرات غیرنفتی گیلان متمایز کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» کیوی میوه ترش و ملس و خوش‌رنگ پاییزه است که این روزها مهمان‌خانه‌های مردم شده و در سبد غذایی دوستداران میوه‌های پاییزی رخ‌نمایی می‌کند. برداشت این محصول از اواسط پاییز یعنی ۱۵ مهرماه آغاز شده و تا اوایل آبان نیز ادامه دارد.

 میوه خوش‌رنگ و طعمی که علاوه بر ظاهر زیبا و طعم خواستنی، خواص زیادی برای آن برشمرده شده که از جمله آن می‌توان به داشتن ویتامین c، فیبر، انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، پتاسیم و همچنین ویتامین k اشاره کرد.

 در خواص این میوه پاییزی آمده است که برای سلامت استخوان‌ها و لخته‌شدن خون مفید بوده و به پیشگیری از بیماری‌های قلبی – عروقی نیز کمک می‌کند و برای کسانی که دارای مشکلات معده و گوارشی هستند سودمند است.

 گیلان قطب تولید کیوی کشور است و ۵ هزار و ۲۱ هکتار باغ بارور کیوی در این استان وجود دارد و ایران نیز چهارمین تولیدکننده کیوی جهان به شمار می‌رود که سهم تولید سالانه آن ۴۴۰ هزار تن برآورد می‌شود.

 این محصول پاییزه پرطرفدار در همه شهرستان‌های گیلان کشت می‌شود؛ اما شهرستان تالش با داشتن بیش از نیمی از باغ‌های کیوی استان، از ۱۵ استان دیگر پیشی گرفته است.

 ضرورت توجه به فرصت‌های صادراتی بازار کیوی

 اگرچه گیلان سهم پررنگ و قابل‌توجهی در تولید کیوی کشور دارد؛ اما متأسفانه عواملی مانند نبود سردخانه‌های مجهز برای نگهداری این محصول، نوسانات قیمتی و هزینه‌های زیاد نهاده‌های مربوط به پرورش این میوه باعث شده تمامی ظرفیت‌های بالقوه این بازار بالفعل نشود.

 البته برداشت سنتی این محصول پاییزه پرطرفدار نیز باعث شده که کیوی‌کاران گیلانی نتوانند از تمام ظرفیت‌های این محصول به خوبی بهره گیرند و موانع دیگری از جمله ازدست‌رفتن بازارهای هدف صادراتی، نبود کانتینرهای یخچال‌دار برای صادرات این محصول و بالابودن هزینه حمل و نقل این محصول، فرصت‌های صادراتی آن را با چالش روبه‌رو کرده است.

 تجاری‌سازی کیوی و تدوین سند بهره‌برداری مناسب از این میوه پاییزی و توجه به سورتینگ و بسته‌بندی آن برای صدور به بازارهایی نظیر اوکراین، هند و روسیه که مهم‌ترین بازار هدف صادراتی ایران محسوب می‌شوند، در افزایش توان صادرات کیوی کشور مؤثر است.

 صادرات کیوی ایران به ۲۵ کشور جهان

 صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» با اشاره به صادرات ۲۱۸ هزار تن کیوی در سال گذشته، اظهار کرد: ارزش اقتصادی کیوی ۱۰ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان است که سهم مهمی در اقتصاد غیرنفتی استان گیلان دارد.

 وی با بیان اینکه کیوی محصولی با ارزآوری بالا است افزود: با توجه به آنکه رونق تولید و صادرات کیوی نقش مهمی در اشتغال و توسعه اقتصادی گیلان دارد و باید به ظرفیت‌های آن توجه شود و موانع تولید آن نیز برطرف گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به ۸ هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار کیوی در استان گیلان، خاطرنشان کرد: کیوی ایران به ۲۵ کشور جهان صادر می‌شود و مهم‌ترین کشورهای هدف ما برای صادرات این محصول پاییزه هند، قزاقستان و قرقیزستان است.

 تشکیل میز تخصصی کیوی با حضور تجار و اساتید در سازمان جهاد کشاورزی

 وی بیان کرد: به منظور تکمیل زنجیره ارزش این محصول، میز تخصصی کیوی با حضور تجار، اساتید کشاورزی و باغداران در سازمان جهاد کشاورزی تشکیل شده است.

 تولید نهال شناسنامه‌دار کیوی در دستور کار قرار دارد

 محمدی با اشاره به اینکه تولید نهال شناسنامه‌دار کیوی در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: مبارزه با آفات بیولوژیکی این محصول دارای اهمیت زیادی بوده و نقش مهمی در افزایش تولید و صادرات آن دارد.

 کشورهای واردکننده کیوی ایران خواستار کد QR این محصول هستند

 وی با اشاره به یکی از راهکارهای مهم برای صادرات کیوی از گیلان به بازارهای هدف، گفت: کشورهای مقصد ما برای صادرات کیوی، خواستار کد QR این محصول هستند و باغداران ما نیز باید به این موضوع توجه کنند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه