صبح قزوین گزارش میدهد؛
مهدهای ایرانی_اسلامی، گوهر نایاب در قزوین
کمبود مهدهای مبتنی بر تعالیم اصیل ایرانی_اسلامی به دغدغه بسیاری از والدینی تبدیل شده که دوست دارند کودکانشان در محیطی مناسب با فرهنگ اصیل ایرانی و مبتنی بر آموزههای دینی تربیت شوند؛ به اذعان این والدین یا چنین مراکزی در استان قزوین بسیار کم است که ظرفیتی برای پذیرش تعداد بالای شاگردان را ندارد یا اینکه هزینههای گزافی دریافت میکنند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، مهد کودکها اولین مرحله و محل تعلیم و تربیت کودک در خارج از خانه است. مهد کودکها مبتنی بر بازی، آواز، فعالیتهای دانشمحور پایهای، کارهای پرورشی و هنری مانند نقاشی و تعامل اجتماعی به عنوان بخشی از روند انتقال کودکان از خانه به محیط آموزشی همگانی است؛ اما امروزه با گذر زمان و تغییرات جامعه، سبک تعلیم و پرورش در مهد کودکها نیز عوض شده است. با ورود آهنگها و حرکات موزون به مهد کودکها، این محیط از روند اصلی تعالیم و فرهنگ ایرانی و اسلامی خارج شده و به سمت غربگرایی میرود.
این اوضاع سبب شده تا کمبود مهدهای مبتنی بر تعالیم اصیل ایرانی_اسلامی به دغدغه بسیاری از والدینی تبدیل شود که دوست دارند کودکانشان در محیطی مناسب با فرهنگ اصیل ایرانی و مبتنی بر آموزههای دینی تربیت شوند؛ به اذعان این والدین یا چنین مراکزی در استان قزوین بسیار کم است که ظرفیتی برای پذیرش تعداد بالای شاگردان را ندارد یا اینکه هزینههای گزافی دریافت میکنند.
برای بررسی بیشتر در همین راستا به گفتگو با چند والد و مسئول پرداختیم؛
مهد کودکها بستر آمادهسازی ظهور
میلاد قلیپور در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری «صبح قزوین» اظهار کرد: من به عنوان یک پدر دغدغه تربیت صحیح فرزندم را دارم؛ امروزه در جامعهای که کودکان اطلاعاتی از مذهب و دین ندارند، من به عنوان یک فرد مذهبی تمایل دارم که فرزندم در محیط و مهد کودک مذهبی وقت بگذارند. اگر تربیت فرزند من با رعایت اصول و قواعد باشد میتواند به تربیت جامعه هم کمک کند. جامعه خوب جامعهای است که منتظر ظهور حضرت حجت (عج) باشد و منتظران باید از دوران کودکی مورد تعلیم و تربیت قرار گیرند.
وی با اشاره به ضربالمثل «اول بگو با کیان زیستی، تا آنگه بگویم که تو کیستی» افزود: معاشرت با افراد مذهبی در دوران کودکی باعث میشود تا آینده آنان تا حدودی تضمین شود؛ من به عنوان یک پدر سعی کردم در مراودات خانواده با کسانی معاشرت کنم که از اصالت و تدین برخوردار هستند و به طبع دوست دارم که فرزندم نیز چنین باشد.
شهر مذهبی قزوین، بدون مهد مذهبی!
این پدر قزوینی گفت: در این مدت هر چه گشتم مهدی به عنوان مذهبی که اصول و قواعد اولیه دین در آن رعایت شود را پیدا نکردم؛ تنها جایی که بسیار پیشنهاد شد، مهد کودک آسمان واقع در خیابان دانشگاه بود که چند سالی نیز کودکم در آنجا وقت گذراند و هنگامی که بزرگتر شد و خواستم مهد را عوض کنم در واقع جایی را پیدا نکردم!
این شهروند بیان کرد: به دنبال مهد کودکی رفتم که همانند خودم برای تربیت کودکان دغدغه مذهبی داشته باشند، به یک مهدی برخورد کردم که چنین دغدغهای داشت اما احکام و نمازی که به کودکان آموزش داده میشد توسط یک خانمی بود که خودش به هیچ عنوان موارد اولیه ظاهری اعم از حجاب، کاشت ناخن و مژه را رعایت نکرده بود؛ آن مهد کودک به نام بسیار مذهبی و ایدهآل بود اما وقتی وارد بطن میشدی متوجه فاجعهای که در حال رخ دادن بود، میشدی.
قلیپور ادامه داد: به تعداد بالایی از مهد کودکهای داخل شهر رجوع کردم و تمامی آنان یک مشکل مشترک داشتند، آن هم به وجود آوردن عادت مصرفگرایی در کودکان بود که بر خلاف دین ما است؛ خواستههای نامعقول والدین و خارج از عرف باعث شد که سراغ برخی از ارگانها بروم.
خواب غفلت سازمانها..!
وی تصریح کرد: از سازمان تبلیغات اسلامی جویای مجوز به مهد کودکهای مذهبی و قرآنی شدم که یک مهد کودک به من معرفی شد؛ مهد کودک اولی صبحها کلاً تعطیل بود، دومین مهد کودک نیز در روز فقط یک ساعت برنامه برای کودکان داشتند که آن هم کلاس آموزش قرآن با اشاره بود که کمی قدیمی و کسلکننده برای کودکان محسوب میشود و مهد کودک سومی نیز در محل فرهنگسراها بود که به دلیل قانون جدید کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر، بسته شده بود و در واقع من مهد کودکی که مناسب برای دخترم و با عقاید مذهبی درست باشد را در شهر قزوین که شهری مذهبی است، پیدا نکردم.
پدر دغدغهمند قزوینی تاکید کرد: حضور دختران و پسران در محیطهای مذهبی از سنین کودکی بر خلاف باور بعضی از روشنفکران امروزی، هیچ ثاثیر منفی بر روح و روان کودکان نمیگذارد بلکه باعث میشود تا کودکان بهتر با این فضا انس گرفته و با همان عقاید بزرگ شوند.
مهد کودکها یا خانه اقوام..؟
نفیسه مهرداد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اظهار کرد: من به عنوان مادری که دوست دارم فرزندم را با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی بزرگ کنم، به راحتی نمیتوانم پسرم را به مهد کودکی بفرستم که هیچ دغدغهای در رابطه با تربیت کودک ندارد.
وی افزود: من شاغل هستم اما چون تقریباً هیچ مهد کودک مناسبی را برای فرزندم پیدا نکردم، مجبورم فرزندم را خانه مادر و یا خواهرم بگذارم تا از پسرم در نبود من مراقبت کنند چرا که نوع تربیت و رفتار آنان به فرهنگ و عقاید من نزدیکتر است، زمانی که پسرم نزد مادر و یا خواهرم است دیگر دلهرهای راجب تربیت و اتفاقات پیش افتاده ندارم ولی آنها نیز دغدغه و دلمشغولی خودشان را دارند و این برای من به یک چالش تبدیل شده است.
مادر قزوینی ادامه داد: من دنبال این نیستم که کودکم را به مهدی بفرستم که صرفاً مسائل دینی را آموزش دهند و یا فقط آموزش قرآن در برنامههای آنان باشد اما دوست دارم حداقلهای سبک زندگی ایرانی اسلامی را به فرزندم آموزش بدهند.
محتواهای نامناسب، ضرری بر افکار کودکان
این شهروند قزوینی بیان کرد: اینکه در اکثر مهدها بدون توجه به مفاهیم انیمیشنها، صرفاً برای ساکت کردن بچه، آنها را به نمایش میگذارند باعث میشود که کودک از آنان الگو گرفته و روی شخصیت او تاثیر گذارد؛ موضوعاتی چون گذاشتن مدام آهنگهای شاد و بدون توجه به مفاهیم و... باعث میشود که به روح و روان کودک آسیب بزنیم.
مهرداد تصریح کرد: به طور کلی مهد کودک خوب در شهر قزوین وجود ندارد و یا اگر هم هست با قیمتهای کلانی در حال فعالیت است و خب هزینههای بالای آن باعث صرف نظر کردن از آن میشود.
کودک باید دین را بشناسد
حجتالاسلام والمسلمین وحید مایانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین» اظهار کرد: در تمام دنیا افرادی که معتقد به دینی هستند، کودکان خود را در سنین کم حتماً با آداب اولیه دین خود آشنا میکنند؛ به عنوان مثال در دین مسیحیت کودک را بعد از یک سالگی با یک کشیش آشنا کرده و اصول و قواعد اولیه دین را از طریق کشیش به او آموزش میدهند.
وی افزود: در مهد کودکهای اروپایی نیز ابتدا یک کشیش با کودکان نشست و برخاست میکند تا آنان با شخصیت اصلی دین و موضوعات مذهبی دین خود آشنا شوند، این موضوع نیز باید در مهد کودکهای کشور اسلامی ایران نیز اتفاق بیفتد.
فعال حوزه کودک و نوجوان عنوان کرد: یکی از اشتباهات رایج امروزه مهد کودکهای ایران این است که معتقد هستند موزیک باعث نشاط کودکان میشود، در صورتی که این موضوع صحیح نیست؛ موزیکهای امروزه محتوای نامناسبی برای کودکان دارد و باید به جای آن از افرادی که برنامههای مفرح برای کودکان دارند، استفاده کرد.
آموزش صحیح، رشد کودک و نوجوان
این فعال فرهنگی گفت: ما باید سعی کنیم شادیهای حقیقی را از طریق دین به کودکان بیاموزیم؛ به عنوان مثال میتوانیم موضوعات اخلاقی و احادیث دین را در قالب شعر به کودکان بیاموزیم.
مایانی خاطر نشان کرد: هر کودک فطرتاً خداپرست است و تمایل به نکات دینی دارد اما نوع گفتار و پرورش در ادامه مسیر کودک تأثیر میگذارد.
وی تصریح کرد: افرادی که قصد دارند به کودکان آموزشهای دینی دهند، ابتدا خودشان باید آموزش دیده و سواد علمی خود را برای تدریس به کودکان بالا ببرند زیرا به کودکان باید با نوع گفتار و روحیات خودشان، مسائل دینی آموزش داده شود که اگر غیر این باشد نتیجه عکس میدهد.
فعال حوزه کودک و نوجوان گفت: ائمه و معصومین ما ثابت کردهاند که برای جذب کودکان به دین حتی باید با آنان بازی کرده و در قالب بازی آنان را با قواعد و اصول اولیه دین آشنا کرد.
این فعال فرهنگی بیان کرد: بعضی از مساجد شروع به تاسیس مهد در مساجد کردهاند اما مسئولان ما باید به این باور برسند که اگر میخواهند جامعه مهدوی به وجود بیاید، باید کودکان را به درستی پرورش دهیم تا آینده را به درستی بسازند.
مایانی درباره حساسیت حوزه کودک و نوجوان افزود: به قول علامه مصباح یزدی: نباید به صورت واضح و صریح مسائل دینی را به کودکان آموزش دهیم بلکه باید دین را با توجه به سن کودکان برای آنان تشریح کنیم.
فعالیت ٣٧ مهد کودک در شهر قزوین
منیژه تندی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین» اظهار کرد: در شهر قزوین ٣٧ مهد کودک فعال داریم که آماده خدمترسانی به والدین هستند؛ مهد کودکها تماماً غیردولتی بوده و شهریه آن نیز در سال تحصیلی جدید هنوز از سوی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اعلام نشده است، شهریهها نیز تا به امروز بر اساس مدارکی که مؤسسین در سامانه بارگزاری میکنند، تعیین میشود.
وی افزود: درباره محتواهای آموزشی نیز، تیم ارزیابی در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بر آن نظارت داشته و هر ساله فهرستی از محتواهای مورد تایید آن سازمان به کودکستانها ابلاغ میشود که مؤسسان موظف هستند بر اساس آن فهرست، محتواهای آموزشی انتخاب کنند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین در پاسخ به وجود مهد کودکهای مذهبی عنوان کرد: مهد کودکهایی با محوریت دینی و مذهبی در سطح استان موجود است و در همه این مراکز کتابهایی با عنوان آیههای نور و با رویکرد دینی تدریس میشود ولی نمود تبلیغاتی ندارد.
این مسئول ادامه داد: تمامی مهد کودکها به تقویت باورهای مذهبی کودکان میپردازند و همچنین تمامی مهد کودکهای مذهبی نیز فعال میباشند و با توجه به ظرفیت اسمی از کودکان ثبتنام به عمل میآورند.
تندی خاطرنشان کرد: هر ساله کارگاههای آموزشی متعددی در راستای آموزش مفاهیم قرآنی و نماز از سوی استان برگزار میشود.
وی تصریح کرد: یکی از اهداف یازدهگانه در مهد کودک و پیشدبستانی، پرورش حس دینی و علایق مذهبی در کودکان است و این امر هم در محتواهای آموزشی در نظر گرفته شده است.
ارسال دیدگاه