وزیر پیشین آموزش و پرورش اعلام کرد؛
وجود شکاف بین دیدگاه معلمان و دانشآموزان/ عدم توجه به این امر خطرآفرین است
وزیر پیشین آموزش و پرورش طبق پژوهشی که اخیراً انجام شد، دیدگاه معلمان، مدیران و اولیاء تقریباً همسو بود، اما دیدگاه دانشآموزان بهطور قابلتوجهی متفاوت است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضامراد صحرایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش و دبیر علمی همایش ملی حکمرانی در نظام تعلیم و تربیت با اشاره به اهمیت این رویداد گفت: موضوع اصلی این همایش حکمرانی در تعلیم و تربیت است. در هفتههای منتهی به برگزاری این همایش، برخی از عزیزان پرسیدند چرا مفهوم حکمرانی را به عرصه تعلیم و تربیت وارد کردهایم. پاسخ روشن است؛ این ابتکار ما نیست، بلکه تمایز میان حکمرانی و مدیریت، مفهومی علمی و پذیرفتهشده است. در حوزه تعلیم و تربیت نیز این تفاوت بهوضوح قابل مشاهده است.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی توضیح داد: حکمرانی به چارچوبها، سیاستها و فرآیندهایی اشاره دارد که یک نظام را هدایت میکند و به این پرسش پاسخ میدهد که چه کاری باید انجام شود؟ در حالی که مدیریت بیشتر به چگونه انجام شدن امور مربوط است.
ادامه داد: یکی از وظایف حکمرانان در این حوزه، اولویتبندی مسائل مختلف کشور و تفکیک موضوعات کلیدی از مسائل کماهمیت است. ما با چالشهای متعددی روبهرو هستیم که باید با شناسایی دقیق آنها، راهکارهای منطقی و اجرایی برای حلشان ارائه دهیم.
وی همچنین به یک خلأ شناختی و ادراکی میان ذینفعان نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: طبق پژوهشی که اخیراً انجام شد، دیدگاه معلمان، مدیران و اولیاء تقریباً همسو بود، اما دیدگاه دانشآموزان بهطور قابلتوجهی متفاوت بود. این شکاف نشاندهنده یک خلأ جدی است که اگر به آن توجه نشود، میتواند برای آینده نظام تعلیم و تربیت کشور خطرآفرین باشد.
رئیس سابق دانشگاه فرهنگیان بر ضرورت مشخص بودن اصول استراتژیک در فرآیند تحول نظام آموزشی تأکید کرد و گفت: تغییرات باید بر اساس اصول استراتژیک انجام شود و از تردید یا تأخیر در تصمیمگیری پرهیز کنیم؛ چرا که این موارد میتوانند مانع پیشرفت و دستیابی به نتایج مطلوب شوند.
وی در پایان به اهمیت انسجام و هماهنگی در نظام حکمرانی آموزشوپرورش اشاره کرد و گفت: انسجام میان ارکان مختلف نظام آموزشوپرورش از اهمیت ویژهای برخوردار است. باید تمام منابع و امکانات موجود را برای تقویت آموزشوپرورش کشور به کار گرفت و هیچ عاملی نباید در مقابل این مسیر مانع ایجاد کند.
صحرایی با اشاره به چالشهای جهانی نظامهای تعلیم و تربیت افزود: امروزه جهان با سه چالش اصلی در این حوزه روبهرو است؛ شمول و دسترسی برابر به آموزش، دیجیتالی شدن و عدالت آموزشی. دولت و مجلس باید عدالت آموزشی را در اولویت قرار داده و برای حل این چالشها تدابیر مناسبی اتخاذ کنند.
وی همچنین به جایگاه ویژه تربیت در سیاستگذاریهای کلان کشور اشاره کرد و گفت: تربیت بهعنوان یکی از اصلیترین مسائل تمدنی و محور تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور، از مهمترین ارکان ساختن آیندهای بهتر برای نسلهای آینده است.
دبیر علمی این همایش ادامه داد: در این همایش، بیش از ۲۶۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شد که نشاندهنده علاقهمندی جامعه علمی کشور به موضوع تربیت است. از این تعداد، ۱۸۸ مقاله پذیرفته و ۲۱ مقاله ارائه خواهد شد که در قالب پنج نشست تخصصی بررسی میشوند.
ارسال دیدگاه