اخبار داغ

دختری کُرد در قامت کارآفرین فرش‌بافی

دختری کُرد در قامت کارآفرین فرش‌بافی
سخن امروز ما از بانوی کارآفرینی است که از همان ابتدای کودکی در کنار مادر با دار قالی، چله‌کشی و گره‌زدن و هنرهای دلربای فرش کرد آشنا شده و اکنون خود را میراث‌دار هنر قدیمی‌ها می‌داند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، قدمت فرش کردستان که از فرش‌های اصیل ایرانی است به ۷ هزار سال می‌رسد؛ اما به دلیل عدم توجه نگاه مدیریتی مسئولان به این صنعت شاهد بی‌رمقی بافندگان فرش‌باف و رکود این صنعت هستیم.

هنوز زمان زیادی از آن دورانی که در روستاهای دورافتاده کردستان از درون هر خانه‌ای زمزمه‌های حزن‌انگیز مادران و دختران قالی‌باف همراه با دف‌های کوبیده شده بر رج‌ها بلند می‌شد، نگذشته است.

این هنر اصیل در استان کردستان با ۷ هزار سال قدمت در ورطه فراموشی قرار گرفته و اندک بانوانی که هنوز اصالت خود را فراموش نکرده و انگشتان نازکشان رنج تار و پود چله فرش را کشیده و با صدای هر دف بر هر رج از فرش گلایه‌های خود را می‌سرایند، از عدم توجه مسئولان گلایه دارند.

سخن امروز ما از بانوی کارآفرینی است که از همان ابتدای کودکی در کنار مادر با دار قالی، چله‌کشی و گره‌زدن و هنرهای دلربای فرش کرد آشنا شده و اکنون خود را میراث‌دار هنر قدیمی‌ها می‌داند.

در یکی از کوچه‌های سنندج در دل زمستان با هوای بهاری وارد کارگاه قالی‌بافی خانم یاراحمدی می‌شویم و با او هم‌صحبت می‌شویم که خواندن آن برای جویندگان کار که فقط پشت‌ میزنشینی را می‌دانند خالی‌ از لطف نیست.

لطفاً خودتان را برای خوانندگان ما معرفی کنید؟

الهام یاراحمدی هستم، ۳۰ سال سن دارم، تا مقطع کارشناسی ارشد حسابداری تحصیل کردم و خدا را شکر می‌کنم تا الان ۱۶ رشته هنری را آموختم و در رشته گلیم‌بافی به‌صورت حرفه‌ای کار می‌کنم و در زمینه فرش و تابلوفرش هم دستی بر هنر دارم.

با توجه‌ به رشته هنرهایی که آموختید تاکنون چه موفقیت‌هایی کسب کردید؟

در ابتدای جواب این سئوال خدمتتان عرض کنم هر موفقیتی در رشته هنرهای صنایع‌دستی دارم مدیون مادرم هستم و از افتخاراتی که در این زمینه کسب کردم، مُهر یونسکو، مُهر مرغوبیت کالا، مُهر ملی و حضور فعال در جشنواره فجر تهران است.

به همراه مادرم (خانم اسماعیلی) در برنامه اولین رویداد توسعه اکوسیستم کارآفرینی تاک که مردادماه امسال برگزار شد، شرکت کردیم و جزو نفرات برتر انتخاب شدیم.

در رویداد ورود جوانان توانمند به بازار کشورهای همسایه و علاقه‌مند به تجارت و کارآفرینان فعال اقتصادی و صاحبان واحدهای تولیدی که توسط سازمان ورزش و جوانان برگزار شد موفق به کسب عنوان برتر شدم.

یکی دیگر از افتخارات من در عرصه هنر شرکت در نمایشگاه ترویجی جغرافیایی سراسر ایران بود که در موزه فرش تهران برگزار شد و هشت تکه از کارهای حرفه‌ای گلیم‌های بنده در معرض دید بازدیدکنندگان و سفیران کشورهای دعوت شده قرار گرفت.

چطور شد به صنعت فرش‌بافی روی آوردید و چه کسی مشوق شما در این کار بود؟

گلیم‌بافی و فرش‌بافی شغل خانوادگی مادرم است و من پنجمین نسل از خانواده هستم که به‌صورت حرفه‌ای این هنر و صنعت را دنبال می‌کنم.

مشوق اصلی من مادرم است و تشکر می‌کنم که دستان من را با گره و قالی و بافندگی آشنا کرد.

مادرم باسابقه کاری ۳۸ سال کارآفرین برتر استان، پیشکسوت هنر فرش‌بافی و دارای آثار فاخر بین‌المللی، مُهر جهانی، مرغوبیت کالا با برند کاری تافگه، درجه هنری و ثبت آثار آویز تافگه در بیشتر نمایشگاه‌های داخلی و خارجی غرفهٔ برتر شناخته شده و موفق به اشتغال‌زایی برای ۲۵۰ نفر از بانوان سنندجی در این رشته فرش‌بافی شده است.

کار را از چه زمانی شروع کردید؟

از ۱۵ سالگی هنر فرش‌بافی و گلیم‌بافی را به اصرار خودم دنبال کردم در این زمینه پدر و مادرم به‌خاطر سلامتی و مضرات بدنی مخالف یادگیری بنده بودند اما با تلاش و کوشش به هدف‌های خودم رسیدم.

لطفاً در مورد کارگاه قالی‌بافی و اینکه با چه مقدار سرمایه شروع کردید و چند نفر در کارگاه قالی‌بافی شما مشغول کار هستند برای خوانندگان توضیح بدید؟

کارگاه ما خانوادگی است و بنده مربی کارگاه هستم، اشتغال‌زایی غیرمتمرکز دارم و با سرمایه‌ای کم شروع کردم.

در کارگاه مادرم، من مربی و سرپرست کارگاه هستم و هشت نفر بافنده فرش و بقیه گلیم کار می‌کنند.

مصالح فرش‌بافی کارگاه را از کجا تأمین می‌کنید و چه نقشه‌های بیشتر بافته می‌شود؟

بیشتر مصالح فرش و گلیم کارگاه ما از تبریز و بیجار و خود سنندج تهیه می‌شود و فرش‌های کارگاه بر اساس نقشه بیجار، گل میرزاعلی، جقه چارکی، گل‌وبلبل، دسته‌گل و نقشه‌های آیات قرآن بافته می‌شود.

گلیم‌های کارگاه هم بر اساس نقشه ماهی درهم، سه محراب (لچکی)، گل میرزاعلی، گل‌چینی و آویز بافته می‌شود.

مهم‌ترین مشکلی صنعت فرش‌بافی  که شما را با چالش روبه‌رو کرده است؟

گران‌بودن مواد اولیه مرغوب، نبود بافنده ماهر، دیر فروش‌رفتن و عدم صادرات، عدم حمایت هیچ ارگان و سازمانی، نبود مکان مناسب برای دایر کردن نمایشگاه از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی است که صنعت فرش‌بافی را با مشکل مواجه کرده است.

متأسفانه در نمایشگاه فرش تهران کارآفرینان حضور ندارند؛ بلکه به بازاری برای دلالی تبدیل شده است، البته امسال با تحریم و اعتراض بازاریان نمایشگاه محدود به چند غرفه از شهرهای دیگر و تلفیقی از صنایع‌دستی بود و در این نمایشگاه از طرف اتاق بازرگانی همراه مادرم به‌عنوان بازدیدکننده شرکت کردیم و شاهد اعتراض دلال فرش بازاری بودیم.

انتظارتان از مسئولان؟

حمایت از تولیدکننده به‌ صورت خرید محصولات بافته شده، پشتیبانی در برگزاری نمایشگاه داخلی و کمک به عرضه محصولات صادراتی.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه