وظایف و علائم خرابی شیر کنترل روغن در خودرو
شیر (سوپاپ) کنترل روغن (OCV) یکی از اجزای کلیدی در عملکرد بهینه موتورهای مجهز به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ هاست.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شیر (سوپاپ) کنترل روغن (OCV) یکی از اجزای کلیدی در عملکرد بهینه موتورهای مجهز به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ هاست. شناخت نقش آن و توجه به علائم خرابی اش می تواند از مشکلات جدی موتور جلوگیری کرده و عملکرد خودرو را بهبود بخشد.
شیر کنترل روغن (OCV) نقش حیاتی در موتورهای مجهز به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (VVT) ایفا می کند. این شیر جریان روغن به میل بادامک را مدیریت می کند، که برای عملکرد صحیح موتور و بهینه سازی عملکرد آن ضروری است.
یک شیر کنترل روغن (OCV) سالم به چندین مزیت کلیدی کمک می کند، از جمله بهبود بهره وری سوخت، کاهش انتشار گازهای آلاینده و عملکرد نرم تر موتور.
با این حال، مانند هر قطعه دیگری، OCV ممکن است خراب شود و مشکلاتی را در موتور ایجاد کند. درک عملکرد شیر کنترل روغن و شناسایی علائم خرابی آن برای هر صاحب خودرو ضروری است.
شیر کنترل روغن دقیقاً چه کاری انجام می دهد؟
شیر کنترل روغن، که گاهی اوقات به آن شیر برقی (solenoid) روغن موتور نیز گفته می شود، یک قطعه کوچک اما حیاتی است که توسط ماژول کنترل موتور (ECM) یا ماژول کنترل پیشرانه (PCM) کنترل می شود.
وظیفه اصلی آن تنظیم جریان روغن به میل بادامک موتور است. میل بادامک باز و بسته شدن سوپاپ های موتور را کنترل می کند و روانکاری مناسب برای عملکرد روان و طول عمر آن ضروری است.
OCV مانند یک دروازه بان عمل می کند و مقدار و زمان بندی جریان روغن به میل بادامک را با دقت کنترل می کند. این شیر بر اساس سیگنال هایی از ECM/PCM باز و بسته می شود، که به طور مداوم عملکرد موتور را نظارت کرده و عملکرد OCV را برای تأمین نیازهای موتور تنظیم می کند.
علائم خرابی شیر کنترل روغن چیست؟
علائم خاصی وجود دارند که نیاز به توجه فوری برای تعمیر و عملکرد روان شیر کنترل روغن دارند. برخی از این علائم عبارتند از:
مصرف سوخت بالا
این به این معناست که شیرهای کنترل روغن قادر به تنظیم جریان روغن در سیستم نیستند. در نتیجه، موتور بیش از حد کار می کند و روغن بیشتری مصرف می کند.علاوه بر این، سوپاپ های اگزوز نیز در زمان نادرست باز و بسته می شوند که این امر به نوبه خود منجر به هزینه بیشتر برای سوخت می شود.در نهایت، این مشکل به سایر قطعات داخلی موتور آسیب می رساند و به طور قابل توجهی بهره وری سوخت را کاهش می دهد.

به شیر کنترل میل بادامک موتور توجه کنید.
شتاب کند
نقص در تنظیمات استفاده از روغن مستقیماً بر عملکرد شتاب خودرو تأثیر می گذارد. می توانید این را با شتاب دادن به خودرو و ثبت زمان لازم برای رسیدن به سرعت مورد نظر بررسی کنید.به زبان ساده، اگر خودرو نتواند در مدت زمان کوتاهی به سرعت 60 کیلومتر در ساعت برسد، این نشانه ای از اختلال در شیر کنترل روغن است.
موتور ناکارآمد
برای اطمینان از عملکرد بی نقص و عالی شیر کنترل روغن، باید سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ های خودرو را در نظر گرفت.این سیستم قدرت مورد نیاز خودرو را تولید می کند که به طور خودکار زمانی که دور موتور (RPM) بالاتر از حد نرمال است، فعال می شود. حتی زمانی که بار روی خودرو بیشتر باشد، به ویژه در جاده های شیب دار، این سیستم تحریک می شود.در این راستا، اگر solenoid زمان بندی متغیر سوپاپ ها (VVT) دچار نقص شود، می تواند نوساناتی در دور موتور ایجاد کند و در نتیجه قدرت خودرو را کاهش دهد.
حال سؤالم این است که چرا این اتفاق می افتد؟ خب، دلیل اصلی خرابی شیر کنترل روغن، تعویض نکردن به موقع روغن است. این سهل انگاری می تواند باعث ایجاد ناخالصی شود که منجر به انسداد می گردد و در نهایت از ورود روغن به میل بادامک جلوگیری می کند.اکنون، تشخیص خرابی خودرو و کار روی نکات نگهداری آن باید آسان تر باشد تا از هزینه های بزرگ جلوگیری شود.
موتور بیش از حد گرم شده
به خاطر داشته باشید که شیر کنترل روغن تنها وظیفه تنظیم روغن موتور تحت فشار برای تنظیم موقعیت و زاویه میل بادامک ها را ندارد.روغن تازه از طریق سوپاپ ها، میل بادامک ها، solenoidها و بسیاری از اجزای دیگر سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها پمپ می شود، زمانی که شیرهای کنترل روغن باز می شوند.
با هدایت گرما از این اجزا به سمت ظرف روغن، جایی که می تواند خنک شود، این فرآیند یک نوع خنک کننده مکمل (علاوه بر مایع خنک کننده) ایجاد می کند.اگر و زمانی که شیرهای کنترل روغن خراب شوند، ممکن است از رسیدن روغن به این قطعات جلوگیری کند، دمای موتور را افزایش دهد و سایش اجزا را بیشتر کند.
کارکرد ناهموار در حالت درجا (IDLE)
در شرایط عادی، سیستم VVT در دور موتور بالا یا تحت فشار، مانند بالا رفتن از تپه، عمل می کند.یک شیر کنترل روغن معیوب یا solenoid VVT ممکن است روغن اضافی را به سیستم VVT تزریق کند، که منجر به کارکرد ناهموار در حالت درجا، خاموش شدن موتور یا به طور کلی عملکرد ضعیف موتور می شود.
روشن شدن چراغ چک موتور
اگر مشکلی در شیر کنترل روغن وجود داشته باشد، چراغ چک موتور حتماً روشن خواهد شد. سیستم تشخیص داخلی (OBD2) یک کد تولید می کند.این کد به شما می گوید که آیا مشکلاتی که تجربه می کنید به دلیل OCV و solenoid VVT مرتبط با آن است یا خیر. کدهای DTC P0008، P0014 و P0017 همگی مربوط به VVT هستند.مانند تمام موارد روشن شدن چراغ چک موتور، خودرو می تواند برای مسافت محدودی رانده شود قبل از اینکه به یک متخصص تعمیر منتقل شود.

تعویض شیر کنترل روغن
متأسفانه، شیر کنترل روغن معمولاً قابل تعمیر نیست و تعویض آن توصیه می شود. در برخی از خودروها، شیر کنترل روغن و شیر برقی زمان بندی متغیر سوپاپ (VVT Solenoid) در یک واحد یکپارچه قرار دارند. این بدان معناست که در صورت خرابی OCV، کل مجموعه باید تعویض شود.
همیشه عاقلانه است که قبل از اقدام به تعمیر، چند نقل قول از مکانیک های معتبر دریافت کنید تا مطمئن شوید قیمت منصفانه ای می پردازید.
ارسال دیدگاه